Under ett av husen har vi vad som en gång i tiden var socknens häkte. Dörren ner dit har tagit rätt mycket stryk de senaste 200 åren. Några skador på träet ska fixas varsamt, men utan att tidens tand ska döljas. Vi har tillsammans med kommunens antikvarie beslutat att behandla träet med roslagsmahogny, vilket funkat bra på andra luckor och dörrar på gården, men vad gör jag med metalldelarna? Det är både gångjärn, lås och annat som har en del rost på ytan. Jag har försökt fråga på de två lite proffsigare färghandlarna jag har i närheten, men de vågar inte säga något alls när de hör om ålder och bevarandeskydd.
Men ni här brukar ju inte vara blyga eller rädda för att ge råd. Hur ska jag behandla järndetaljerna på dörren?
(ja, eluttaget ska flyttas till insidan av ytterväggen)
Men ni här brukar ju inte vara blyga eller rädda för att ge råd. Hur ska jag behandla järndetaljerna på dörren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av olja som rostskydd?Hep skrev:Under ett av husen har vi vad som en gång i tiden var socknens häkte. Dörren ner dit har tagit rätt mycket stryk de senaste 200 åren. Några skador på träet ska fixas varsamt, men utan att tidens tand ska döljas. Vi har tillsammans med kommunens antikvarie beslutat att behandla träet med roslagsmahogny, vilket funkat bra på andra luckor och dörrar på gården, men vad gör jag med metalldelarna? Det är både gångjärn, lås och annat som har en del rost på ytan. Jag har försökt fråga på de två lite proffsigare färghandlarna jag har i närheten, men de vågar inte säga något alls när de hör om ålder och bevarandeskydd.
[bild]
Utan efterforskningar eller kunskaper inom byggnadsvård skulle jag dra till med kallpressad linolja. Väldigt bra rostskydd och fanns garanterat tillgängligt även förr i tiden.
Har för mig att kallpressad kryper till skillnad från kokt linolja.
Har för mig att kallpressad kryper till skillnad från kokt linolja.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
För att spinna vidare på ovanstående inlägg köpte jag en denna dunk för att försegla lätt rostiga detaljer:
https://www.sekelskifte.se/product/...opv_9BHkYIz2YvCfvMXTrjAjlo4LM7bBoC8i8QAvD_BwE
För tidigt för att utvärdera har bra det fungerar dock.
https://www.sekelskifte.se/product/...opv_9BHkYIz2YvCfvMXTrjAjlo4LM7bBoC8i8QAvD_BwE
För tidigt för att utvärdera har bra det fungerar dock.
Om han inte hör av sig får jag väl ta en fight med min höjdrädsla. Målarna använde smörja på både lucka och gångjärn tidigare i sommar ett par våningar upp. Jag vet att det fortfarande var kladdigt efter några dagar, men nu är byggställningen riven och enda sättet är att vingla längst upp på den högsta stegen och känna. Jag hoppas på heimlaga.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Linoljebränning ger ett rätt dåligt rostskydd om det ska sitta utomhus. Att värma och doppa i tjära ger ett lite bättre skydd men ändå långt ifrån bra.
Jag har testat båda varianterna och ingen är direkt tillförlitlig. Ibland kan det hålla hur fint som helst och andra gånger börjar det rosta på mindre än ett år.
Traditionellt målade man med blymönja för rostskydd. och sen en linoljefärg över det för rätt kulör.
Jag har testat båda varianterna och ingen är direkt tillförlitlig. Ibland kan det hålla hur fint som helst och andra gånger börjar det rosta på mindre än ett år.
Traditionellt målade man med blymönja för rostskydd. och sen en linoljefärg över det för rätt kulör.
Bra idé som funkar mot höjdrädslan, men det jag vill veta är om metallen fortfarande är kladdig och det är svårare. Jag kan i och för sig peta på metallen med mobilen och se om den är kletig när jag tar ner den, men det låter som en dyr lösning. Jag testar nog med stegen.pjgb skrev:
Tyvärr inte praktiskt möjligt att ta bort alla metalldelar utan att förstöra dem, så det blir till att doppa hela huset. Jag återkommer med resultat när jag hittat världens största hink.S sixten88 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 010 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 010 inlägg
Hittade Isotrol 2005 när jag skulle måla antikvariskt plåttak på huset. Få produkter som håller vad de lovar men den här fungerar som en rimlig ersättning för blymönja.Hep skrev: