19 393 läst · 61 svar
19k läst
61 svar
Fastighetsägaren stänger av luftvattenpumpen
Naturligt att trycket varierar en aning med temperaturen i pannan men inte så mycket. Kanske förtrycket i expansionskärlet är dåligt? Inte bra om trycket sjunker till noll om det då saknas värmevatten i pannan så kan den skadas.
Okej ska man fylla mer vatten eller ska man pumpa i ventilen?J Josth skrev:
Prova pumpa i ventilen så trycket i blåsan stiger en del. Helst ska detta göras med tomt kärl men man kan också försöka hålla säkerhetsventilen öppen så manometern visar 0 samtidigt som man pumpar om man vill försöka mäta förtrycket med en annan manometer på pumpen.
Hej igen, börjar bli en lång tråd med olika frågor men.
Jag har kört lvp nu i sommar och elförbrukningen är okej, eller ja nästan 3 gånger billigare än i mars men så är det ju för de flesta under sommaren.
Rörmokaren som ska komma för en liten konsultation har inte kommit än, men en kompis var förbi o helgen i annat ärende och var med ner i källaren en sväng, han sa "du vet att du har en tickande bomb här o källaren va"
Han påpekade då att varmvattenberedaren inte har varken blandarventil eller säkerhetsventil, blandare jag insett själv, vvb är nyare monterad än pannan så de sitter en blandadventil med säkerhetsventil på pannan men de var väl egentligen förr när varmvatten gick från pannan och ut i systemet, den blandaren jag kan ställa nu hur mycket varmvatten jag vill skicka från pannan till vvb, fullt öppen alltså, men jag kan inte ställa vvb så den flåsar ju på fullt ut på systemet (ca 65 grader, snudd på för varmt) detta måste nu vara prio ett va? Vill ju inte ha en explosion i källaren och dessutom vore de ju sjyst att blanda ner varmvattnet till 60 (eller vad nu mini tempen är)
Jag har kört lvp nu i sommar och elförbrukningen är okej, eller ja nästan 3 gånger billigare än i mars men så är det ju för de flesta under sommaren.
Rörmokaren som ska komma för en liten konsultation har inte kommit än, men en kompis var förbi o helgen i annat ärende och var med ner i källaren en sväng, han sa "du vet att du har en tickande bomb här o källaren va"
Han påpekade då att varmvattenberedaren inte har varken blandarventil eller säkerhetsventil, blandare jag insett själv, vvb är nyare monterad än pannan så de sitter en blandadventil med säkerhetsventil på pannan men de var väl egentligen förr när varmvatten gick från pannan och ut i systemet, den blandaren jag kan ställa nu hur mycket varmvatten jag vill skicka från pannan till vvb, fullt öppen alltså, men jag kan inte ställa vvb så den flåsar ju på fullt ut på systemet (ca 65 grader, snudd på för varmt) detta måste nu vara prio ett va? Vill ju inte ha en explosion i källaren och dessutom vore de ju sjyst att blanda ner varmvattnet till 60 (eller vad nu mini tempen är)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej nu har jag fått konsultation med en rörmokare.
Precis som vi tänkt på så tyckte han först och främst att vi skulle köpa pellets och dra igång den brännaren över vintern för att spetsa lvp.
Sen tyckte han det var helt onödigt och förstod inte grejen med att vi har en ackumulatortank över huvudtaget, som han sa "de har säkert sätt tanken för att lvp inte ska behöva gå lika ofta men detta gör egentligen att den får gå längre tid istället för att tillgodose tanken"
Skulle få en offert på lvp med riktig inne del och så också så man vet vad man har att spara till
Precis som vi tänkt på så tyckte han först och främst att vi skulle köpa pellets och dra igång den brännaren över vintern för att spetsa lvp.
Sen tyckte han det var helt onödigt och förstod inte grejen med att vi har en ackumulatortank över huvudtaget, som han sa "de har säkert sätt tanken för att lvp inte ska behöva gå lika ofta men detta gör egentligen att den får gå längre tid istället för att tillgodose tanken"
Skulle få en offert på lvp med riktig inne del och så också så man vet vad man har att spara till
Jaha då var det vinter, lite intressant detta.
1 plusgrad igår och lvp orkade inte få upp temperaturen mer än 40 grader, den gick konstant ett dygn (bortsett från avfrostning) ändå pallade den inte, inser hur mycket förra ägaren kört med elpatron nu.
Jag hade redan förberett pelletsbrännaren för skarpt läge så jag gick ner i och drog igång den, funkar bra, men reagerat på en grej, förra ägaren har aldrig kört pellets efter att han installerade sin acktank, jag har nu 50 grader i pannan (satt termostaten på det finns endast termostat i pannan) men ute i tanken är det bara 43 pannan bränner i princip konstant, slog av sig någon timma idag på dagen.
Jag börjar tycka att acktanken bara har en avkylande effekt, de blir bara en börda, faktiskt tänkt att be rörmokaren fimpa tanken (förra ägaren sa att de skulle jag inte göra för då kommer lvp (mono) få gå så mycket)
Har jag varit dum som ställt termostaten på 50 grader bara? Kanske man sparar drift tid om jag sätter den på 60, Just nu schuntar schunten ut 44 grader ut på radiatorerna, var uppe på 50 imorse.
Pannan är en Nibe city den har en inbyggd 200l tank i sig.
Pelletsbrännaren är en janfire a-flex
Acktanken är en gammal liggandes tank på 500l med inbyggd elpatron, ingen inbyggd vvb i den så en tank helt enkelt.
1 plusgrad igår och lvp orkade inte få upp temperaturen mer än 40 grader, den gick konstant ett dygn (bortsett från avfrostning) ändå pallade den inte, inser hur mycket förra ägaren kört med elpatron nu.
Jag hade redan förberett pelletsbrännaren för skarpt läge så jag gick ner i och drog igång den, funkar bra, men reagerat på en grej, förra ägaren har aldrig kört pellets efter att han installerade sin acktank, jag har nu 50 grader i pannan (satt termostaten på det finns endast termostat i pannan) men ute i tanken är det bara 43 pannan bränner i princip konstant, slog av sig någon timma idag på dagen.
Jag börjar tycka att acktanken bara har en avkylande effekt, de blir bara en börda, faktiskt tänkt att be rörmokaren fimpa tanken (förra ägaren sa att de skulle jag inte göra för då kommer lvp (mono) få gå så mycket)
Har jag varit dum som ställt termostaten på 50 grader bara? Kanske man sparar drift tid om jag sätter den på 60, Just nu schuntar schunten ut 44 grader ut på radiatorerna, var uppe på 50 imorse.
Pannan är en Nibe city den har en inbyggd 200l tank i sig.
Pelletsbrännaren är en janfire a-flex
Acktanken är en gammal liggandes tank på 500l med inbyggd elpatron, ingen inbyggd vvb i den så en tank helt enkelt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det är inte tanken som kyler, det är dina element som kyler av tanken.
Temperaturen i tanken hamnar någonstans mellan pannans temperatur och rumstemperaturen. Protte
Temperaturen i tanken hamnar någonstans mellan pannans temperatur och rumstemperaturen. Protte
Hm kanske är jag som tänker fel som du säger, Men utloppet ur till elementen går från pannan, jag måste nog kolla en sprängskiss på pannan för att få in hur det funkarprototypen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte vackert men såhär är det kopplat, ingen laddomat, tom tank som vattnet cirkulerar igenom, eldar jag pellets så vänder systemet, alltså då skickar jag ut hög temp till tanken och den cirkuler tillbaka svalare vatten tillbaka till pannan = får i princip inte tempen att hålla sig i pannan om inte brännaren går konstant.
Rörmokaren skulle komma i veckan och ta bort tanken men jag är lite nervös för jag inte vet hur de kommer bete sig faktiskt. Gäller att lita på elpatronen i pannan för den i tanken försvinner ju då, om något skulle skita sig
Ja precis, arbetstank är rätt ord, förra ägaren tjatade om att de var en ackumulatortank, och att den gjorde så att lvp funkade bättre .. vet inte hur den skulle kunna bli sämre helt ärligt, elpatronen ska inte behöva gå i vid +1 grad. Men sen kostade den tydligen 45k med bara.L lat skrev:
Huset är på 360kv, 4 lägenheter, varmvatten spetsas av en vvb som står brevid pannan.
På Gotland, så ännu inte fått vinter än, var någon helg sedan de var 5 minus på nätterna då körde jag pellets på natten och lvp på dagen, som sagt med enbart lvp får jag inte mer än 40 grader ut på radiatorerna
Dra upp maxtemperatuxren i pelletspannan till 85 grader och elda på normalt sätt. Har du 50 grader rostar pannan sönder invändigt pga kondens.
Har du inte ett bra bundet elavtal så blir pellets inte dyrare än en dålig värmepump som tar hjälp av elpatron.
Har tanken dålig isolering så gör du av med värme på fel ställe men allting ser ut att vara rätt kopplat.
Har du inte ett bra bundet elavtal så blir pellets inte dyrare än en dålig värmepump som tar hjälp av elpatron.
Har tanken dålig isolering så gör du av med värme på fel ställe men allting ser ut att vara rätt kopplat.
Fick nyss tipset med att aldrig lägre än 65 grader.G Granström2 skrev:Dra upp maxtemperatuxren i pelletspannan till 85 grader och elda på normalt sätt. Har du 50 grader rostar pannan sönder invändigt pga kondens.
Har bundet på 0,66 med avgifter o skatt blir det 143öre
Men jag tycker ändå de känns bättre att köra pellets men priset får gärna gå ner.
Ja, men en stor Hake är att tanken står i ett förråd utanför pannrummet, vanlig glasfiber isolering runt och ner stoppad i en låda.
Jsg tappar 8 grader på vattnet ut från tanken kontra de som skickas in i den när jag kör pellets