A Avemo skrev:
När du säger 8 kW bergvärmepump så gissar jag att det syftar på hur mycket värme den levererar ut. Det går troligen att hitta en märkskylt på den där det framgår vilken elektrisk effekt den kräver. Sedan behöver du veta om det är enfas eller trefas. Eftersom start av motorer är ganska krävande behöver du ett elverk som har en bra bit över den effekten om inte värmepumpen har inverter. På så vis kan du få några indikationer på hur stort elverk du behöver. Ett inverterelverk har en stabilare frekvens och spänning. Men det är knappast rimligt för dessa effekter. Elektronik är inte så känslig som försäljare av inverterelverk vill göra gällande. Har du elverk för att driva bergvärmepumpen så kan du lätt koppla in all belysning, kylskåp och mobilladdare du vill. Dessa drar försvinnande lite i sammanhanget.

Titta sedan på uppgiven förbrukning för elverket. Hur länge kan du köra på en tank? Hur långa strömavbrott vill du klara? Hur mycket bensin behöver du förvara hemma? Det är fullt möjligt att driva en bergvärmepump med ett elverk. Men att skaffa allt du behöver kommer inte att bli billigare än att installera en kamin någonstans i huset. Däremot mycket dyrare i drift samt känsligare och mindre pålitligt. Du gör dig själv mycket mindre sårbar i en kris om du ser till att du kan klara dig utan el. Sedan kan du skaffa ett billigt enkelt elverk för komforten.
hm. Står startström 38a. Elektrisk inkoppling 400v-3n 50hz. Står 8kw på den där klisterlappen brevid a++ märkningen. Ja du hör. Kanske vedkamin skulle va bättre för nån som inte begriper sig på elektronik…
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
hm. Står startström 38a. Elektrisk inkoppling 400v-3n 50hz. Står 8kw på den där klisterlappen brevid a++ märkningen. Ja du hör. Kanske vedkamin skulle va bättre för nån som inte begriper sig på elektronik…
Det finns ju ett par frågetecken. Är det en elpatron med i den effekten? Går den i så fall att blockera? Med lite kunskap om sakerna kan man nog lättare välja. En snabb sökning på Duab ger till exempel följande elverk.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...-power-elverk-mdg12-3-3-fas-diesel-fjarrstart
Det var det billigaste jag hittade som klarar minst 8 kW kontinuerligt. Jag har ingen aning om det klarar startströmmen. Uppgiven förbrukning 4,5 liter per timme. I en verklig tillämpning kanske det blir mindre eftersom du inte behöver full effekt hela tiden. Men det är en fingervisning. Jag skulle satsa på en annan lösning för värme vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
hm. Står startström 38a. Elektrisk inkoppling 400v-3n 50hz. Står 8kw på den där klisterlappen brevid a++ märkningen. Ja du hör. Kanske vedkamin skulle va bättre för nån som inte begriper sig på elektronik…
Hej Niclas

Den IVT X15 jag har är varvtalsstyrd, och behöver vid DUT (-34 grader) ca 5,5 kW eleffekt in. Bergvärmepumpen klarar hela husets effektbehov, utan stöd från elpatron.

Varvtalsstyrningen innebär att ineffekten, till värmepumpen varierar mellan ca 1 kW och 5,5 kW beroende på värmebehov. Startströmmen är låg.

I princip (om jag ställer ned värmebehovet) så kan bergvärmepumpen köras på en lägre ineffekt, ned till ca 1 kW. Men eftersom den inte är förberedd för detta så innebär det en förändring av pumpens normalt inställda värden.

Med lite extrautrustning (och eventuell ombyggnation) skulle den, med begränsad uteffekt) kunna drivas med den enfasgenerator på 1,8 kW jag har.

I framtiden skulle den typ av pump jag har, av tillverkaren, faktiskt kunna förberedas för reservkraftkörning med begränsad in- och uteffekt, om det vore önskvärt för att t.ex. undvika att huset drabbas av sönderfrysning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Nu har jag tänkt, läst och funderat…
Jag undrar om inte en gasolkamin kan vara svaret för just mig. I stort sett alla ledningar är nergrävda i mitt område (mellersta dalarna) och det är sällsynt med avbrott. I vintras hade vi en genomsnittskostnad på 3000kr/mån så det handlar inte om stöduppvärmning utan bara om ifall att strömmen går.
En 4kw gasolkamin med fläkt borde kunna hålla huset över nollan? En 10kg tank borde hålla 30 timmar med öppna spjäll? Om jag inte räknar alldeles galet?
Så har jag två tuber hemma så bör jag klara ett par dagar utan el?
7-8 kw för att hålla normal inomhustemp. 4kw kanske kan hålla 10-11 grader då? Eller tänker jag tokigt?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Nu har jag tänkt, läst och funderat…
Jag undrar om inte en gasolkamin kan vara svaret för just mig. I stort sett alla ledningar är nergrävda i mitt område (mellersta dalarna) och det är sällsynt med avbrott. I vintras hade vi en genomsnittskostnad på 3000kr/mån så det handlar inte om stöduppvärmning utan bara om ifall att strömmen går.
En 4kw gasolkamin med fläkt borde kunna hålla huset över nollan? En 10kg tank borde hålla 30 timmar med öppna spjäll? Om jag inte räknar alldeles galet?
Så har jag två tuber hemma så bör jag klara ett par dagar utan el?
7-8 kw för att hålla normal inomhustemp. 4kw kanske kan hålla 10-11 grader då? Eller tänker jag tokigt?
Det låter som en enklare, billigare och bättre lösning på värme vid strömavbrott. 30 timmar på en PC10 låter rimligt.

De 8 kW som bergvärmepumpen ger är förhoppningsvis erforderlig effekt vid dimensionerande utomhustemperatur avrundad uppåt till närmaste storlek på bergvärmepump. För det mesta räcker det med mindre för att hålla 20º.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Nu har jag tänkt, läst och funderat…
Jag undrar om inte en gasolkamin kan vara svaret för just mig. I stort sett alla ledningar är nergrävda i mitt område (mellersta dalarna) och det är sällsynt med avbrott. I vintras hade vi en genomsnittskostnad på 3000kr/mån så det handlar inte om stöduppvärmning utan bara om ifall att strömmen går.
En 4kw gasolkamin med fläkt borde kunna hålla huset över nollan? En 10kg tank borde hålla 30 timmar med öppna spjäll? Om jag inte räknar alldeles galet?
Så har jag två tuber hemma så bör jag klara ett par dagar utan el?
7-8 kw för att hålla normal inomhustemp. 4kw kanske kan hålla 10-11 grader då? Eller tänker jag tokigt?
Hej Niclas

För den som planerar att köpa ett bensinelverk kan det vara värt att notera att ett antal elverk (t.ex., från Champion och Honda) går att driva med bensin eller gasol. Det blir då två alternativa bränslen man kan använda. Det underlättar för den som har husvagn eller husbil.

Gasol liksom akrylatbensin kan förvaras längre än ”vanlig” bensin, och även om en 30 år gammal bensinbil kan köras på bensin som försvarats länge, så är det inte säkert att ett nyinköpt bensinelverk klarar detsamma.

Det är viktigt att det som man avser skall fungera vid t.ex. ett strömavbrott verkligen gör det. Man har inte tid att trilskas med svårstartade motorer eller att reparera det som inte fungerar, när strömavbrottet väl har inträffat.
 
M Martin Lundmark skrev:
Det är viktigt att det som man avser skall fungera vid t.ex. ett strömavbrott verkligen gör det. Man har inte tid att trilskas med svårstartade motorer eller att reparera det som inte fungerar, när strömavbrottet väl har inträffat.
Det är precis det här som gör att jag ser en reservkraftgenerator som olämplig för de flesta att vara beroende av i en krissituation. Visst kan man skaffa något enkelt för att öka sin komfort om det skulle råka fungera när det gäller. Men om man skall lita på att det verkligen fungerar så behöver man ha ett brinnande engagemang för det på det sätt som du har. Vill man bara ha en pryl i ett förråd för att ta fram i händelse av kris och annars inte röra så är inte elverk inte rätt pryl.
 
A Avemo skrev:
Det är precis det här som gör att jag ser en reservkraftgenerator som olämplig för de flesta att vara beroende av i en krissituation. Visst kan man skaffa något enkelt för att öka sin komfort om det skulle råka fungera när det gäller. Men om man skall lita på att det verkligen fungerar så behöver man ha ett brinnande engagemang för det på det sätt som du har. Vill man bara ha en pryl i ett förråd för att ta fram i händelse av kris och annars inte röra så är inte elverk inte rätt pryl.
Hej Avemo

Behöver man ingen elförsörjning vid ett strömavbrott för att driva kyl, frys, cirkulationspump, kommunikation etc. då skall man naturligtvis inte skaffa en reservkraftgenerator, eller annan reservkälla.

När jag skrev raden ”För den som planerar att köpa ett bensinelverk” så avsåg jag de som, liksom jag, ser ett behov av elkraft om strömförsörjningen försvinner ett antal dagar.

Vi har mängder med hus som har fjärrvärme som inte fungerar (eller fungerar dåligt) vid strömavbrott.

Speciellt vintertid, vid snöstorm eller stark kyla.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Behöver man ingen elförsörjning vid ett strömavbrott för att driva kyl, frys, cirkulationspump, kommunikation etc. då skall man naturligtvis inte skaffa en reservkraftgenerator, eller annan reservkälla.

När jag skrev raden ”För den som planerar att köpa ett bensinelverk” så avsåg jag de som, liksom jag, ser ett behov av elkraft om strömförsörjningen försvinner ett antal dagar.

Vi har mängder med hus som har fjärrvärme som inte fungerar (eller fungerar dåligt) vid strömavbrott.

Speciellt vintertid, vid snöstorm eller stark kyla.
Och jag har inte sagt emot dig. Det jag vill jag uppfattar att vi båda vill understryka är att man inte kan ställa en bensingenerator i ett förråd utan tillsyn och hoppas att den fungerar utan strul om några år när det behövs. Sedan är min slutsats att om man likt dig har ett brinnande intresse för sin reservkraft och löpande lägger tid och energi på att säkerställa att den fungerar kan man lita på det. Saknar man det intresset så finns bara ett alternativ. Se till att ha en backupplan om elverket inte startar. Var inte beroende av det. Även ett hus med direktel går att hålla varmt vid strömavbrott med en gasolkamin.
 
A Avemo skrev:
Och jag har inte sagt emot dig. Det jag vill jag uppfattar att vi båda vill understryka är att man inte kan ställa en bensingenerator i ett förråd utan tillsyn och hoppas att den fungerar utan strul om några år när det behövs. Sedan är min slutsats att om man likt dig har ett brinnande intresse för sin reservkraft och löpande lägger tid och energi på att säkerställa att den fungerar kan man lita på det. Saknar man det intresset så finns bara ett alternativ. Se till att ha en backupplan om elverket inte startar. Var inte beroende av det. Även ett hus med direktel går att hålla varmt vid strömavbrott med en gasolkamin.
Hej Avemo

Jag har tidigare i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” skrivit (inlägg #476) om hur fort huset blir kallt. Jag citerar här, det jag skrev där;

”2007 kom energimyndigheten ut med ”Information till privatpersoner, fastighetsägare, beredskapssamordnare och energirådgivare” gällande; ”Hur snabbt blir huset kallt vid el- eller värmeavbrott? – Olika behov av åtgärder och konkreta råd”
https://www.storuman.se/contentasse...8f2a0e128e6f0/hur_snabbt_blir_huset_kallt.pdf

På sid 7 fanns en tabell över; ”Tidsåtgång för sänkning av inomhustemperaturen från +20 grader ner till +5 grader för olika hustyper vid olika utomhustemperaturer.”
Tabell som visar tiden det tar för olika typer av hus att kylas ner från +20 till +5 grader vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi dubblar de tidsangivelser som finns i tabellen (som gäller sänkning av inomhustemperaturen från +20 grader ner till +5 grader) då är det rimligt att temperaturen har passerat 0 grader och vi riskerar att vattenledningar mm. i huset fryser sönder.

När det gäller värme så kan en veckas strömavbrott, som innebär att uppvärmningen avstannar, innebära att huset kan få frysskador.

I inlägg #24 hade jag exempel på personer som drabbats av att hus frusit sönder i samband med strömavbrott vid stark kyla.”
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-32#post-4653259

När jag växte upp var jag med om att min pappa hjälpte husägare att ”tina upp” vattenledningarna, i samband med kraftig kyla. För ett par år sedan fick jag ”stopp” på vattnet till garaget vid stark kyla, åtgärdades med bättre isolering vid övergången till garaget.

Har jag t.ex en fotogenkamin då kan jag värma det rum där jag ställer kaminen. Men jag kan behöva flera kaminer för att t.ex. säkerställa att inte vattenledningarna i huset fryser om strömavbrottet pågår i flera dar.

Jag har två sparinsatser och kan alltså värma huset med ved men kommer att cirkulera vattnet i värmesystemet för att försäkra mig om att inte riskera frysskador där.

Jag vill inte överdriva problematiken men jag utgår ifrån att frysskador vid större strömavbrott (eller roterande bortkoppling) inte med säkerhet täcks av husets försäkring.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Jag har tidigare i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” skrivit (inlägg #476) om hur fort huset blir kallt. Jag citerar här, det jag skrev där;

”2007 kom energimyndigheten ut med ”Information till privatpersoner, fastighetsägare, beredskapssamordnare och energirådgivare” gällande; ”Hur snabbt blir huset kallt vid el- eller värmeavbrott? – Olika behov av åtgärder och konkreta råd”
[länk]

På sid 7 fanns en tabell över; ”Tidsåtgång för sänkning av inomhustemperaturen från +20 grader ner till +5 grader för olika hustyper vid olika utomhustemperaturer.”
[bild]

Om vi dubblar de tidsangivelser som finns i tabellen (som gäller sänkning av inomhustemperaturen från +20 grader ner till +5 grader) då är det rimligt att temperaturen har passerat 0 grader och vi riskerar att vattenledningar mm. i huset fryser sönder.

När det gäller värme så kan en veckas strömavbrott, som innebär att uppvärmningen avstannar, innebära att huset kan få frysskador.

I inlägg #24 hade jag exempel på personer som drabbats av att hus frusit sönder i samband med strömavbrott vid stark kyla.”
[länk]

När jag växte upp var jag med om att min pappa hjälpte husägare att ”tina upp” vattenledningarna, i samband med kraftig kyla. För ett par år sedan fick jag ”stopp” på vattnet till garaget vid stark kyla, åtgärdades med bättre isolering vid övergången till garaget.

Har jag t.ex en fotogenkamin då kan jag värma det rum där jag ställer kaminen. Men jag kan behöva flera kaminer för att t.ex. säkerställa att inte vattenledningarna i huset fryser om strömavbrottet pågår i flera dar.

Jag har två sparinsatser och kan alltså värma huset med ved men kommer att cirkulera vattnet i värmesystemet för att försäkra mig om att inte riskera frysskador där.

Jag vill inte överdriva problematiken men jag utgår ifrån att frysskador vid större strömavbrott (eller roterande bortkoppling) inte med säkerhet täcks av husets försäkring.
Vad har det att göra med mitt inlägg #24 som du citerade? Vi är helt överens om att man bör fundera på hur man håller sitt hus varmt under strömavbrott.
 
A Avemo skrev:
Vad har det att göra med mitt inlägg #24 som du citerade? Vi är helt överens om att man bör fundera på hur man håller sitt hus varmt under strömavbrott.
Hej Avemo
Elverket har flera funktioner. Det är bl.a. en ”backup” för att säkerställa att värmen från vedeldningen, genom drift av cirkulationspumpen,fördelas så att även vattenledningar klarar kylan.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo
Elverket har flera funktioner. Det är bl.a. en ”backup” för att säkerställa att värmen från vedeldningen, genom drift av cirkulationspumpen,fördelas så att även vattenledningar klarar kylan.
Jag tycker att det är intressant att läsa om dina tekniska lösningar i din tråd om reservkraft. Men jag förstår fortfarande inte hur ditt inlägg #25 har något att göra med mitt inlägg #24 som du citerade.
 
A Avemo skrev:
Jag tycker att det är intressant att läsa om dina tekniska lösningar i din tråd om reservkraft. Men jag förstår fortfarande inte hur ditt inlägg #25 har något att göra med mitt inlägg #24 som du citerade.
Hej Avemo

Tack för god respons.

I inlägg inlägg #24 skrev du bl.a. ; ”Även ett hus med direktel går att hålla varmt vid strömavbrott med en gasolkamin.”

Vid direktel har man element i ”alla” rum. Har man en gasolkamin så värmer den främst i det rum den står. Är gasolkaminen förseddmed fläkt då kan kan man sprida värme till fler rum men då krävs elektricitet.

Jag gav ett exempel, gällande min pappa, som hjälpte husägare (som hade vedeldning främst i köket och eventuellt på någon plats till i huset) som hade frysta vattenledningar eftersom värmen spreds dåligt.

Jag har vattenburen bergvärme, och om jag, vid strömavbrott, eldar i mina spisinsatser då kör jag ändå cirkulationspumpen (med el från inverter eller elverk) för att sprida värmen bättre i hela huset.

Har man bara en gasolkamin (och t.ex. inga elfläktar) så vet jag inte hur värmen sprids i ett hus som normalt har direktel (med element i alla rum).

Vilken erfarenhet har vi att ett hus med direktelvärme t.ex. undvika frysning av vattenledningar om man värmer med en gasolkamin?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Vid direktel har man element i ”alla” rum. Har man en gasolkamin så värmer den främst i det rum den står. Är gasolkaminen förseddmed fläkt då kan kan man sprida värme till fler rum men då krävs elektricitet.
Det beror ju på hus stort huset är. Man får en sämre komfort och det blir varmare i rummet där kaminen står. Men visst sprider sig värmen i huset om dörrarna står öppna. Även utan fläkt. Är huset stort är det möjligt att använda två kaminer.

Min poäng är att hur beroende man än är av el så har man ingen nytta av generatorn om den inte startar. Man skall inte bara köpa ett elverk och räkna med att det startar om fem år eller så när det första gången behövs. Jag skulle ha större förtroende för att en gasolkamin lyckas med den bedriften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.