R RoAd skrev:
Ptja, jag har ju en ugn också och den fungerar utmärkt med isolerade värmeelement. Var menar du att värmen skulle ta vägen om inte ut i luften?

Kör man en doppvärmare utan vatten och termostat så har man sannolikt en grilltändare, vad är din poäng?

Fördelarna med oisolerade värmeslingor är en snabbare uppvärmning eftersom det är mindre massa som ska värmas upp innan ytan som har kontakt med luften blir varm. Och så blir förstås tillverkningskostnaden lägre.



Jag ändrar mig bara för att du är skitjobbig. Jag hävdar nu att man kan klara sig både i teorin och i praktiken om hårtorkens elektronik är konstruerad för att kunna sänkas ner i vatten.

Nu släpper jag detta. Hårtorkar är förstås inte konstruerade för att vara vattentäta, de ska inte badas med, och något annat har jag inte påstått.
Ja, det börjar bli tramsigt. Jag menar bara att det inte finns hårtorkar med doppvärmare som värmeelement då det funkar dåligt i praktiken.
 
R
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ja, det börjar bli tramsigt. Jag menar bara att det inte finns hårtorkar med doppvärmare som värmeelement då det funkar dåligt i praktiken.
Fast det mest tramsiga är att du framhärdar i att det skulle fungera dåligt med isolerade värmeelement för att värma luft. Det är helt enkelt inte sant. Jag har tidigare nämnt ugnar men ännu bättre exempel är väl typ varenda byggfläkt som finns.

Vad tycker du det ser ut som att det sitter i exempelvis denna?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ktar/gelia-4030312301-varmeflakt-ip44-2821442

Det är m.a.o. inte det minsta svårt att bygga även en hårtork med sådana element om man verkligen skulle vilja.

Vad menar du "funkar dåligt i praktiken"?
 
P poba53 skrev:
Sök på nätet så hittar Du articklar om dödsfall i badkar när människor tappat nätdrivna elprylar inklusive mobilladdare.
Hur lyckas man rent praktiskt tappa en mobilladdare i badet medan den är inkopplad? De brukar ju bestå av en klump som sitter direkt i uttaget, och USB-kabeln borde vara ofarlig att doppa i vattnet om inte något är rejält knas. Förlängningssladd?
 
Eftersom det sällan finns eluttag i direkt anslutning till badkar var sannolikt en förlängningssladd inblandad.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
Hur lyckas man rent praktiskt tappa en mobilladdare i badet medan den är inkopplad? De brukar ju bestå av en klump som sitter direkt i uttaget, och USB-kabeln borde vara ofarlig att doppa i vattnet om inte något är rejält knas. Förlängningssladd?
I de fall jag läste om på nätet var förlängningsladd inblandad
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast det mest tramsiga är att du framhärdar i att det skulle fungera dåligt med isolerade värmeelement för att värma luft. Det är helt enkelt inte sant. Jag har tidigare nämnt ugnar men ännu bättre exempel är väl typ varenda byggfläkt som finns.

Vad tycker du det ser ut som att det sitter i exempelvis denna?

[länk]

Det är m.a.o. inte det minsta svårt att bygga även en hårtork med sådana element om man verkligen skulle vilja.

Vad menar du "funkar dåligt i praktiken"?
Skulle vi inte släppa det här?
Vi är överens om vi inte är överens och får gå vidare helt enkelt :)
 
R
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Skulle vi inte släppa det här?
Vi är överens om vi inte är överens och får gå vidare helt enkelt :)
Du släppte det ju inte. Vi är inte överens. Jag kan gå med på att vi kan vara överens om att du har fel, inget annat ;)

Jag har gett dig rätt många argument för att du har fel och du har inte motbevisat ett enda av dem.

Fungerar inte en byggfläkt?
 
De är inte särskilt praktiska att torka håret med.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
De är inte särskilt praktiska att torka håret med.
Nej, men det är ju inte heller vad jag och @NICHOLAS J diskuterar. Hen hävdar att isolerade värmeelement är ineffektiva för att värma luft. Jag håller inte med.

Du kanske kan bli den som förklarar var värmen från den förbrukade elektriciteten ska ta vägen om inte ut i luften? ;)
 
Ineffektiv betyder inte låg verkningsgrad i det här fallet.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Ineffektiv betyder inte låg verkningsgrad i det här fallet.
Jag föreslår att du läser tråden en gång till och speciellt vad @NICHOLAS J har hävdat.

Eller, om du nu vill vara talesperson för hen, så får du gärna förklara vad som faktiskt menas med "Det är svårt att isolera värmeelementen då luft har väldigt dålig förmåga att leda värme".

Låter det inte som om verkningsgraden påstås bli sämre med isolering? Hur ska det annars tolkas?
 
Nej, det låter det inte som.
Nej, jag tänker inte lägga mer tid på att förklara för dig.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Nej, det låter det inte som.
Nej, jag tänker inte lägga mer tid på att förklara för dig.
Eftersom jag vet att du kan lägga eoner av tid på att tjafsa om bagateller så misstänker jag att du faktiskt inte kan.

Jag hade ärligt inte haft något emot om du kunnat, kanske hade jag lärt mig något.
 
  • Gilla
cope och 3 till
  • Laddar…
C
P poba53 skrev:
I de fall jag läste om på nätet var förlängningsladd inblandad
I så fall var det inte mobilladdaren som var farlig. Det hade gått lika illa om man tappat uttaget på förlängningssladden utan att det hade suttit något i det.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.