Hej!
Jag ska fästa täcksidor på baksidan av köksö (Metod). Min ö består av tre stommar med bredd 80cm + 80cm + 60 cm. Täcksidorna är 61,5cm i bredd. Hur ska man fästa skivan på de breda stommarna? Måste man sätta dit en extra trälängd?
Mvh
Hjolo
Jag ska fästa täcksidor på baksidan av köksö (Metod). Min ö består av tre stommar med bredd 80cm + 80cm + 60 cm. Täcksidorna är 61,5cm i bredd. Hur ska man fästa skivan på de breda stommarna? Måste man sätta dit en extra trälängd?
Mvh
Hjolo
Du skaffar samt målar en MDF skiva som är 220cm bred och har samma höjd som dina stommar. Denna monteras på baksidan om du vill göra det korrekt. Både färg och glans går att få till, rekommenderar att du vänder dig till en måleri, så gjorde vi.
Då får man ta till generalknepet, en annan kulör. Är det så viktigt att det är 100% lika runtom? Vem förutom du kommer att notera/fundera på eventuella skillnader?H Hjolo skrev:
Hej mrJay!
Okej. Det vore bra med en hel skiva, som du skriver. Köksön är i högglans. Jag har kollat med ett par målare tidigare, som sa att de ej lackerar högglans. Jag ska kolla med en till. Det vore bra om det går att ordna på det viset.
Mvh
Hjolo
Okej. Det vore bra med en hel skiva, som du skriver. Köksön är i högglans. Jag har kollat med ett par målare tidigare, som sa att de ej lackerar högglans. Jag ska kolla med en till. Det vore bra om det går att ordna på det viset.
Mvh
Hjolo
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Om jag inte missminner mig så är Ikeas lösning att man ska kapa skivorna på bredden, dessa skruvas på plats med hjälp av https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-monteringskit-foer-koeksoe-20298410/
Eftersom jag ansåg denna lösning vara oacceptabel så körde jag som andra sagt, en hel skiva, men då lackade jag även luckorna då jag inte gillade några av färgerna som fanns.
Eftersom jag ansåg denna lösning vara oacceptabel så körde jag som andra sagt, en hel skiva, men då lackade jag även luckorna då jag inte gillade några av färgerna som fanns.
13th Marine skrev:Om jag inte missminner mig så är Ikeas lösning att man ska kapa skivorna på bredden, dessa skruvas på plats med hjälp av [länk]
Hej 13thMarine!13th Marine skrev:Om jag inte missminner mig så är Ikeas lösning att man ska kapa skivorna på bredden, dessa skruvas på plats med hjälp av [länk]
Okej. Verkar som ingen gillar ikeas lösning. Blir nog att jag får skaffa en skiva och lacka.
Mvh
Hjolo
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Ikeas köksbyggarprogram föreslår den lösningen, men jag skulle inte vilja hålla på och kapa dem.
Men om du kan acceptera utseendet så kör hela täcksidor och kapa bara sista, kommer bli ca 61-61-61-35cm.
Men du behöver komplettera med de jag länkade till innan, du monterar dem bak på skåpet och skruvar genom från insidan in i skivan.
Men om du kan acceptera utseendet så kör hela täcksidor och kapa bara sista, kommer bli ca 61-61-61-35cm.
Men du behöver komplettera med de jag länkade till innan, du monterar dem bak på skåpet och skruvar genom från insidan in i skivan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Lycka till!