Hej, nybyggt hus 5 år gammalt, egen brunn, jordvärme med nibe 1255 + varmvattenberedare.
Väggar är gjorda med isolering 170+70 och på vinden ligger 400-450mm lösull.
Vi förbrukar nu ca 2000kw varje månad vilket jag tycker känns väldigt mycket mot tidigare. Vår inverter på värmepumpen gick sönder under julen år 2020-2021. Åtgärdats men förbrukningen har inte sjunkit. Elpatronen är ”blockerad” med vilje för att denna ej ska gå. Fattar inte vad som tar förbrukningen?
Vi har ett spabad men det hade vi år 2020 också..
Lägger med lite staplar från eon.
Vad ska vi göra?
Väggar är gjorda med isolering 170+70 och på vinden ligger 400-450mm lösull.
Vi förbrukar nu ca 2000kw varje månad vilket jag tycker känns väldigt mycket mot tidigare. Vår inverter på värmepumpen gick sönder under julen år 2020-2021. Åtgärdats men förbrukningen har inte sjunkit. Elpatronen är ”blockerad” med vilje för att denna ej ska gå. Fattar inte vad som tar förbrukningen?
Vi har ett spabad men det hade vi år 2020 också..
Lägger med lite staplar från eon.
Vad ska vi göra?
Ta reda på vad som drar ström, ni borde ha en modern elmätare från elbolaget som jag gissar kan visa momentan förbrukning och hur det är fördelat på faserna.
Ca 3.5kW/H 24/7 känns extremt mitt i sommaren, börja med att logga in på ert elbolags sida och se om dom inte har staplar med högre noggrannhet.
Om inte per timme så åtminstone per dag så att du kan se att det inte är något som drar jättemycket el någon gång ibland.
Sedan får du kolla elmätaren med jämna mellanrum under tex en helg, när mätaren ligger högt så börjar du bryta säkringar till förbrukning störtdyker och kollar vad som ligger på den säkringen.
Sedan får du se om det är ett fel som orsakar den höga förbrukningen eller om ni använder något på ett annat sätt än tidigare.
Ca 3.5kW/H 24/7 känns extremt mitt i sommaren, börja med att logga in på ert elbolags sida och se om dom inte har staplar med högre noggrannhet.
Om inte per timme så åtminstone per dag så att du kan se att det inte är något som drar jättemycket el någon gång ibland.
Sedan får du kolla elmätaren med jämna mellanrum under tex en helg, när mätaren ligger högt så börjar du bryta säkringar till förbrukning störtdyker och kollar vad som ligger på den säkringen.
Sedan får du se om det är ett fel som orsakar den höga förbrukningen eller om ni använder något på ett annat sätt än tidigare.
Det är mycket med 1600 kWh på sommaren när man inte ha någon värme, borde vara ner mot 600. Något som drar typ 1000 kwh/ 30 / 24 dvs något drar konstant ca 1.4 kW ja eller mer periodiskt men det pekar mot något biffigt. Ja skulle gissa på varmvattenberedaren alt någon golvvärme som ständigt är på. Är vatten satt på för hög temp?
Kolla även om niben står och går hela tiden nu på sommaren för den värmen som är nu borde den bara värma varmvatten så den borde stå still den mesta tiden.
Egen brunn, går den pumpen hela tiden?
Hur mycket drar ert spa?
Ett modernt hus ska under sommaren utan ett värme behov bara dra hushålls ström för min del max ett par hundra kwh.
Hur mycket drar ert spa?
Ett modernt hus ska under sommaren utan ett värme behov bara dra hushålls ström för min del max ett par hundra kwh.
150 kvm hus med 70 kvm garage i sutteräng.S sepani skrev:
Värme och ventilation i hela huset.
Belysning runt hela nattetid.
Solceller på taket som hjälper till dagtid men inget batteri.
Dagtid är det mest kyl/frys som drar ström och det blir inte många
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får kolla när vi kommer hem, har varit iväg en vecka nu och ser att förbrukningen fortfarande är lika hög även denna vecka. Vi har vattenburen golvvärme, tror/ganska säker på att vi ställt den på -2 nu sommartid i kurvförskjutning (går bara på utomhusgivare då den står i garaget). Har en liten varmvattenberedare inne istället för vvc men kan denna gå sönder så den står och gör värme hela tiden?boihus123 skrev:Det är mycket med 1600 kWh på sommaren när man inte ha någon värme, borde vara ner mot 600. Något som drar typ 1000 kwh/ 30 / 24 dvs något drar konstant ca 1.4 kW ja eller mer periodiskt men det pekar mot något biffigt. Ja skulle gissa på varmvattenberedaren alt någon golvvärme som ständigt är på. Är vatten satt på för hög temp?
Hur kan jag kolla om pumpen gör värme och inte bara varmvatten?
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Du kan prova stänga av dvärgsäkringar när huset står i driftsläge (dvs ingen hemma, ingen som gör något) och se på elmätaren när blinkningen saktar ned. Då har du troligtvis hitta förbrukaren.
Det kan vara allt ifrån en trasig vvb till ventilationen till något annat igång.
jag kan säga att vi fick ned basanvändningen på vårt gamla hus till 0.35kw/h från 0.9kw/h genom att byta en del lamparmaturer, en cirkpump, och fysiskt koppla ur ett relä till poolbelysning som stod och tickade. Bara vi bytte en del hallgenspottar så gick baslasten ned även med dem släckta. Något måste ha varit felkopplat.
Det kan vara allt ifrån en trasig vvb till ventilationen till något annat igång.
jag kan säga att vi fick ned basanvändningen på vårt gamla hus till 0.35kw/h från 0.9kw/h genom att byta en del lamparmaturer, en cirkpump, och fysiskt koppla ur ett relä till poolbelysning som stod och tickade. Bara vi bytte en del hallgenspottar så gick baslasten ned även med dem släckta. Något måste ha varit felkopplat.
2000 kwh i månader för TS lät mycket , vi hade 414 kwh för juni och det brukarA Argastesnickaren skrev:
hålla sej runt där med AC körning och dusch 2 pers / dag under sommarmånaderna.
Ingen värmekabel.
Kollat säkringar mot lampan i fasadmätarskåpet som blinkar. Stänger vi av varmvattenberedaren som står inne avtar blinkandet väldigt mycket, har inte kunnat se att någon annan förbrukare gör någon större skillnad.
Kollat säkringar mot lampan i fasadmätarskåpet som blinkar. Stänger vi av varmvattenberedaren som står inne avtar blinkandet väldigt mycket, har inte kunnat se att någon annan förbrukare gör någon större skillnad.
Frågan är varför beredaren går så högt?!
Här är beredaren vi har istället för vvc:
https://www.vvsochbad.se/nibe-emine...6cbyDG0v4rGsD4wZNwF-13a1YG2oz8YhoCHJoQAvD_BwE
https://www.vvsochbad.se/nibe-emine...6cbyDG0v4rGsD4wZNwF-13a1YG2oz8YhoCHJoQAvD_BwE
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg