Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
 
Redigerat:
Va menad med att du tar emot fiber via telefonen?
 
15k är väl ett normalpris ta det så slipper du fundera.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 7 till
  • Laddar…
Om du har köpt ett hus i Stockholm så borde väl 15000:- för fiberinstallation vara en "no brainer"?
 
  • Gilla
Okarlsson och 23 till
  • Laddar…
För 15tkr kommer du få en accessteknik som med stor sannolikhet kommer ge en problemfri användarupplevelse. Internet via 4G/5G har inte samma kvalitet. Så beställ fiber och ställ sedan om fokus på hur du ska energieffektivisera villan. Där kan man tjäna mycket på driftskostnaderna.
 
  • Gilla
hydrolift och 8 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Va menad med att du tar emot fiber via telefonen?
Förlåt.för förvirring menar 5g via telefonen självklart
 
Z Zlade skrev:
Om du har köpt ett hus i Stockholm så borde väl 15000:- för fiberinstallation vara en "no brainer"?
På vilket sätt då?
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
På vilket sätt då?
Har du råd att köpa ett hus i Stockholm så borde 15000:- inte vara mycket att fundera över för att säkerställa att man får en bra och driftsäker internetuppkoppling.
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Om du har köpt ett hus i Stockholm så borde väl 15000:- för fiberinstallation vara en "no brainer"?
Absolut 15k i jämförelse med vad allt kostat men ser man på hastigheterna och utvecklingen så ser jag ingen mening med att lägga 15k nu då det känns som dåligt investerade pengar.
 
  • Gilla
Tystnad
  • Laddar…
M merbanan skrev:
För 15tkr kommer du få en accessteknik som med stor sannolikhet kommer ge en problemfri användarupplevelse. Internet via 4G/5G har inte samma kvalitet. Så beställ fiber och ställ sedan om fokus på hur du ska energieffektivisera villan. Där kan man tjäna mycket på driftskostnaderna.
Är helt med på att en fast lina inte kan slå trådlös teknik (idag) men tänker på sikt.

Jag har bara fönster kvar att byta så kan jag tyvärr inte energieffektivisera mer efter det.

Handlar mer om det är en dum investering för hur jäkla icke driftsäkert är trådlös uppkoppling idag om man inte är på ett tåg?
 
Z Zlade skrev:
Har du råd att köpa ett hus i Stockholm så borde 15000:- inte vara mycket att fundera över för att säkerställa att man får en bra och driftsäker internetuppkoppling.
Nej men alla kanske inte vill lägga ut 15 för något som kanske inte är livsviktigt eller så stort behov.

Men om man har ganska stort brukande ' arbetar mycket hemifrån så hade jag nog tagit det istället för att ansluta mig senare.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nej men alla kanske inte vill lägga ut 15 för något som kanske inte är livsviktigt eller så stort behov.

Men om man har ganska stort brukande ' arbetar mycket hemifrån så hade jag nog tagit det istället för att ansluta mig senare.

Det är precis den frågeställningen vi har.

Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
 
P Poyapoya skrev:
Är helt med på att en fast lina inte kan slå trådlös teknik (idag) men tänker på sikt.

Jag har bara fönster kvar att byta så kan jag tyvärr inte energieffektivisera mer efter det.

Handlar mer om det är en dum investering för hur jäkla icke driftsäkert är trådlös uppkoppling idag om man inte är på ett tåg?
Det kommer nog inte hända att du blir utan brukbar internetuppkoppling kanske kvaliteten kan variera pga olika faktorer.
Hur ser ditt användande ut?
Jag har inte upplevt att det mobila blivit sämre och sämre snarare tvärtom.

Om fiber för 15k är en dålig investering kan du bara avgöra själv.
 
P Poyapoya skrev:
Det är precis den frågeställningen vi har.

Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
Då hade jag tagit erbjudandet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fiber. Min förförra förening sa 2007 (när vi erbjöds dra in fiber) att de tyckte vi borde vänta. Att snart är trådlöst bättre. Det är ännu inte bättre. Fiber höjer också andrahandsvärdet. Fiber kommer nog inte försvinna på minst 100 år. Hastigheter och svarstider är bättre med fiber mycket större stabilitet med fiber. Och du slipper bekymra dig över täckning och last från andra användare.
 
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.