3 375 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Grindstolpar med dold betongbalk under vägbana....
Med tanke på arbetet att göra om om det skiter sig skulle jag inta snåla i detta läge, tänk på att då grinden är öppen blir belastningen åt andra hållet, så den behöver antingen grävas ner djupare eller göras bredare (alternativt balk åt samma håll som grinden öppnas)
Rigid balk under mark som förbinder stolpar är en bra, fungerande lösning. Sett det på många platser så ingen ny idé. Anser det vara standard.
Med separata fundament räcker det att en, lite större, lastbil kör igenom för att grindarna skall börja röra sig åt olika håll
Mvh Findus
Med separata fundament räcker det att en, lite större, lastbil kör igenom för att grindarna skall börja röra sig åt olika håll
Mvh Findus
Det lover lovande!findus42 skrev:
Vad tror du om djupet på fundamentet vid stolparna. Räcker det med 60cm eller bör jag köra lite djupare här....?
Har försökt få en uppskattning på vikt av smidesgrindar. Jag skulle tippa på 100-150kg....
Armeringen är viktigare än höjden på balken. Kvalitet på gjutningen är också viktig. 12or skulle jag använda. 1:3 cement gjutet vid ett tillfälle. Om underlaget är dränerad grovkross så behöver du knappast komma ner till frostfritt djup.
Detaljerna går inte att avgöra utan att se förutsättningarna på plats.
Mvh Findus
Detaljerna går inte att avgöra utan att se förutsättningarna på plats.
Mvh Findus
Är det bara jag som tycker att ~200 kilo per smitt grindblad som är 2,5 m och tätt ornamenterad känns lite lätt?
Jag har ju tittat på youtube på gårdsgrindar i ek (ja det är lite natterotik att titta på blandat hantverk) och de har lite olika sätt att räta upp grinden med hjälp av gångjärnsinfästningen. (plus diagonalwire och vantskruv) Samt att det är ganska vanligt att ha stödhjul eller stödfot mot en klack i mitten samt i öppet läge för att kunna avlasta och möjliggöra en låsning.
Jag har ju tittat på youtube på gårdsgrindar i ek (ja det är lite natterotik att titta på blandat hantverk) och de har lite olika sätt att räta upp grinden med hjälp av gångjärnsinfästningen. (plus diagonalwire och vantskruv) Samt att det är ganska vanligt att ha stödhjul eller stödfot mot en klack i mitten samt i öppet läge för att kunna avlasta och möjliggöra en låsning.