A
Tjenare!
Ska värma upp garaget. Det är 30 år gammalt, isolerat. Aldrig varit uppvärmt förr men vill att ha lite värme där pga vattentank står där, bl.a.

Tillräckligt stark och kvalitativ luftvärmepump skulle kosta 30-40 k att installera enligt firmor vi fått offert från. Medan några el-element kostar bara några k och dessutom drar mindre ström.

El-element känns ju bättre så sett, förutom att luftvärmepump en även fungerar som avfuktare. Men utöver det, är det något jag missar? Iomed att skillnad i kostnaden är så stor. Frugan har snöat in sig på pumpen, jag ser ingen direkt nöd för just ett sådant system..

Hjälp mig att vinna denna konversationen ..

Hur stort är garaget?

Att elelement förbrukar mindre elenergi jmf med en värmepump är inte korrekt. En värmepump är den enda maskinen som ger mer värmeenergi än vad den själv förbrukar i elenergi.
Ca 3-4 gånger mer värme ger den jämfört med konventionella elradiatorer vid samma effektförbrukning.

30 000-40 000 kr för en luftvärmepump låter dyrt, sagt med reservation då vi inte vet värmekrav/storlek på utrymmet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Detta är nog tyvärr en strid du inte kommer vinna :crysmile: men som sagt, om inte garaget är extremt dåligt isolerat eller enormt stort låter 30-40k som en väldig överdrift. Installerade till mitt garage på 46m2 för 14000kr

Hur varmt vill du ha i garaget? Och var i landet ligger det?

Om det bara handlar om att hålla det frostfritt en eller två månader på året kan det ju vara mer ekonomiskt med ett litet element eller en frostvakt...

stoffehammar skrev:
Tjenare!
Ska värma upp garaget. Det är 30 år gammalt, isolerat. Aldrig varit uppvärmt förr men vill att ha lite värme där pga vattentank står där, bl.a.

Tillräckligt stark och kvalitativ luftvärmepump skulle kosta 30-40 k att installera enligt firmor vi fått offert från. Medan några el-element kostar bara några k och dessutom drar mindre ström.

El-element känns ju bättre så sett, förutom att luftvärmepump en även fungerar som avfuktare. Men utöver det, är det något jag missar? Iomed att skillnad i kostnaden är så stor. Frugan har snöat in sig på pumpen, jag ser ingen direkt nöd för just ett sådant system..

Värmepumpen avfuktar bara när du gör kyla med den och det misstänker jag att du inte tänker göra i ett garage.

• Gilla
Pusskas
  • Laddar…
Tomture61
M mlkjhr skrev:
Värmepumpen avfuktar bara när du gör kyla med den och det misstänker jag att du inte tänker göra i ett garage.
Det är en mycket dålig avfuktare , men värmer / kyler billigt .

Tomture61
stoffehammar skrev:
Tjenare!

Har värmt mitt garage på 35 kvm (nästan 4 m till nock) med både kupevärmare till bil , 230 V byggvärmare från Biltema .
Min nuvarande LLVP har minst halverat elförbrukningen , har normalt ca 17-18 gr i garaget på vintern .
Med en LLVP så ger 1 instoppad krona 4-5 ggr värmeenergi .
Ett elelement har 1:1

A
E etompau skrev:
Hur stort är garaget?

Att elelement förbrukar mindre elenergi jmf med en värmepump är inte korrekt. En värmepump är den enda maskinen som ger mer värmeenergi än vad den själv förbrukar i elenergi.
Ca 3-4 gånger mer värme ger den jämfört med konventionella elradiatorer vid samma effektförbrukning.

30 000-40 000 kr för en luftvärmepump låter dyrt, sagt med reservation då vi inte vet värmekrav/storlek på utrymmet.

60 m²
Har tänkt ha 16° på vintern, utan någonting alls skulle det landa runt nollan i värsta fall enligt tidigare mätningar.

A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur varmt vill du ha i garaget? Och var i landet ligger det?

Om det bara handlar om att hålla det frostfritt en eller två månader på året kan det ju vara mer ekonomiskt med ett litet element eller en frostvakt...
Ungefär 16° är tanken, underhållsvärme för att bevara dels bygget i sig och saker i förrådet där inne.
Västra Götaland, Mariestad.

Mariestad har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -15,1° och för ca 20 tkr får du en bra värmepump som klarar hålla värmen i stort sett hela vintern. Isoleringen i ett garage är oftast inte så bra så det går åt mycket energi när det blir kallt ute och/eller man vill ha en hög innetemperatur i garaget.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Normalt behöver man ca 80 watt per m2 för uppvärming byggt med 80-talsstandard. I ditt garage skulle jag tippa på lite drygt 100w/m2. Alltså 6 kW och därmed 6 kWh när elementen jobbar för fullt.
Sätter du in luft luftvärmepump lär du klara dig med max 1,3 kWh.
Så slå en signal till nån lokal installatör och fråga efter en pump till ditt garage.
Mitsubishi, Daikin och Fujitsu har bra pumpar. Själv har jag 3 "bissibissi" som funkat perfekt sen installation, den äldsta är från 2009.
Sen köper du nåt gott vin på bolaget och fixar en god middag till frugan och tackar för att hon stod på sig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.