ulfben ulfben skrev:
Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.
Nyinstallerad 6.5-tums högtalare med vinklingsbar diskant monterad i taket över en vit murad spis i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag beställde två 6.5" högtalare med vinklingsbar diskant, så vi börjar med att montera dem som främre Atmos;
Två 6.5-tums högtalare monterade i vit tak för främre Atmos installation i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två bakre högtalarna får vänta tills renoveringsutgifterna börjat lugna ner sig. Under tiden hinner vi testa dessa högtalare och känna om det är motiverat att gå upp till 8" eller ej. :)
 
Redigerat:
Nu när vi strulat klart i nästan alla fack är det dags att lägga ångbroms. Dessvärre är facken fortfarande fyllda med spik!

Träbjälklag med utspridda spikar och spånröra som ska förberedas för ångbromsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog arbetslampan och sprayburken och markerade vad vi har att jobba med. Det är svårt dystert:
En byggarbetsplats med blå markeringar runt spikar på trägolv och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Attic floor with marked spots for nail removal, surrounded by timber and tools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att knipsa med avbitare går hyggligt snabbt men ger ett mediokert resultat

Ångbroms renoveringsprojekt med markerade utstickande spikar på träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade att slipa bort nubben med en flapdisc och det var väl hyggligt effektivt men gnistregnet bland gammalt papp, spån och torrt trä luktar hög katastroffaktor för mig.

Så vad gör jag nu? Tidigare i tråden tipsade någon om att rulla ut 40-50mm byggmatta. Jag hittar bara sådana av glas- eller stenull. Kan det bli knas om jag sen sprutar cellulosa över ångbromsen? (Eg; innertak -> byggmatta -> ångbroms -> cellulosa)

Jag har ingen bordsåg så att klyva reglar att lägga bredvid spiken som distans känns jobbigt.

Kan jag gå med en burk fogskum och klägga runt spikarna?
 
Redigerat:
Köp nån kraftig tejp eller asfaltspapp och lägg över de avklippta skruvarna. Eller sån golvpapp man lägger under klick golv. Gå in på bygghandeln och titta runt efter lämplig vaddering :)
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Ryobi Multiverktyg 18V med olika tillbehör inklusive blad och slipkloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimaskin till spikarna
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
P Pajen121 skrev:
[bild] Multimaskin till spikarna
Har testat men tycker att den bränner igenom blad så jäkla fort. Efter ett halvdussin spik finns inga tänder kvar. :/
 
  • Gilla
Mattis Bergman
  • Laddar…
L luksan skrev:
Köp nån kraftig tejp eller asfaltspapp och lägg över de avklippta skruvarna. Eller sån golvpapp man lägger under klick golv. Gå in på bygghandeln och titta runt efter lämplig vaddering :)
Lumpapp eller asfaltspapp är en bra idé! Kollar på det ifall fogskummet inte funkar som jag hoppas.
 
G
Tigersåg kanske? Man brukar kunna böja bladet så det ligger an mot brädorna.
 
  • Gilla
Pajen121
  • Laddar…
Testing testing
Isoleringsskum applicerat mellan träbjälkar på vindsgolv med verktyg och skumburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här kan fungera!
Person inspekterar isolerskum på vinden under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skummet fäster bra nog för att ligga kvar när vi lägger duken, och sväller ledigt över även de längsta spikarna. Fan vad skönt! Då ska jag bara hämta 3 burkar till så är detta problem ur världen sen.

Men innan det blir brutalvarmt på vinden idag så ska jag dock passa på att dra upp resten av taken vi trampat ner...

Översikt av ett vindsgolv med synligt isoleringsskum, träbjälkar och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt på en vind med en röd golvklämmare, träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oisolerad vind med träplankor varav några har spikar, tvärslå och en gul isoleringsbit syns. Elektrisk kabel löper över plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bebopbelula och 2 till
  • Laddar…
Det där var en väldigt smart lösning. Skummet kommer helt klart härda tillräckligt för att skydda.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Det gick åt 6 burkar fogskum för den här halvan av vinden, men det gick snabbt och smidigt jämför med alternativen. Vi drog också de sista slangarna så nu har vi dubbelrör till alla potentiella nätverksdosor och rör till alla takhögtalare.
Vind under renovering med synligt fogskum, kabeldragningar och isolerade takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter helgen är vi officiellt redo att börja lägga ångbromsen. Ångbromsen är 2.8m bred, så jag vill kapa varje rulle på mitten (ska klä botten av facken, som är som mest 1.20 breda). Är fogsvans en rimlig lösning? Kap-och-gersågen vore ju smidig men jag misstänker att den smälter ihop kanterna på rullen?


En annan fråga; i facken över ytterdörren ligger kartong fastklamrat. Lyfter man på den så ser man alltså rakt igenom takfotspanelen, från vinden till yttertrappan.
Ett hus med markerat vindsparti där isoleringsarbete pågår, omgivet av grönska och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takvinkel med fogskum, synliga rördragningar, och öppning över ytterdörr där kartong används som klimatskal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartongen har alltså i praktiken varit en del av klimatskalet. Det enda som hållt "utomhus" ifrån ångspärr och isolering här uppe.

Bör jag ersätta kartongen, och isf. vad är en bra skiva att lägga här?
 
T
Kanske en tigersåg om du har en tillgänglig för att kapa rullen? Annars skära på plats i varje fack men så klart lite mer tidskrävande.

Har själv funderat på träfiberisolering och skippa ångbroms men får kanske tänka om.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Jag läste boken Vandrande Fukt Strålande Värme, och följer Energimyndigheten råd. De publicerade en rapport om tilläggsisolering och kallvindar 2009. Kontentan blir att försöka kontrollera luftväxlingen på vinden så mycket som möjligt, men också bygga så materialen tillåter uttorkning av det som oundvikligen kommer in ändå.

Ergo; ångbroms och cellulosafiber, tät vindslucka, täta takfoten och eventuellt komplettera gavelventilerna med med styrd fläkt (typ Trygghetsvakten).
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Testing testing
[bild]

Det här kan fungera!
[bild]

Skummet fäster bra nog för att ligga kvar när vi lägger duken, och sväller ledigt över även de längsta spikarna. Fan vad skönt! Då ska jag bara hämta 3 burkar till så är detta problem ur världen sen.

Men innan det blir brutalvarmt på vinden idag så ska jag dock passa på att dra upp resten av taken vi trampat ner...

[bild]
[bild]
[bild]
Dum fråga från amatör. Är den där golvpanelen samma som innertakspanelen som innertaket och reglar fäst på? Eller är vindens undergolvpanel separate från innertakets överpanel? Hur vet du tex att du inte sågar upp massa viktiga grejjer när du ska öppna upp för tilluften?
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Inte alls en dum fråga. "Golvpanelen" på vinden är mycket riktigt taket för våningsplan. Den tycks fastspikad underifrån, i hanbjälkarna.

I rummen under så har de klätt panelen med masonit (vardagsrummet), en annan panel (kök/hall) eller någon typ av fibrös innertaksskiva (sovrum). De genomföringarna bör vara relativt riskfria med andra ord.

Värre när vi ska igenom betongbjälklaget till källaren. Vi har redan hittat överraskande rör ingjutna i betongen (och i väggar!) så jag litar inte på någonting just nu. Kommer nästan säkert slå i armering eller någon o-dokumenterad golvvärmeslinga. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubie och 1 till
  • Laddar…
Det gick bra att såga ångbromsen med vanlig fogsvans. Jag spände remmar runt rullen för att undvika att det frasar sig för mycket.
Rulle med ångbroms fastspänd med blå remmar för att underlätta sågning utan fransning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rullar med vit ångbroms och remmar runt samt gröna genomföringsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi provade att lägga ett fack för att se hur krångligt det är. Det här facket har inga genomföringar eller andra komplicerade detaljer, och det tog ändå över en timme för oss att klamra och tejpa in duken ordentligt. Vi kommer nog bli snabbare på detta. :p
Person klamrar fast ångbroms på vind utan genomföringar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av ångbroms i ett vindsutrymme med synliga takbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har för övrigt ringt och pratat med tillverkaren av ångbromsen om varför de inte rekommenderar ångbroms mot kallvind.
Instruktioner för installation av ångbroms på papper med markerad text om användning mot kallvind och genomtrampningssäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De svarade att det framförallt handlar om att ångbromsen inte skyddar mot genomtramp. I övrigt så höll de helt med Energimyndighetens rekommendation att använda ångbroms vid renovering av äldre hus, och gärna i kombination med cellulosa / naturfiber som isolering (så att hela konstruktionen är genomsläpplig och ingen fukt riskerar att fastna)

Jag tycker att formuleringen på förpackningen är väldigt absolut och är lite paranoid att killen som svarade bara ville bli av med mig / inte vet vad han pratar om. Vad tror ni - är förklaringen rimlig?
 
  • Gilla
Bebopbelula och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.