Tja alla
Vi har idag en gammal combi panna från värmebaronen från typ -92. Den används bara till att värma upp varmvatten 90 liter. Men tror ni en ny varmvattenberedare på typ 110 l eller mer är mer energisnål än denna? Vi har 2 st llvp som värmekälla i huset och är mkt nöjda med det. Huset ligger i södra Skåne! 2 vuxna inga barn.
Mvh
Vi har idag en gammal combi panna från värmebaronen från typ -92. Den används bara till att värma upp varmvatten 90 liter. Men tror ni en ny varmvattenberedare på typ 110 l eller mer är mer energisnål än denna? Vi har 2 st llvp som värmekälla i huset och är mkt nöjda med det. Huset ligger i södra Skåne! 2 vuxna inga barn.
Mvh
useless skrev:
Har du tips på någon modell kanske? Löste om någon indol som skulle vara 80% mer energisnål än en sådan här gammal. Men tycker 200 liter tank är mycket kanske? https://www.polarpumpen.se/varme-oc...MIzO6HqIX--AIVQ8TVCh0MkQuIEAQYAiABEgKtZfD_BwE
Sätt in en simpel elektriskt beredare.
Den där Indolen har inbyggd värmepump och är en ganska dålig investering vad jag har hört. Dels finns det ingen billig värmepump som ger 80% besparing när den värmer tappvarmvatten och dels behöver den ganska mycket luft när den jobbar vilket innebär att huset ventileras mer än nödvändigt på vintern när det är kallt.
Dessutom är kvaliteten lite si och så och den går inte att serva på något enkelt sätt.
Stor tank är ingen nackdel. Särskilt om man funderar på timdebitering av elen.
Den där Indolen har inbyggd värmepump och är en ganska dålig investering vad jag har hört. Dels finns det ingen billig värmepump som ger 80% besparing när den värmer tappvarmvatten och dels behöver den ganska mycket luft när den jobbar vilket innebär att huset ventileras mer än nödvändigt på vintern när det är kallt.
Dessutom är kvaliteten lite si och så och den går inte att serva på något enkelt sätt.
så typ Nibe?useless skrev:Sätt in en simpel elektriskt beredare.
Liknande trådar
-
Tesy varmvattenberedare 30 L
Badrum -
Hur får jag ihop varmvattenberedaren med utedusch och utekök?
Vatten & Avlopp -
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp -
Effekttariff varmvattenberedare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Varmvattenberedare utan säkerhetsventil (med hydropress)
Vatten & Avlopp