13 801 läst · 13 svar
14k läst
13 svar
Ekstrand dörrar/fönster, erfarenhet någon?
Finns det någon som har erfarenhet av ekstrands dörrar eller fönster? Kvalitet etc... Ekstrands menar att deras 2glas fönster är lika bra el bättre än 3glas!? De menar att U-värdet är 1,0 på deras 2glas fönster, och att ett fönster med 0,9 i u-värde skulle ge kondens för att det är för tätt!! För oss är det viktigt att få ner elkostnad så vi har alltid trott på 3glas fönster. Kan någon hjälpa oss i denna djungel? Vi har också tänkt köpa en parytterdörr av dem, erfarenhet av dessa?
tack på förhand Mia&Filip
tack på förhand Mia&Filip
Köpt ytterdörrar från Ekstrands. Skälet var att de hade en spröjsindelning som jag ville ha. Var två gånger i Osby och tittade på deras utställning. Kändes OK. Allt ser man inte på utställningar. Dörrarna monterades i september 2006. Foderna (ramarna) runt fönsterna spruckit i hörnen. Foderna på insidan som håller glaset är fastsatta med häftpistol. Inte så vackert (blir till att spackla i och måla om). Pardörren, förvisso 1.7 m bred, känns som om man lutar sig för mycket mot den , kommer den att ge vika (har inte prövat). Ytfinishen - målad i faluröd, matt ,tar du med ett finger på den blir det en mörk fläck. Skulle föredragit ett högre glanstal på färgen. Trots vad jag skrivit kommer jag nog att köpa innerdörrar från Ekstrands, då de verkar vara mer gedigna än många andra tillverkare. Ett plus är att man kan får dem i vilken kulör man vill. Inte alla innerdörrstillverkare som ställer upp på det.
Angående fönsterna. Eftersom jag inte var intresserad tittade jag inte så noga, men lite noterade jag. Är det inte så att de har en trist silikonrand ytterst. Kommer ihåg att jag reflektersde över detta och tyckte det var mindre vackert.
Lotta
Angående fönsterna. Eftersom jag inte var intresserad tittade jag inte så noga, men lite noterade jag. Är det inte så att de har en trist silikonrand ytterst. Kommer ihåg att jag reflektersde över detta och tyckte det var mindre vackert.
Lotta
Har både innerdörrar (Form) och ytterdörrar (Finland) från Ekstrands. Monterade i nybygge hösten 2006. Innerdörrarna är bra med en tyngre och stabilare känsla än många konkurrenters.
Ytterdörrarna däremot är en katastrof, håller inte formen alls. Beroende på väder, sol mm så varierar det mellan att knappt sluta tätt till att vi inte får upp dörren för att den kärvar mot karmen! Detta är givetvis reklamerat, men Ekstrands gör vad de kan för att undvika sitt ansvar och ägnar sig mest åt att skicka meningslösa blanketter som man ska fylla i.
Ytterdörrarna däremot är en katastrof, håller inte formen alls. Beroende på väder, sol mm så varierar det mellan att knappt sluta tätt till att vi inte får upp dörren för att den kärvar mot karmen! Detta är givetvis reklamerat, men Ekstrands gör vad de kan för att undvika sitt ansvar och ägnar sig mest åt att skicka meningslösa blanketter som man ska fylla i.
Tack för svaren, låter ju inge vidare detta...
Vad ska vi då välja för ytterpardörr och vilka fönster, vi är in på elitfönster. Men ytterdörr har vi ju fatsnat för just ekstrands, de har en spröjs vi vill åt och som en av er skrev allt känns ju så stabilt och bra på utställningen. Vi har kollat på diplomat och ddoria, de var både plastiga och synliga skruvar på insidan av dörren vid spröjs, fult tyckte vi.
Finns det någon som är nöjda med sina fönster och ytterdörrar, vilka fabrikat kan rekomenderas?
Vad ska vi då välja för ytterpardörr och vilka fönster, vi är in på elitfönster. Men ytterdörr har vi ju fatsnat för just ekstrands, de har en spröjs vi vill åt och som en av er skrev allt känns ju så stabilt och bra på utställningen. Vi har kollat på diplomat och ddoria, de var både plastiga och synliga skruvar på insidan av dörren vid spröjs, fult tyckte vi.
Finns det någon som är nöjda med sina fönster och ytterdörrar, vilka fabrikat kan rekomenderas?
Vi har köpt Ekstrands tvåglasfönster. De är väl rätt OK, känns lite smeckiga i vissa beslag, men jag misstänker att andra märken är ungefär likadana.
Faktum är att vi får kondens utanpå även tvåglasfönstren när det är väldigt fuktigt ute. Vi märker tydlig skillnad jämfört med de gamla fönster som vi har valt att behålla (klassiska tvåglas). De immar inte igen och är alltså förmodligen mycket varmare på det yttersta glaset.
Faktum är att vi får kondens utanpå även tvåglasfönstren när det är väldigt fuktigt ute. Vi märker tydlig skillnad jämfört med de gamla fönster som vi har valt att behålla (klassiska tvåglas). De immar inte igen och är alltså förmodligen mycket varmare på det yttersta glaset.
Vad gäller värmeisolerförmågan så finns det en bra parameter att titta på; u-värdet. Det går inte att säga att 2-glas eller 3-glas är bättre eller sämre än den andra. Glaskasetten går att tillverka på olika sätt, lågemissionsglas och olika gaser. Så titta på u-värdet och då är det u-värdet för hela fönstret som är intressant ur energi synvinkel.
Karmen och bågens u-värde skiljer mellan olika fönster och detta medför att olika fönster med u-värde 1,2 kan ha olika u-värde på glaskasetten, t.ex. 1,0 och 1,1. Det är u-värdet på glaset som påverkar om det blir kondens på utsidan. Även andra faktorer påverkar denna kondens/imma, t.ex. träd i närheten och om det är ett litet tak ovanför fönstret (hustaket brukar sticka ut utanför väggen). Naturligtvis påverkar vädret (och var man bor). Glas under 1,0 brukar inte rekomenderas, har jag läst och hört från olika håll.
Flera tillverkare har u-värde ca 1,35 som standard och erbjuder 1,2 som extra tillägg.
Misstänker att ni bestämt er för inåtgående fönster och då finns det många PVC alternativ att kolla in.
PS. Har tittat på Ekstrands fönster och dom såg mycket fina ut, var i och för sig utställnings exemplar.
Karmen och bågens u-värde skiljer mellan olika fönster och detta medför att olika fönster med u-värde 1,2 kan ha olika u-värde på glaskasetten, t.ex. 1,0 och 1,1. Det är u-värdet på glaset som påverkar om det blir kondens på utsidan. Även andra faktorer påverkar denna kondens/imma, t.ex. träd i närheten och om det är ett litet tak ovanför fönstret (hustaket brukar sticka ut utanför väggen). Naturligtvis påverkar vädret (och var man bor). Glas under 1,0 brukar inte rekomenderas, har jag läst och hört från olika håll.
Flera tillverkare har u-värde ca 1,35 som standard och erbjuder 1,2 som extra tillägg.
Misstänker att ni bestämt er för inåtgående fönster och då finns det många PVC alternativ att kolla in.
PS. Har tittat på Ekstrands fönster och dom såg mycket fina ut, var i och för sig utställnings exemplar.
Jag tycker inte ni skall haka upp er på U-värden allt för mycket. Det finns ju undersökningar som visar att gamla 2-glas fönster står sig väl i konkurrens med alla möjliga nya gaskassetter och dylikt.
Vill ni ha gammaldags fönster med äkta spröjs föreslår jag RM-fönster.
Vi var på god väg att beställa av dem, men slutligen blev det snickargjorda istället.
Vi har 1 + 1, med energiglas i innerbåge. Skulle jag beställa idag skulle jag ta vanliga
gammaldags 1 + 1 med lös innanbåge.
Vill ni ha gammaldags fönster med äkta spröjs föreslår jag RM-fönster.
Vi var på god väg att beställa av dem, men slutligen blev det snickargjorda istället.
Vi har 1 + 1, med energiglas i innerbåge. Skulle jag beställa idag skulle jag ta vanliga
gammaldags 1 + 1 med lös innanbåge.
Detta är väl bara halva saningen Pius?Pius skrev:
Detta gäller ju bara om man byter ut sina gamla fönster av bra kvalité eller skippar äldre bra begagnade fönster till förmån för moderna med låga U-värden!
Nya moderna fönster med s.k. glaskasett har en livslängd på ca 10 år. Under denna tid sparar man naturligtvis pengar i form av lägre energikostnader, men får då en ny kostnad på nya fönster. Denna kostnad äter upp den energiförlust som man får med sina gamla gedigna fönster. Jag har fönster som är väldigt gamla, friska och fina. Visst är det ett jobb att ibland behöva kitta/måla om och en kostnad om man väljer att ta hantverkare till hjälp.
Allt hänger på vad för sorts hus man har. Ett nytt modernt hus hade jag helt klart satsat på bra underhållsfria fönster med bra U-värden. Men i min gamla fina skånelänga vore det brottsligt att byta ut dem mot aluminiumfönster.
Snure!
vad menar du med att glaskassetten har en livslängd på 10år och måster sedan bytas ut??
Vi har 10 års garanti på våra glaskaseter som vi köpt och några problem att hålla efter det borde det inte vara enligt dom kunskaper jag har
vad menar du med att glaskassetten har en livslängd på 10år och måster sedan bytas ut??
Vi har 10 års garanti på våra glaskaseter som vi köpt och några problem att hålla efter det borde det inte vara enligt dom kunskaper jag har
Ja jag kan väl inte säga att jag sitter inne med några vetenskapliga bevis för detta påstående annat än att jag vet flera där ädelgasen har börjat läcka ut, vilket i sin tur medför kondens, vilket innebär fönsterbyte.
Tätningsmassan som håller tätt för gasen lär torka och spricka efter si så där 10-15 år. Undrar varför alla lämnar just 10 års garanti?
Tätningsmassan som håller tätt för gasen lär torka och spricka efter si så där 10-15 år. Undrar varför alla lämnar just 10 års garanti?
Jag rekomenderar i alla fall isolerglas, på 70 talet stämmer det att dom sämre och bara enkelförseglade, nu är moderna isolerglas dubbelförseglade och med mycket bättre betylmassa.
Vad jag hört är det mycket sällan reklamationer pga läckage mellan glas, kolla själv med någon glasmästare.
Vad jag hört är det mycket sällan reklamationer pga läckage mellan glas, kolla själv med någon glasmästare.
Vi funderade på Ekstrands både till dörrar och fönster, men valde andra fönster pga utseendet.
Snickare tyckte dock att "Ekstrands är bra grejjer", så dörrarna beställde vi därifrån.
De två dörrarna i garageporten hade låskistan på olika höjd, så dörrarna gick inte att låsa. Dessutom rörde sig dekoren pga fukt.
Dörrarna blev utbytta utan något större problem, utom någon kommentar om att "fuktkvoten i dem var lika hög som om de hade legat i vatten". När de kom tillbaka hade de en annorlunda "förbättrad" dekor, som skulle vara tåligare mot fukt.
Den "eklaserade" dörren var i verkligheten bajsbrun. Eftersom det var denna dörren som inte passade ihop med garageportens nya dekor byttes den kostnadsfritt mot en oljad ekdörr med "nya" dekoren.
Sedan började husdörrarna strula.
Faneren släppte ("bubblade") på ena halvan av dubbeldörren och på enkeldörren. Servicemannen kom och tog bilder, sedan hände inget på fem veckor, förän jag ringde, då hade han "precis skickat ordergodkännande på att de skall byta ut dörrarna". Nu väntar vi på utbytesdörrarna.
Det ser nu ut som om andra dörren i dubbeldörren har slagit sig, har inte undersökt detta riktigt ännu.
Slutsats: ganska mycket strul, men så här långt åtminstonde bra kundservice.
Vi får se hur det slutar.
/ Fredrik
Snickare tyckte dock att "Ekstrands är bra grejjer", så dörrarna beställde vi därifrån.
De två dörrarna i garageporten hade låskistan på olika höjd, så dörrarna gick inte att låsa. Dessutom rörde sig dekoren pga fukt.
Dörrarna blev utbytta utan något större problem, utom någon kommentar om att "fuktkvoten i dem var lika hög som om de hade legat i vatten". När de kom tillbaka hade de en annorlunda "förbättrad" dekor, som skulle vara tåligare mot fukt.
Den "eklaserade" dörren var i verkligheten bajsbrun. Eftersom det var denna dörren som inte passade ihop med garageportens nya dekor byttes den kostnadsfritt mot en oljad ekdörr med "nya" dekoren.
Sedan började husdörrarna strula.
Faneren släppte ("bubblade") på ena halvan av dubbeldörren och på enkeldörren. Servicemannen kom och tog bilder, sedan hände inget på fem veckor, förän jag ringde, då hade han "precis skickat ordergodkännande på att de skall byta ut dörrarna". Nu väntar vi på utbytesdörrarna.
Det ser nu ut som om andra dörren i dubbeldörren har slagit sig, har inte undersökt detta riktigt ännu.
Slutsats: ganska mycket strul, men så här långt åtminstonde bra kundservice.
Vi får se hur det slutar.
/ Fredrik
Ska det behöva vara så här..
Någon annan som har haft problem?
Talat med Ekstrands idag om problemet med färg som lossnar från ytterdörrarna när vi tar bort tejp(blå för utomhusbruk) som hållit skyddande plast på plats för fönster och ytterdörrar under fasadputsningen. Ekstrands hänvisar till produktinformationen som vi ej fått, där det enligt Ekstrands ska stå att de ej rekommenderar tejpning av fönster och ytterdörrar längre tid än 48 timmar. Behövs längre tid än så får man ta bort tejpen och fästa ny efter angivna tider. Dock kan vi ej finna denna information på deras webbsida och någon produktinformation var som sagt inte bifogad med ytterdörrarna. Så det blir till att tejpa - låta sitta max 48 timmar - ta bort tejp - tejpa om och låta sitta max 48 timmar - ta bort tejp - och så vidare.... tills arbetena är klara. Blir fasligt mycket extra arbete för att inte tala om kostnader för tejp! Väggarna ska putsas och målas, både ut- och invändigt och vi har 46 totalt fönster och ytterdörrar.
Någon annan som har haft problem?
Talat med Ekstrands idag om problemet med färg som lossnar från ytterdörrarna när vi tar bort tejp(blå för utomhusbruk) som hållit skyddande plast på plats för fönster och ytterdörrar under fasadputsningen. Ekstrands hänvisar till produktinformationen som vi ej fått, där det enligt Ekstrands ska stå att de ej rekommenderar tejpning av fönster och ytterdörrar längre tid än 48 timmar. Behövs längre tid än så får man ta bort tejpen och fästa ny efter angivna tider. Dock kan vi ej finna denna information på deras webbsida och någon produktinformation var som sagt inte bifogad med ytterdörrarna. Så det blir till att tejpa - låta sitta max 48 timmar - ta bort tejp - tejpa om och låta sitta max 48 timmar - ta bort tejp - och så vidare.... tills arbetena är klara. Blir fasligt mycket extra arbete för att inte tala om kostnader för tejp! Väggarna ska putsas och målas, både ut- och invändigt och vi har 46 totalt fönster och ytterdörrar.
Liknande trådar
-
Göra egna smygar till dörrar och fönster?
Fönster & Dörrar -
Måla listverk, dörrar och fönster mörka
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför täta dörrar/fönster med mekaniskt frånluft?
Ventilation -
Flexibelt fogskum för att "dreva" fönster/dörrar?
Fönster & Dörrar -
Hur avbilda ytterväggar inkl öppningarför fönster och dörrar samt innerväggar?
Planlösningar