Hej forumet,

Vi har problem med hög energiförbrukning i vårt hus (stenhus byggt 2007). Vi har en teori om vart felen ligger efter att ha mätt med värmekamera – men skulle behöva hjälp med att dels få det bekräftat, men också hur man bäst åtgärdar felen.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande ärenden och kan ge oss en vägledning i vem man ska kontakta? Är det en byggnadsingenjör, VVS-firma eller någon annan? Vårt hus ligger utanför Malmö (i Trelleborg).

Tack på förhand!

Åsa Lund
Kommunen har vanligen energirådgivare, kolla där. Kanske kan din energileverantör hjälpa dig med felsökning?
Konsulter kostar vanligen 1000 kr plus moms per timme för utredningar.

• Gilla
bjornberglund
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommunen har vanligen energirådgivare, kolla där. Kanske kan din energileverantör hjälpa dig med felsökning?
Tack för svar Åsa! Ska undersöka med kommunen! (och ev energileverantör också)

Åsa Lund
Hur mycket energi gör du av med?
El eller fjärrvärme?
Hur stort hus?
Bara uppvärming eller även hushållsel?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur mycket energi gör du av med?
El eller fjärrvärme?
Hur stort hus?
Bara uppvärming eller även hushållsel?
Tack igen. Har inte siffrorna här nu, men det viktiga är att vi kommer i kontakt med någon som kan bekräfta våra teorier och ge indikation på rätt åtgärd – kanske också eventuellt genomföra ändringarna.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hej igen Åsa. Om det är en konsult. Är det en energirådgivare man ska kontakta då? Tack på förhand!

Åsa Lund
Ja, det kan det vara.
Det måste handla om mycket stora besparingar för att det ska löna sig, med tanke på konsultens arvode.
Återförsäljare av grejor är tyvärr ofta partiska när lösningen de föreslår råkar vara en produkt som de själva säljer. Då bjuder de på sitt arvode och säljer en dyr pryl istället.

• Gilla
bjornberglund
  • Laddar…
En energirådgivare hade jag inte vänt mig till. Dessa hasplar, enligt mig, bara ut självklara saker omkring energibesparingar.

Tunt med info omkring problemet, men är det dåligt byggt hus, glipor i väggar, för lite isolering eller något med värmesystemet det gäller?

• Gilla
bjornberglund och 1 till
  • Laddar…
Energirådgivningen som tillhandahålls och finansieras av Energimyndigheten är en mycket bra tjänst som finns i samtliga kommuner i landet.

Den är kostnadsfri och oberoende, dvs man får inte råd som gynnar någon annan än fastighetsägaren.

Jag vet av egen erfarenhet att många rådgivare i stockholmskommunerna är kunniga och vissa lite mer ”offensiva” kommuner erbjuder även hembesök av en rådgivare.

Perfekt tjänst även om man funderar på solceller, då rådgivaren kan bedöma storlek och mängd el som en anläggning just på ditt hus kan ge.

Kontaktuppgifter hittar man här: https://www.energimyndigheten.se/en...ivning/hitta-din-energi--och-klimatradgivare/

• Gilla
bjornberglund och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En energirådgivare hade jag inte vänt mig till. Dessa hasplar, enligt mig, bara ut självklara saker omkring energibesparingar.

Tunt med info omkring problemet, men är det dåligt byggt hus, glipor i väggar, för lite isolering eller något med värmesystemet det gäller?
Tack för svar! Det handlar om för dålig isolering (vad vi tror). Två saker:
1. Ouppvärmt garage under ovanvåning med golvvärme 2. Ouppvärmd gång genom huset på under ovanvåning med golvvärme (värme vandrar från ovanvåning neråt, alt. kyla vandrar upp till ovanvåning från garage/gång)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ja, det kan det vara.
Det måste handla om mycket stora besparingar för att det ska löna sig, med tanke på konsultens arvode.
Återförsäljare av grejor är tyvärr ofta partiska när lösningen de föreslår råkar vara en produkt som de själva säljer. Då bjuder de på sitt arvode och säljer en dyr pryl istället.
Tack, mm. Kan tänka mig att det är lite så!

B Boende45 skrev:
Energirådgivningen som tillhandahålls och finansieras av Energimyndigheten är en mycket bra tjänst som finns i samtliga kommuner i landet.

Den är kostnadsfri och oberoende, dvs man får inte råd som gynnar någon annan än fastighetsägaren.

Jag vet av egen erfarenhet att många rådgivare i stockholmskommunerna är kunniga och vissa lite mer ”offensiva” kommuner erbjuder även hembesök av en rådgivare.

Perfekt tjänst även om man funderar på solceller, då rådgivaren kan bedöma storlek och mängd el som en anläggning just på ditt hus kan ge.

Kontaktuppgifter hittar man här: [länk]
Tack för svar! Har lokaliserat rådgivare för vår kommun. På semester en månad till, men ska kontakta hen. Verkar inte som att de normalt gör hembesök i vår kommun, men ska se om de är lite medgörliga. Bra tips, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.