2 191 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Fuktspärr källare vid parkett etc.
Hej igen!Matti_75 skrev:
Fungerar klinker utan något tätskikt under lika bra som betongen som den är (alltså ren utan något ytskikt)?
Kollade du länken jag skickade?
Det är en foam med kanaler som transporterar bort fukten till väggarna där man sätter ventilerade socklar, borde väl fungera?
Jag har lagt heltäckningsmatta direkt på betonggolvet i mitt tv-rum i källaren så det andas.
En luftavfuktare som jag kör på timer 30 minuter varje natt håller klimatet perfekt.
Mattan gör att det känns varmt om fötterna trots att temperaturen i golvnivå är 16 grader just nu.
Detta rum stank av mögel när jag köpte huset så jag rev ut plastmattan som låg på golvet med tidningspapper som isolering på asbestmålad? (svart gock) betong!
En luftavfuktare som jag kör på timer 30 minuter varje natt håller klimatet perfekt.
Mattan gör att det känns varmt om fötterna trots att temperaturen i golvnivå är 16 grader just nu.
Detta rum stank av mögel när jag köpte huset så jag rev ut plastmattan som låg på golvet med tidningspapper som isolering på asbestmålad? (svart gock) betong!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
En fråga till dök upp!Matti_75 skrev:Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
Om man ska bygga en toalett med klinker i vår källare, som vi ju redan konstaterat troligtvis är oisolerad, och vill ha golvvärme för komfortens skull, ska man då köra med en tunn eps under klinkern för att inte värmen ska gå ned i plattan, eller ska man köra enbart golvvärmeslang och sedan klinker på det och ta smällen att man värmer nedåt också?
Har nämligen kikat på denna som är lågbyggande =
https://www.lksystems.se/globalasse...6_pa-barande-golv-med-lk-sparskiva-eps-16.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Du behöver tjock isolering för att inte få stora värmeförluster. Om det gäller en toalett utan dusch så är det betydligt enklare att ha en eller ett par badrumsmattor just där man har fötterna mest.
Jag kanske var otydlig, men jag menar vad är bäst av dessa två alternativ när det kommer till fukt?BirgitS skrev:
Värmeförlusten kan jag ta på ett sånt litet utrymme om det bästa är att köra oisolerat!
Liknande trådar
-
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Merkostnad att lägga till källare vid tillbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kontrollera källaren vid husvisning
Artikelkommentarer -
Vatten in i källaren vid regn
Byggnadsvård -
Fuktgenomslag vid regn i källare.
Stenhus