Hej

vi har ett hus från -79 som har jordvärme som enda uppvärmning. Ivt premiumline hq 8kw från 2015.

hur ser jag till att den kan gå när strömmen går?
Ett bensin/dieselverk av något slag? Eller koppla till bilen? Investera i solceller och batteri med ödrift? bästa hade ju varit nån form av vedkamin som kan värma vattnet och ett bilbatteri till cirkulationen tänker jag. Då veden kan lagras länge och batteriet laddas med bilen.

Vi hade ett relativt långt avbrott i vintras, och pga enrörssystem och tunna element blev det kallt rätt snabbt. Sjönk runt 1-2 grader per timme. 4-5 timmar klarar vi ju. Men sen skulle det behöva stödvärmas i omgångar för att inte rören ska frysa osv. De går i golvet på något vis, antagligen nere i betongen eftersom det bara ligger 5cm frigolit mellan spånskivan och betongplattan (elementhus från mockfjärd…) och allt vatten (kranar och element) blir iskallt på nolltid vintertid.

har varit inne och läst alla trådar jag kunde hitta men blev inte så värst mycket klokare. Som jag förstår det är det skillnad på enfas och trefaspumpar och även om den har mjukstart eller inte. Och hur mycket ström den drar i drift och vid start.
Hur tar jag reda på vad jag har?

Tror man att ivt åf/service har koll på detta och kan råda mig direkt? Eller är det andra företag som har bättre koll?
 
Det är inte riktigt realistiskt att köra värmepumpar under längre strömavbrott. Bättre då, som du är inne på, att komplettera med kemiskt bunden energi.
 
För att förhindra frysning kommer man långt genom att säkerställa cirkulationen. Cirkulationspumpen drar max 100W, så den går att köra på batteri och en inverter om det krisar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ah. Så ett batteri till cirk pumpen och en kamin är bästa lösningen? Fint. Räcker ju med ett rum varmt. Har kollat på någon med skorsten bakåt eftersom den behöver monteras mot yttervägg. Upp genom taket blir svårare att lösa tänker jag. Är det nån skillnad i effekt på de bägge tro?

Tips på bra prisvärda kaminer med platta upptill för matlagning?

Hur gör man med vattnet till kranarna? Hur pumpar man ur dom? Tryckluft och öppna kranar?
 
Tempen sjunker snabbt de första graderna, men sen tar det relativt lång tid innan det blir så kallt att det fryser. Vid -20 skulle jag tro att du ligger över frysgrader även efter 1-2 dygn.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
vi har ett hus från -79 som har jordvärme som enda uppvärmning. Ivt premiumline hq 8kw från 2015.

hur ser jag till att den kan gå när strömmen går?
Ett bensin/dieselverk av något slag? Eller koppla till bilen? Investera i solceller och batteri med ödrift? bästa hade ju varit nån form av vedkamin som kan värma vattnet och ett bilbatteri till cirkulationen tänker jag. Då veden kan lagras länge och batteriet laddas med bilen.

Vi hade ett relativt långt avbrott i vintras, och pga enrörssystem och tunna element blev det kallt rätt snabbt. Sjönk runt 1-2 grader per timme. 4-5 timmar klarar vi ju. Men sen skulle det behöva stödvärmas i omgångar för att inte rören ska frysa osv. De går i golvet på något vis, antagligen nere i betongen eftersom det bara ligger 5cm frigolit mellan spånskivan och betongplattan (elementhus från mockfjärd…) och allt vatten (kranar och element) blir iskallt på nolltid vintertid.

har varit inne och läst alla trådar jag kunde hitta men blev inte så värst mycket klokare. Som jag förstår det är det skillnad på enfas och trefaspumpar och även om den har mjukstart eller inte. Och hur mycket ström den drar i drift och vid start.
Hur tar jag reda på vad jag har?

Tror man att ivt åf/service har koll på detta och kan råda mig direkt? Eller är det andra företag som har bättre koll?

Hej Niclas

Jag har en IVT X15 från dec 2006 i ett hus som är ca 50 år gammalt. Vid strömavbrott tänker jag använda vedeldning i de två spisinsatser jag har i två öppna spisar (en på markplan och en i källaren).

För att inte riskera att vatten fryser (bl.a. i det vidbyggda varmgaraget) så cirkulerar jag vattnet i värmesystemet meden varvtalsstyrd cirkulationspump som behöver ca 10 W driveffekt.

Har ett Honda EU22i elverk för att generera elkraft till kyl, frys belysning, cirkulation, kommunikation etc, och blybatterier och inverter för att inte behöva köra elverket mer än ca 4 tim dygn (det minskar bränslebehovet).

I inlägg #58 i tråden ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” kan du se mina preliminära beräkningar, en ”energikalkyl” som sedan förfinats något med tiden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Du skriver ” batteriet laddas med bilen.” Har du en nyare bil är det inte säkert att du kan använda en bil som nödströmsgenerator. jag har tagit upp orsaken i inlägg #519 https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4669549

Inlägg #476 handlar om energimyndighetens Information om; ”Hur snabbt blir huset kallt vid el- eller värmeavbrott? – Olika behov av åtgärder och konkreta råd”
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-32#post-4653259

Du kan söka vidare i tråden med sökverktyget.

Det är föredömligt att du redan nu, planerar hur du skall hantera eventuella strömavbrott.

Jag hoppas att det är fler än du som börjar planera redan nu, för hur man skall klara eventuella strömavbrott den vinter som kommer. Har man inte gjort förberedelser innan strömavbrottet, då kan det nog bli problematiskt att hinna med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Niclas

Jag har en IVT X15 från dec 2006 i ett hus som är ca 50 år gammalt. Vid strömavbrott tänker jag använda vedeldning i de två spisinsatser jag har i två öppna spisar (en på markplan och en i källaren).

För att inte riskera att vatten fryser (bl.a. i det vidbyggda varmgaraget) så cirkulerar jag vattnet i värmesystemet meden varvtalsstyrd cirkulationspump som behöver ca 10 W driveffekt.

Har ett Honda EU22i elverk för att generera elkraft till kyl, frys belysning, cirkulation, kommunikation etc, och blybatterier och inverter för att inte behöva köra elverket mer än ca 4 tim dygn (det minskar bränslebehovet).

I inlägg #58 i tråden ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” kan du se mina preliminära beräkningar, en ”energikalkyl” som sedan förfinats något med tiden.
[länk]

Du skriver ” batteriet laddas med bilen.” Har du en nyare bil är det inte säkert att du kan använda en bil som nödströmsgenerator. jag har tagit upp orsaken i inlägg #519 [länk]

Inlägg #476 handlar om energimyndighetens Information om; ”Hur snabbt blir huset kallt vid el- eller värmeavbrott? – Olika behov av åtgärder och konkreta råd”
[länk]

Du kan söka vidare i tråden med sökverktyget.

Det är föredömligt att du redan nu, planerar hur du skall hantera eventuella strömavbrott.

Jag hoppas att det är fler än du som börjar planera redan nu, för hur man skall klara eventuella strömavbrott den vinter som kommer. Har man inte gjort förberedelser innan strömavbrottet, då kan det nog bli problematiskt att hinna med.
tack för länkarna. Ska lusläsas! :)

ah. Ett elverk och batterier klarar att driva kyl/frys och sånt? Hm. Så om man struntar i kylen och frysen så kanske det klarar av ett oljefyllt elelement? 700w borde ju värma en hel del?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
ack för länkarna. Ska lusläsas! :)

ah. Ett elverk och batterier klarar att driva kyl/frys och sånt? Hm. Så om man struntar i kylen och frysen så kanske det klarar av ett oljefyllt elelement? 700w borde ju värma en hel del?
Hej Niclas

Mitt hus behöver ca 290 W per grad i temperaturskillnad mellan inne/ute.
Tillför jag 700 watt till hela huset höjs temperaturen ca 2,5 grader. Om jag satsar 700 watt till ett rum då höjs temperaturen betydligt mer. Hur mycket beror på rummets isolation.

Vill jag undvika att huset får frysskador vintertid (t.ex. vid -20 grader eller kallare) då räcker inte 700 watt till så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Det man skall bestämma sig för är vilket scenario man vill förbereda sig för. För det första hur långt strömavbrott och vilket väder ute. Därefter kommer frågan hur mycket prylar som skall fungera under strömavbrottet. Vad har du tänkt dig? För egen del anser jag att en eldstad kommer långt före elverk när man pratar beredskap.

Jag har en eldstad för värmen och ett par UPS:er som gör att jag kan hålla lite belysning igång vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Att driva en anläggning på 8kW med reservenergi är knappast görligt för vanliga privatpersoner. Räkna med över 50 000 kr bara för själva elverken, måste vara inverterelverk med ren sinusvåg för att kunna köra känslig elektronik. Och sen blir bränsleåtgången väldigt stor, både dyrt och kanske olagligt att lagra såna mängder hemma.

En vedeldad reservlösning är ett vettigt alternativ, men kan ju vara dyr och bökig att införskaffa och installera. På plussidan går den ju att använda även till vardags, inte bara i nödfall. Men den ger ju inte el till andra nödvändiga apparater, så att investera i åtminstone ett mindre inverterelverk kan vara en bra idé.

Vi saknar vedalternativ, men har förberett med en kombination av elverk (för att driva värmefläktar, kyl och frys, m.m.) och fotogenvärmare, samt stearinljus. Räknar med att få ut sammanlagt 4-5 kW värme under större delen av dygnet, och kunna använda nödvändiga apparater som kyl, frys och en eller två datorer. Vi bör klara minst två veckor*, till en totalkostnad på runt 20 000 kr. Men sen har ju utrustningen ett restvärde på minst hälften, så den faktiska kostnaden är snarare 10 000 kr.

*Och så länge vi kan få tag på ny bensin/fotogen klarar vi oss hur länge som helst.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Ah. Just ja. Frysskador också ja… tänkte man kunde värma ett rum och låta de andra stå kallt. Men det håller kanske inte i längden om det håller i sig i en vecka vintertid... Värmer en braskamin upp 120kvm boyta ensamt? Enplan.

vad för storlek på elverk skulle kunna hålla bvp:n vid liv och hålla tempen inomhus över nollan? Bara så att jag fattar vad som skulle krävas även om det inte är ekonomiskt genomförbart. 8kw bvp. Kyl och frys löser sig ju automatiskt på vintern. Och mat lagar man utomhus över eld eller gasolspis. Telefoner kan man ju skita i. Har en radio med batterier och extra lager.

Att sätta på sig kläder är ju inte ett problem . Senaste rejäla avbrottet var 4 dagar strömlöst i -20 över jul när vi besökte föräldrarna. Inga problem alls. Men det huset var inte en skokartong med tapeter på… att huset inte pajar är prio ett. De har nämligen byggt skalet först, lagt rör och allt. Och sen dit med golvet och byggt väggarna stående på golvet. Så som jag gissar så ligger rören rakt igenom väggarna, så att öppna upp vid problem innebär att riva hela huset invändigt i stort sett. Alla innerväggar måste ner…
 
Vid ett långt strömavbrott flyttar vi ut i "undantaget" på tomten, där finns både järnspis & kamin. Och på tomten finns utedass & grävd brunn. Får väl tömma vatten & värmesystem i huvudbyggnaden.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Värmer en braskamin upp 120kvm boyta ensamt? Enplan./QUOTE]

Japp, moderna kaminer från 90-talwr och framåt gör det. De ger från 6-7 kW och uppåt.
Men du behöver nåt som flyttar runt luften. Vi får ca 25 grader i hallen där braskamin en står och ca 10 grader lägre längst bort. 121 m2 boyta. Funkade i 4 dygn utan problem men fick elda 18 timmar om dygnet
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ah. Just ja. Frysskador också ja… tänkte man kunde värma ett rum och låta de andra stå kallt. Men det håller kanske inte i längden om det håller i sig i en vecka vintertid... Värmer en braskamin upp 120kvm boyta ensamt? Enplan.

vad för storlek på elverk skulle kunna hålla bvp:n vid liv och hålla tempen inomhus över nollan? Bara så att jag fattar vad som skulle krävas även om det inte är ekonomiskt genomförbart. 8kw bvp. Kyl och frys löser sig ju automatiskt på vintern. Och mat lagar man utomhus över eld eller gasolspis. Telefoner kan man ju skita i. Har en radio med batterier och extra lager.

Att sätta på sig kläder är ju inte ett problem . Senaste rejäla avbrottet var 4 dagar strömlöst i -20 över jul när vi besökte föräldrarna. Inga problem alls. Men det huset var inte en skokartong med tapeter på… att huset inte pajar är prio ett. De har nämligen byggt skalet först, lagt rör och allt. Och sen dit med golvet och byggt väggarna stående på golvet. Så som jag gissar så ligger rören rakt igenom väggarna, så att öppna upp vid problem innebär att riva hela huset invändigt i stort sett. Alla innerväggar måste ner…

Hej

Jag beräknade i inlägg #450 grovt vad det skulle innebära att driva värmepumpen en månad (eller en vecka) med ett dieselelverk (Cat DE7.5E3S) i stället för att elda med ved.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-30#post-4609161

Man får komma ihåg att olika hus och olika platser ger olika resultat gällande bränslebehov och kostnader.

Att hålla huset precis över fryspunkten vid sträng kyla kan vara komplicerad då man inte vet var den mest kritiska punkten (temperaturen) är.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
vad för storlek på elverk skulle kunna hålla bvp:n vid liv och hålla tempen inomhus över nollan? Bara så att jag fattar vad som skulle krävas även om det inte är ekonomiskt genomförbart. 8kw bvp. Kyl och frys löser sig ju automatiskt på vintern. Och mat lagar man utomhus över eld eller gasolspis. Telefoner kan man ju skita i. Har en radio med batterier och extra lager.
När du säger 8 kW bergvärmepump så gissar jag att det syftar på hur mycket värme den levererar ut. Det går troligen att hitta en märkskylt på den där det framgår vilken elektrisk effekt den kräver. Sedan behöver du veta om det är enfas eller trefas. Eftersom start av motorer är ganska krävande behöver du ett elverk som har en bra bit över den effekten om inte värmepumpen har inverter. På så vis kan du få några indikationer på hur stort elverk du behöver. Ett inverterelverk har en stabilare frekvens och spänning. Men det är knappast rimligt för dessa effekter. Elektronik är inte så känslig som försäljare av inverterelverk vill göra gällande. Har du elverk för att driva bergvärmepumpen så kan du lätt koppla in all belysning, kylskåp och mobilladdare du vill. Dessa drar försvinnande lite i sammanhanget.

Titta sedan på uppgiven förbrukning för elverket. Hur länge kan du köra på en tank? Hur långa strömavbrott vill du klara? Hur mycket bensin behöver du förvara hemma? Det är fullt möjligt att driva en bergvärmepump med ett elverk. Men att skaffa allt du behöver kommer inte att bli billigare än att installera en kamin någonstans i huset. Däremot mycket dyrare i drift samt känsligare och mindre pålitligt. Du gör dig själv mycket mindre sårbar i en kris om du ser till att du kan klara dig utan el. Sedan kan du skaffa ett billigt enkelt elverk för komforten.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.