M Martin Lundmark skrev:
Hej halper

När man installerar en godkänd reservkraftomkopplare då gör man i princip det du föreslår, men på ett säkert sätt. Reservkraftomkopplare är speciellt utformade för att kunna användas på ett säkert sätt även av de som inte har djupa elkraftkunskaper.
[länk]

Jag avråder starkt från att ”bak-mata” en anläggning som du föreslår.

Det är bland annat för att undvika att elabonnenter tillgriper de ”nödlösningar” som du här antyder (och liknande) som jag här upprepade gånger skriver att det är viktigt att förbereda sig.
Tack, Martin! Jag förstår absolut problemet. Jag undrade bara om min förståelse var helt fel eller om det i praktiken borde gå utmärkt att "bak-mata" en anläggning, även om det naturligtivs medför risk för liv och hälsa om det görs på något annat än precis rätt sätt. Då vet jag att det fungerar, vilket kan vara bra att veta i en situation där ännu större och omedelbara faror för liv och hälsa föreligger, men knappast för att kunna titta på Melodifestivalen under ett strömavbrott.

A Avemo skrev:
Du är inte först om att föreslå detta. Och det enda svaret är att så gör man inte. Förtydligande. Man köper inte ett reservkraftverk och ett lager av bränsle för tiotusentals kronor för att sedan hoppa över den i sammanhanget lilla kostnaden av en reservkraftomkopplare. Planerar man för att kunna använda reservkraft så planerar man inte för att använda en potentiellt livsfarlig inkoppling av den.
Jag noterar din åsikt! Om du är intresserad av min åsikt i sammanhanget så kan man sammanfatta den med följande: nej, naturligtvis inte. För elektriska installationer i min egen villa så anlitar jag elektriker, så det är inget jag planerar att göra hemma. Jag ville bara förstå om det fanns något tekniskt som förhindrade det. Det finns en otroligt liten sannolikhet att jag behöver kunskapen inom min livstid, men det är ändå intressant att veta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
halper halper skrev:
Som jag nämnde: att göra som jag beskriver är antagligen inte tillåtet utan att ha utrustning som garanterar att man inte matar ut spänning på nätet oavsiktligt, just så att man inte ger linjearbetaren en stöt. Frågan var om det fungerar rent tekniskt.

Vad en grisdödare är i sammanhanget förstår jag dessvärre inte.
Hej halper

Jag hoppas inte du tar illa upp om jag vill undvika att skriva sådant som någon kan vilja pröva för att ”det fungerar rent tekniskt” om det samtidigt har bedömts som riskfyllt av olika orsaker.

Ett exempel ifrån ditt förslag. Din huvudbrytare har inget synligt brytställe och kan inte låsas i frånkopplat läge. Om ett synligt brytställe saknas då ser man inte om kontakterna i din brytare har ”svetsat ihop” och ”verkar” vara öppna genom brytarens läge.

En grisdödare är en elkabel med ”hane” i båda ändar, som du behöver i ditt förslag. En sådan kabel är (livs)farlig att ens ha i sitt sortiment av kablar.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag noterar din åsikt! Om du är intresserad av min åsikt i sammanhanget så kan man sammanfatta den med följande: nej, naturligtvis inte. För elektriska installationer i min egen villa så anlitar jag elektriker, så det är inget jag planerar att göra hemma. Jag ville bara förstå om det fanns något tekniskt som förhindrade det. Det finns en otroligt liten sannolikhet att jag behöver kunskapen inom min livstid, men det är ändå intressant att veta.
Det finns många trådar där reservkraft diskuteras. Både hur man gör på ett tillåtet sätt och hur man gör på ett säkert om än otillåtet sätt. Det är fullt möjligt att bakmata huset genom ett trefasuttag såsom du beskriver. Men det finns alltid bättre alternativ.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej halper

Jag hoppas inte du tar illa upp om jag vill undvika att skriva sådant som någon kan vilja pröva för att ”det fungerar rent tekniskt” om det samtidigt har bedömts som riskfyllt av olika orsaker.

Ett exempel ifrån ditt förslag. Din huvudbrytare har inget synligt brytställe och kan inte låsas i frånkopplat läge. Om ett synligt brytställe saknas då ser man inte om kontakterna i din brytare har ”svetsat ihop” och ”verkar” vara öppna genom brytarens läge.

En grisdödare är en elkabel med ”hane” i båda ändar, som du behöver i ditt förslag. En sådan kabel är (livs)farlig att ens ha i sitt sortiment av kablar.
Aha, då vet jag vad en grisdödare är! Jag växte ju upp på landet, så det borde jag veta. Sådana livsfarliga kablar har man sett förstås, även om jag inte råkar ha en sådan i min ägo. Jag tycker det är läskigt nog med honor, så några hanar med ström i slipper jag gärna :sweat:
 
halper halper skrev:
Nu har kanske frågan redan besvarats bland alla inlägg, men säg att man har ett vanligt trefas-uttag i garaget som går rakt till elcentralen. När jag var liten byggde jag Märklin-banor och både teori och praktik säger mig att det inte borde spela någon roll varifrån strömmen kommer, så att säga. Om man alltså stänger av på huvudbrytaren och kopplar in ett elverk i valfritt trefas-uttag, finns det då något som hindrar att man på så sätt förser huset med elektricitet?

Naturligtvis antagligen emot både regler, avtal och lagar att göra så utan diverse utrustning som garanterar att man kör huset i ö-drift, men är det krig så är det. Kan vara bra att veta, för det skulle kunna göra att man exempelvis kan köra vattenpumpar eller rentav cirkulera vatten en stund så inte radiatorsystemet fryser ihop. (Antar för övrigt att det är omöjligt att göra fel: om någon knäpper på huvudbrytaren lär grannarnas hus agera oändlig last och elverket bryter nog ihop direkt.)
I stället för att krångla med bakvända farliga kablar med stftdon i båda ändar kan du ändå ordna nödkopplingen säkert utan regelrätt omkopplare mm. Detta var ganska vanligt under stormarna Gudrun och Per.

I ditt fall då:

1. Bryt vid mätaren och ta ur säkringarna.

2. Öppna den central du vill mata och lossa inkommande faser på huvudbrytaren, isolera.

3. Lossa PEN eller i förekommande fall inkommande PE och N, isolera.

4. Anslut aggregatet till motsvarande som lossats tidigare.

5. Se till att aggregatet har avsett jordspett i ordning och fungerande jordfelsskydd.

6. Starta och använd huvudbrytaren för koppling både efter start och före stopp.

Tänker du igenom punkterna i förväg och ev kollar lite hur det verkar i praktiken är det ett enkelt snabbt jobb om det blir verklighet. Dessutom säkert.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
Om man bor i villa i "stan" funderar jag hur länge vatten och avlopp funkar.

På landet är det ju ofta trekammarbrunn och någon eller några elpumpar som behöver funka, i vissa fall ingen pump alls för avlopp, och att det finns en gammal gårdspump med hävarm. Har man dessutom vedspis och kakelugn klarar man ju sig så länge veden räcker...

Men för mig i stan, borde jag ha en skittunna och en stenkista för att klara några dagar? Kolla om någon har kvar en brunn på tomten man får låna vatten ur...
 
GK100 GK100 skrev:
I stället för att krångla med att ordna bakvända farliga kablar med stftdon i båda ändar kan du ändå ordna nödkopplingen säkert utan regelrätt omjopplare mm. Detta var ganska vanligt under stormarna Gudrun och Per.

I ditt fall då:

1. Bryt vid mätaren och ta ur säkringarna.

2. Öppna den central du vill mata och lossa inkommande faser på huvudbrytaren, isolera.

3. Lossa PEN eller i förekommande fall inkommande PE och N, isolera.

4. Anslut aggregatet till motsvarande som lossats tidigare.

5. Se till att aggregatet har avsett jordspett i ordning och fungerande jordfelsskydd.

6. Starta och använd huvudbrytaren för koppling både efter start och före stopp.

Tänker du igenom punkterna i förväg och ev kollar lite hur det verkar i praktiken är det ett enkelt snabbt jobb om det blir verklighet. Dessutom säkert.
Ja, Gudrun minns jag. Då tog det någon vecka innan strömmen kom tillbaka där ute i de småländska skogarna. Det var på många sätt ett bättre hus att klara en sådan situation i: egen brunn, gjutjärnsspis, gjutjärnskamin och sex fungerande kakelugnar. Gott om potatis i källaren. Här i villadjungeln är det klurigare; när nuvarande huset byggdes planerades det inte för självhushåll på samma sätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På en vecka svälter ingen "normal" ihjäl, lite värre blir det med vatten som kan börja och orsaka problem efter några dygn, lite beroende på hur "uppvätskad" man är och hur varmt det är. Så problemet är väl att hitta vatten. Dvs för att klara sig, men ska man leva som vanligt blir det omständligare.
 
Hej

Nyheten, ”Gazprom förklarar force majeure för minst tre europeiska gasköpare” jag skrev om i inlägg #655 skärper allvaret gällande energisituationen, under kommande vinter, här i Europa, som vi är en del av.

Det är för tidigt att veta hur allvarligt läget det blir och t.ex. hur kallt det blir över Europa/Norden den kommande vintern, men det är inte för tidigt att planera (vad gör jag nu?) och att förbereda sig innan tiden runnit iväg.

”Varning för gasbrist i Västsverige” ”Gasmarknaden är ansträngd och på sikt kan det påverka även Sverige. Energimyndigheten utlyser därför nu den första av tre krisnivåer för det västsvenska naturgasnätet.”
https://www.nyteknik.se/energi/varning-for-gasbrist-i-vastsverige-7034571

Sedan några år genomför MSB varje år ”Den nationella kampanjen Krisberedskapsveckan”. Årets tema för Krisberedskapsveckan blir MAT och den genomförs vecka 39, den 26 september till 2 oktober.
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2022/februari/arets-tema-for-krisberedskapsveckan-blir-mat/

Exempel på tidigare aktiviteter som har genomförts kan du läsa om här;
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...l-kommuner/krisberedskapsveckan/tips-och-rad/

Berättelsen om ”En dag utan ström på förskolan” visar på ett bra initiativ hur man tar vara på en plötslig händelse och vända det som kan vara negativt till ett lärorikt minne; ”Förskolläraren Heléne Poulsen råkade ut för att strömmen försvann precis i början av en arbetsdag. Istället för att stänga verksamheten eller se strömavbrottet som en begränsning, ville hon och personalen se vad de själva och barnen kunde lära sig av att genomföra dagen. Det här blev en händelse som många barn kommer ihåg. Lång tid därefter pratade de om dagen utan ström. ”
https://www.msb.se/contentassets/1c...1e562e882/en-dag-utan-strom-pa-forskolan.docx

Jag är övertygad om att en del av förberedelsen för oväntade händelser är att man prövat (testat), under kortare eller längre tid, den beredskap man har planerat.

Piteå kommun har på sin hemsida uppmaningen ”Hemberedskap – Preppa för en vecka!”
https://www.pitea.se/press/Aktuellt/Invanare/Sakerhet/hemberedskap--preppa-for-en-vecka/

De som t.ex. varit med om strömavbrott som ”Gudrun och Per” vet att det alltid dyker upp saker man inte tänkt på innan men som inte alltid behöver vara dyrt eller komplicerat att ordna, i förtid.

Man behöver inte ”stänga av strömmen” en vecka för att testa, utan kan ta delar som t.ex. att laga den mat som finns i krislådan, med spritkök eller annat alternativ man tänkt använda. Eller att slå av den ordinarie värmekällan och t.ex. värma huset med en alternativ källa man har.

Sedan jag bytt kyl/frys och skaffat inverter 12/230 V (500 VA DC/AC) så testade jag (i ca tre dygn) att systemet fungerade som tänkt (se inlägg #430 och framåt) eftersom det finns erfarenhet att invertern behöver vara stor för att klara startströmmarna från kompressorerna.

Har man ett elverk (som inte kan stå inomhus vid drift bl.a. p.g.a. avgaserna) då är det lämpligt att se till att man inte behöver ha fönster och dörrar öppna för elkablarna mellan elverket och kyl, frys, cirkulationspump, router, mobilladdare, belysning etc.

En ”plastback” med elutrustning som extrakablar/grenuttag, batterier, etc. är bra att ”hitta” när det behövs.

Det ser ut som denna höst/vinter är något som vi kommer att minnas…..
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Hej

I Ny teknik kan vi idag läsa ”Putin öppnar för gasleveranser.
Rysslands president Vladimir Putin har gett signaler om att leveranserna av naturgas genom den rysk-tyska gasledningen Nord Stream 1 kommer återupptas i veckan. Men han varnar för att flödet genom ledningen kommer vara strypt. Kapaciteten kommer bara upp i 20 procent nästa vecka om komponenter som blockeras av västliga sanktioner inte levereras till Ryssland, enligt Putin.”
https://www.nyteknik.se/energi/putin-oppnar-for-gasleveranser-7035712

Vi får verkligen hoppas att uppgifterna stämmer och att gasleveranserna sedan kan öka till normala nivåer så att de europeiska gaslagren kan fyllas upp inför vintern.

I artikeln kan vi vidare läsa” EU-kommissionen klargjorde i tisdags att man utgår från att det kan bli ett tvärstopp för ryska gasleveranser och har börjat titta på hur man kan ransonera gaskonsumtionen för att klara vintern 2022–2023. – Vi förbereder oss för det värsta tänkbara scenariot, säger Eric Mamer, talesperson för EU-kommissionen.”

Jag minns den bensinransonering vi hade under 1973 och 1974 i Sverige och hur den påverkade vardagen. Denna gång är risken att en eventuell ransonering handlar om både el och drivmedel.

Sydsvenskan hade 10 mars 2022 en artikel med rubriken” Kriget kan leda till både el- och bensinransonering”
https://www.sydsvenskan.se/2022-03-10/kriget-kan-leda-till-bade-el--och-bensinransonering

Hur t.ex. en eventuell elransonering kommer att utformas vet jag inte. Men det kan vara lämpligt att redan idag fundera hur vi skulle hantera om vi måste begränsa vår elanvändning.
 
Har hellre elransonering än skickar pengar till Putin
 
Hej,

Idag finns en artikel i Sydsvenskan med rubriken ”Svenska kraftnät planerar för kontrollerade strömavbrott”

Jag läser normalt inte Sydsvenskan så jag kan bara se rubriken och ingressen; ”Svenska kraftnät förbereder sig på en tuff höst med perioder av akut effektbrist. I samarbete med grannländerna tar Svenska kraftnät just nu fram planer för kontrollerade strömavbrott någon timme i taget i olika delar av Sydsverige. Sommarens elpriser slår alla tidigare rekord. Den här veckan pendlar det dagliga spotpriset på el i Skåne mellan 84 öre och 1:22 kronor per kilowattimme – dubbelt så högt som i Norrland. De höga priserna beror på att elmarknaden i sydligaste Sverige påverkas starkt av priserna på kontinenten.”
https://www.sydsvenskan.se/2022-07-21/svenska-kraftnat-planerar-for-kontrollerade-stromavbrott

Jag tolkar det jag läst, som att, ”Svenska kraftnät förbereder sig på en tuff höst” som kan innebära ”kontrollerade strömavbrott någon timme i taget i olika delar av Sydsverige” men det innebär inte att de redan nu vet, att det blir så.

Vi vet ännu inte hur kall vintern blir, hur stort gasflöde som Ryssland levererar framöver etc. så det är inte säkert att ”kontrollerade strömavbrott” behövs.

Men, det är bra om förberedelser görs för att hantera det som eventuellt händer framöver.

Bra förberedelser att hantera eventuella händelser på energiområdet, gäller naturligtvis inte bara Svenska kraftnät, utan alla elabonnenter som kan beröras.
 
Det har funnits planer även tidigare. Men det är inget som någonsin behövts. Att man tar fram planer betyder inte att man räknar med att de behövs.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har funnits planer även tidigare. Men det är inget som någonsin behövts. Att man tar fram planer betyder inte att man räknar med att de behövs.
Hej Daniel 109

Det är ingen nyhet att det sedan länge funnits planer hos Svenska kraftnät, hur man t.ex. skall hantera strömavbrott och effektbrist.

Det som skett den senaste tiden är att risken för akut effektbrist har ökat. Ett tecken på detta är bl.a. nivån på elpriset.

Den 1 juni (2022) skrev Svenska kraftnät bl.a. om detta, på sin hemsida;” Minskade marginaler när elförbrukningen ökar. Sveriges beroende av import av el då förbrukningen är som störst ökar successivt de kommande fyra vintrarna. Detta som en konsekvens av att elektrifieringen av industrin tar fart. Dagens årsförbrukning på 140 TWh förväntas öka till 157 TWh år 2026. Svenska kraftnät redovisar årligen, på regeringens uppdrag, en prognos över importbehovet under timmen då elförbrukningen är som störst – topplasttimmen. – Prognosen för effektbalansen den kommande vinters topplasttimme visar ett importbehov på 1400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en tioårsvinter, men därefter bedömer vi att effektbalansen försämras kontinuerligt under de efterföljande tre vintrarna, säger Lowina Lundström, divisionschef System, Svenska kraftnät.”
https://www.svk.se/press-och-nyheter/press/minskade-marginaler-nar-elforbrukningen-okar---3323999/

I sina prognoser ser Svenska Kraftnät att marginalerna minskar, och att Sveriges behov av import ökar, främst under vintertid.

Genom att förmedla att marginalerna minskar och risken för akut effektbrist har ökat, så vill Svenska Kraftnät öka vår medvetenhet om kraftläget.

Ovanpå detta så finns ett krig och stora osäkerheter om övriga Europa har möjligheter att exportera till oss.
 
Redigerat:
Hej

Ny Teknik har läst Sydsvenskans artikel och skriver nu om Svenska kraftnäts planer; ”Planerar för kontrollerade strömavbrott: ”Kan ske nu i höst” ”
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739

”Störst risk för kontrollerade strömavbrott är det i Skåne och området omkring Oslo. Att norra Sverige skulle drabbas av samma sak är dock väldigt osannolikt. Tillfälliga planerade strömavbrott på grund av effektbrist är något som elabonnenter i exempelvis Kalifornien har råkat ut för. För två år sedan beordrade exempelvis myndigheten som ansvarar för delstatens elsystem, California Independent System Operator, en roterande nedstängning. – I vanliga fall är risken för bortkopplingar försvinnande liten. Det görs 0,99 timmar per år. Men i dagens ansträngda situation kan vi komma att laborera med helt andra siffror. Det är helt och hållet beroende av höstens gasleveranser till Tyskland, säger Niclas Damsgaard till Sydsvenskan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.