A Avemo skrev:
Min poäng är att hur beroende man än är av el så har man ingen nytta av generatorn om den inte startar. Man skall inte bara köpa ett elverk och räkna med att det startar om fem år eller så när det första gången behövs. Jag skulle ha större förtroende för att en gasolkamin lyckas med den bedriften.
Hej Avemo

Du skriver ” Min poäng är att hur beroende man än är av el så har man ingen nytta av generatorn om den inte startar.”

Jag håller med.

Därför måste man bestämma sig hur man förhåller sig till de möjligheter man har att klara sin familj och ”rädda” egendom från skada vid strömavbrott. Ansvaret är ditt eget. Du kan inte skylla på någon annan.

Sedan lägger man ambitionsnivån därefter. Man kan inte utgå ifrån att försäkringsbolagen betalar ersättning.

Elverket ät i mitt fall inte den primära källan till elkraft. Den primära källan är 12 V blybatterier på ca 800 Ah och en 500 VA inverter 12/240 V. Tömmer jag batterierna till max 50 % är det ca 12x400 Wh = 4800 Wh d.v.s. 200 W i snitt under ett dygn. Det innebär en tillgång på 100W -150 W, i snitt i ett dygn med hänsyn till förluster.

Vid längre strömavbrott än 0,5–1 dygn laddas batterierna med hjälp av generatorn (4 tim./dygn). Om några år (om något år) ersätts blybatterierna rimligen av en elbil med V2H-teknik (Vehicle to Home).

Jag har valt ett elverk (Honda) med ett rykte om att vara lättstartad. Jag har sedan ca fem år sedan en gräsklippare med samma motorfabrikat som varje vår (efter ca 6 mån vila) startar efter ett fåtal drag. Båda körs motorerna körs på ASPEN (Akrylat bränsle) som kan lagras i fem år och gräsklipparen ombesörjer ”rotationen” av bränsle.

Vore det inte en osäkerhetsfaktor med tillgången av sol, närvaron av snö och snöstorm när elkraften behövs, så skulle solceller kunna vara ett alternativ.

Jag har arbetat ca 45 år med elkraft som elektriker, som forskare och som lärare och då bland annat försökt att få samhället att undvika att hamna där vi hamnat nu, i ett starkt elberoende och med minskande elkraftkunskap.

Som pensionär försöker jag nu hantera den situationen som vi hamnat i, med en risk för effektbrist i ett helt elberoende samhälle. Istället för att ”gnälla” så agerar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ssa och 1 till
  • Laddar…
Hej Avemo

Om vi återgår till TS frågeställning, och dessutom begränsar tiden för strömavbrottet till delar av ett dygn då behövs, för de flesta, ingen uppvärmning för att klara huset från att frysa (se tabellen i inlägg #25). En del skulle t.o.m. klara mer än ett dygn bl.a. beroende på typ av hus, husets ålder och utetemperatur innan risk att temperaturen sjunker under nollstrecket och risk för frysning föreligger.

Man kan då se det som, att de som bor i ett hus med ett kortare strömavbrott, helt enkelt hanterar strömavbrottet genom att ”campa” inne i ett av rummen i sitt hus. Hur länge man klarar beror bland annat på hur huset ser ut och vilka förberedelser man gjort.

Om det skulle bli roterande bortkoppling denna höst som NyTeknik skrev om 2022-07-21; ”Planerar för kontrollerade strömavbrott: ”Kan ske nu i höst”, då handlar det rimligen om 4 timmar eller mindre d.v.s. betydligt kortare tider än ett dygn. Men avbrotten kan bli återkommande, under en längre eller kortare period under vintern. Då blir det klart besvärligare att hantera.
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739

Det är till stor del ”energikrisen” till följd av kriget som nu accelererat frågan om ”kontrollerade strömavbrott”, och som ökat behovet att se över vår hemberedskap, ”Att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka”
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/

Handlar det om att hantera ett strömavbrott som pågår ett dygn eller mindre då tror jag TS klarar sig med ” En 4kw gasolkamin med fläkt” samt ”två tuber” gas. Blir strömavbrottet längre eller flera gånger återkommande under en kort tidsrymd då räcker det nog inte det för att undvika en frysrisk.

De förberedelser man tänker göra, skall man påbörja snarast. Tillgången på elverk, gasflaskor etc. kommer att minska drastiskt vid en allvarlig kris.
 
S
Köp en modern elbil. Få nödbatteri på köpet.

Modern elbil laddas på landsbygden med laddkabel, äldre hus och virke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Köp en modern elbil. Få nödbatteri på köpet.
Hej, sinuslinus

En utmärkt synpunkt

Jag skrev i inlägg #23 om, att även fjärrvärme fungerar dåligt vid strömavbrott. Detta även om varmt vatten (via reservkraft) cirkulerar i fjärrvärmenätet.

Fjärrvärmecentralen och cirkulationspumpen i huset behöver uppskattningsvis ca 60 W för att varmvattnet efter husets värmeväxlare skall cirkulera i huset. Vid strömavbrott fungerar cirkulationen dåligt eller inte alls.

Om man ansluter husets fjärrvärmecentral och cirkulationspump till en elbil med V2H-teknik (Vehicle to Home) då kan el, från bilens batteri motsvarande 5 mils bilkörning, driva fjärrvärmen i huset i en vecka. Detta baseras på att elbilen behöver uppskattningsvis 2 kWh/mil.
 
Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej, sinuslinus

En utmärkt synpunkt

Jag skrev i inlägg #23 om, att även fjärrvärme fungerar dåligt vid strömavbrott. Detta även om varmt vatten (via reservkraft) cirkulerar i fjärrvärmenätet.

Fjärrvärmecentralen och cirkulationspumpen i huset behöver uppskattningsvis ca 60 W för att varmvattnet efter husets värmeväxlare skall cirkulera i huset. Vid strömavbrott fungerar cirkulationen dåligt eller inte alls.

Om man ansluter husets fjärrvärmecentral och cirkulationspump till en elbil med V2H-teknik (Vehicle to Home) då kan el, från bilens batteri motsvarande 5 mils bilkörning, driva fjärrvärmen i huset i en vecka. Detta baseras på att elbilen behöver uppskattningsvis 2 kWh/mil.
De nya koreanska bilarna har ”bara” V2L men de kan ge 3,6kW. Vid längre strömavbrott borde det inte vara så krångligt att koppla dra en skarvsladd från bilen. :D
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.