627 läst · 3 svar
627 läst
3 svar
1 eller 2 LLVP?
Satte in en märkes LLVP med 7,7kw och 5,4scop effekt på papper i slutet av April som ska klara 200m2. Det var runt 0an en natt när jag testade att sätta en termometer längst bort på 2a våningen (huset är 1 1/2plans 180m2) och pumpen var satt på 21c. Någon gång under natten hade temperaturen i rummet sjunkit till 19,5c men när vi vaknade kl 0800 så stod den på 21 igen. Skitbra tänker jag! (?)
Huset har sedan innan enbart eluppvärmning. El-slingor på hela nedervåningen och 3 element uppe. Inget användes dagen jag testade. Bor i södra småland, så vintern här är +5 till -5 som standard.
Hur kan jag ta reda på ifall jag hade tjänat på att ha 1 mindre LLVP uppe som komplement? Spontant känns det som att det inte behövs men finns det någon logisk anledning som gör att jag sparar elförbrukning? Om 2 LLVP går samtidigt borde det ju egentligen vara ungefär samma effekt som om 1 går själv?
Kollade även på Airmove 2.0. Kanske en sådan skulle vara alternativet om jag upplever det allt för kallt uppe istället för en till LLVP? Hade dock varit skönt att få det svalt uppe varma dagar men kanske inte 15.000 skönt..
Kommer köra med tibber fr.o.m 2 veckor då jag har elbil. Beroende på priset på nätterna hade man kunnat ställa pumpen på 23c och dra på fläkten på max när man sover för att minska tappet uppe.
Synpunkter godtages gärna!
Tack
Huset har sedan innan enbart eluppvärmning. El-slingor på hela nedervåningen och 3 element uppe. Inget användes dagen jag testade. Bor i södra småland, så vintern här är +5 till -5 som standard.
Hur kan jag ta reda på ifall jag hade tjänat på att ha 1 mindre LLVP uppe som komplement? Spontant känns det som att det inte behövs men finns det någon logisk anledning som gör att jag sparar elförbrukning? Om 2 LLVP går samtidigt borde det ju egentligen vara ungefär samma effekt som om 1 går själv?
Kollade även på Airmove 2.0. Kanske en sådan skulle vara alternativet om jag upplever det allt för kallt uppe istället för en till LLVP? Hade dock varit skönt att få det svalt uppe varma dagar men kanske inte 15.000 skönt..
Kommer köra med tibber fr.o.m 2 veckor då jag har elbil. Beroende på priset på nätterna hade man kunnat ställa pumpen på 23c och dra på fläkten på max när man sover för att minska tappet uppe.
Synpunkter godtages gärna!
Tack
Om temperaturen uppe håller sig på 21° där också så fungerar värmeutbytet väldigt väl mellan bottenvåningen och övervåningen. Då räcker det ju med en LVVP i huset. Men prova också på vintern också när det t.ex. är -7° ute hur det fungerar då. En andra LLVP ger bara ytterst lite i extra besparing men är framförallt en komfortfråga för värmespridningen och om man vill ha kyla på sommaren.
När energimyndigheten testade så såg man en klart förbättrad effektivitet om utedelen går på 50-75%av sin kapacitet jfr om den kör på max.
Vid +7 så skiljde sig min pump med COP 4.9 vid 50% jfr med COP 3.0 när den går på 100% vid +7 grader
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Sen kan ju innedelens fläktar kanske gå ett snäpp tystare om du har 2st också
Vid +7 så skiljde sig min pump med COP 4.9 vid 50% jfr med COP 3.0 när den går på 100% vid +7 grader
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Sen kan ju innedelens fläktar kanske gå ett snäpp tystare om du har 2st också