P Poyapoya skrev:
Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
Se det som en försäkring så att ni kan vara produktiva på era jobb hemifrån. Sen vågar du mot din partner gå igod för en trådlös uppkopplingslösning? Nu tror jag inte det är ett problem i Stockholm där du bor men man vet inte förrän man provat.
 
  • Gilla
Poyapoya och 1 till
  • Laddar…
Fiber är tveklöst bättre att ha i sitt hus. Men tycker du att det är dyrt, så välj det sämre alternativet 4G/5G.
Vi behöver inte diskutera varför fiber är bättre, utan din frågeställning är väl egentligen om du vill hosta upp 15K?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
M Mercruiser skrev:
Fiber är tveklöst bättre att ha i sitt hus. Men tycker du att det är dyrt, så välj det sämre alternativet 4G/5G.
Vi behöver inte diskutera varför fiber är bättre, utan din frågeställning är väl egentligen om du vill hosta upp 15K?
Precis, och 5G brukar väl sällan vara helt gratis med fri surf?
Brukar vara betydligt högre månadskostnad än vad fiberanslutning kostar.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Mobilt bredband med obegränsad datamängd är dyrare än normal fiber till villa.
Sen kan det gå att trixa till det med familjeabonnemang, extra simkort etc, med vissa operatörer.
Men det kan på vissa ställen vara möjligt med billiga gruppavtal för fiberbredband också.

Har huset källare? Hur är mottagningen där och i övriga huset?
Slå på Wi-Fi Calling och låt dina mobilsamtal hemma gå över ditt fiberbredband. :D
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Absolut 15k i jämförelse med vad allt kostat men ser man på hastigheterna och utvecklingen så ser jag ingen mening med att lägga 15k nu då det känns som dåligt investerade pengar.
Försök sälja ett hus i Stockholm som inte har fiber. Dealbreaker alla dagar i veckan för mig. Speciellt om det tar 1-2 år i efterhand att efterinstallera.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
P Poyapoya skrev:
Är helt med på att en fast lina inte kan slå trådlös teknik (idag) men tänker på sikt.

Jag har bara fönster kvar att byta så kan jag tyvärr inte energieffektivisera mer efter det.

Handlar mer om det är en dum investering för hur jäkla icke driftsäkert är trådlös uppkoppling idag om man inte är på ett tåg?
Om det är kostnaden som är problemet så blir fiber billigare än mobilt.
Förutom den högre månadskostnaden så kostar hårdvaran mer i längden. Ett fibermodem är relativt enkelt konstruerat jämfört med mobila motsvarigheter. Har kört mobilt bredband i stugan under många år och där har behovet av nya grejer infunnit sig ungefär vart tredje år då tekniken utvecklats.
Fibermodemet har klarat Gigabit hastigheter sedan -02 när jag fick möjlighet att installera det första gången. Klart billigare.

Om året hade vart 1934 och det hade vart telefon som du skulle betala och installera. Hur hade du tänkt då med tanke på dina kunskaper om 40, 50, 60, 70, 80 och 90-tal.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Det är precis den frågeställningen vi har.

Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
Svaret är ju väldigt enkelt. Skaffa fiber såklart.

Hoppas ni är medvetna om att trådlöst fungerar såhär: man kan enkelt säga att luften agerar som EN stor fiber. Dvs alla i området delar på EN fiber. Ni kan alltså inte förvänta er att få bandbredd själva utan att bli avbruten mitt i videosamtal osv.

Detta är generaliserat o vill man veta exakt hur radiovågor funkar är det bara att googla.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Det är precis den frågeställningen vi har.

Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
Definitivt fiber
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Se det som en försäkring så att ni kan vara produktiva på era jobb hemifrån. Sen vågar du mot din partner gå igod för en trådlös uppkopplingslösning? Nu tror jag inte det är ett problem i Stockholm där du bor men man vet inte förrän man provat.
Det är det inte jag inte vågar då jag inte provat
 
Om du har ett stort behov av internetanslutning för hemarbete osv så är det ju helt självklart att skaffa fiber.

Du tänker också knas kring 5g och kapacitet när du säger att du redan nu har 160Mbps. Det är just pga att vi är väldigt tidigt i teknikskiftet som det finns kapacitet i näten. Det kommer bli betydligt besvärligare senare.

mobil uppkoppling använder du när inget annat finns att tillgå. Fiber OCH mobilt bredband är den perfekta kombinationen.
 
  • Gilla
JohanLun och 12 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Försök sälja ett hus i Stockholm som inte har fiber. Dealbreaker alla dagar i veckan för mig. Speciellt om det tar 1-2 år i efterhand att efterinstallera.
Förstår tanken men det tar bara ett par veckor att få arbetet gjort då fiber finns längst vägen.
 
Fiber alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Grannen körde med "det blir säkert billigare efteråt, det duger med telefon" och skippade fibern. Två år senare kröp han till korset och fick pynta ungefär det tredubbla då man fick gräva ner ducten från kopplingspunkten längre bort från gatan.

Att välja bort fibern är som att välja bort kommunalvatten "då det finns brunn".
 
  • Gilla
moonsire och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har ett stort behov av internetanslutning för hemarbete osv så är det ju helt självklart att skaffa fiber.

Du tänker också knas kring 5g och kapacitet när du säger att du redan nu har 160Mbps. Det är just pga att vi är väldigt tidigt i teknikskiftet som det finns kapacitet i näten. Det kommer bli betydligt besvärligare senare.

mobil uppkoppling använder du när inget annat finns att tillgå. Fiber OCH mobilt bredband är den perfekta kombinationen.
Menar att jag har 160mb nu och då har min operatör inte börjat installera några master särskilt nära mig.
Sen köper jag argumentet kring delad lina.

Tack för ditt svar!
 
Tack för alla svar, det blir fiber ändå. Uppskattar responsen, engagemanget var långt över förväntan.
 
  • Gilla
  • Älska
Dudeish och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.