Hej! Nu ska jag snart ge mig på nästa projekt och tänkte kolla om det går att få några goda idéer och tips härifrån
Tänkte snickra ihop ett tak till traktorn och bilen och funderar på om jag ska ha stolpar i mitten eller använda mig av limträbalkar.(Se bild)
Stolparna gör jag genom att limma ihop två 170 reglar.
Jag har väl egentligen tre varianter:
1. Jag använder stolparna D och E och lägger 220(1) reglar på dessa för att bära upp takreglarna.
2. Jag tar bort stolpe E och lägger en limträbalk från H till B.
3. Jag tar bort både stolpe D och E och lägger limträbalk från A till G och från B till H.
Har egentligen tre funderingar kring dessa varianter.
-Vilken blir prismässigt billigaste skulle ni säga? Jag tippar på första varianten?(Dock så blir det förmodligen mer jobb med extra plintar och stolpar som ska tillverkas)
-Funkar alla varianterna konstruktionsmässigt?
- Borde jag göra på något helt annat sätt?
Tack på förhand!
Tänkte snickra ihop ett tak till traktorn och bilen och funderar på om jag ska ha stolpar i mitten eller använda mig av limträbalkar.(Se bild)
Stolparna gör jag genom att limma ihop två 170 reglar.
Jag har väl egentligen tre varianter:
1. Jag använder stolparna D och E och lägger 220(1) reglar på dessa för att bära upp takreglarna.
2. Jag tar bort stolpe E och lägger en limträbalk från H till B.
3. Jag tar bort både stolpe D och E och lägger limträbalk från A till G och från B till H.
Har egentligen tre funderingar kring dessa varianter.
-Vilken blir prismässigt billigaste skulle ni säga? Jag tippar på första varianten?(Dock så blir det förmodligen mer jobb med extra plintar och stolpar som ska tillverkas)
-Funkar alla varianterna konstruktionsmässigt?
- Borde jag göra på något helt annat sätt?
Tack på förhand!
Hej! Ser att det var ca 1 år sedan, men fick du någon lösning? Jag är i nästan samma tankar. Traktor-carport i Sundsvall. 4 meter bred å där kommer problemen med snedtak och bärighet för 4 meter reglar. Ska man sågs från gransstockar eller lägga tätt med reglar?
Mitt ska stå mot vägg på maskinhall.
Mitt ska stå mot vägg på maskinhall.
Planerar du att bygga det så det kan komma snö från maskinhallstaket ned på ditt nya snedtak?M Mac746 skrev:
Liknande trådar
-
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
Amortera extra eller fondspara?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Kulör på stolparna, brun eller blå!
Lösvirke & Timmerhus -
Staket med profilstolpar - ingen som gjort det eller har erfarenheter?
Trädgård allmänt