Hej!
Jag har fått en altandörr som jag tänkte montera. Förstår dock inte hur jag ska kunna lyfta ur dörrbladet. Se bilder på gångjärn. Det är en dörr från Skånska byggvaror.
Närbild på ett gångjärn till en altandörr från Skånska byggvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörrs gångjärn från Skånska byggvaror med synlig skruv för montering.
Skapa konto

hur ser det ut på bakkant dörrblad?

Ren gissning. Kanske går ett skruva bort tappen i gångjärnet?

Fulkemisten
Ullhund Ullhund skrev:
Ren gissning. Kanske går ett skruva bort tappen i gångjärnet?
Jo. Det brukar vara så. Man ser insexfattningen på bilden av gångjärnets ovansida. Övre delen av tappen är lös för att dels kunna justera dörren och dels för att kunna ta ur bladet ur karmen.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Det brukar vara så. Man ser insexfattningen på bilden av gångjärnets ovansida. Övre delen av tappen är lös för att dels kunna justera dörren och dels för att kunna ta ur bladet ur karmen.
Om man skruvar ut på ovansidan så är det en liten "kula" i. Likadant på undersidan.
T tergo skrev:
hur ser det ut på bakkant dörrblad?
Kanske svårt att se men här är en bild.
Detaljbild av dörrfäste med en synlig liten kula på ovansidan och skruvar runtomkring.
Skapa konto

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Om jag skruvar ut på ovansidan så är det en liten "kula" där. Likadant på undersidan. Kulan går att få ut men hur ska jag sen få ut tappen?
Närbild av en skruvad stång med en liten kula på toppen, mot en vit bakgrund.
Skapa konto
Närbild av en metallstång med gängad ände och en liten kula inuti, placerad på en vit yta.
Skapa konto

richardtenggren
Lossar man inte gångjärnet i karmen? Har
För mig man gjorde så på vår dörr från Traryd.

Stopskruven och kulan är höjdjustering.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
BirgitS
T TomFun skrev:
Om man skruvar ut på ovansidan så är det en liten "kula" i. Likadant på undersidan.

Kanske svårt att se men här är en bild.
[bild]
Är det inte en form av snap-in-gångjärn där ena delen har en tapp som stoppas in ett hål i den andra delen?
Se om denna video hjälper dig att komma vidare:

Fulkemisten
T TomFun skrev:
Om jag skruvar ut på ovansidan så är det en liten "kula" där. Likadant på undersidan. Kulan går att få ut men hur ska jag sen få ut tappen?
[bild] [bild]
Hm. Ok, den var ny. Du har uppenbarligen även justerskruvar både på dörrsidan och karmsidan av gångjärnen. Slå inte ur tappen, tror inte man ska göra så.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Lossar man inte gångjärnet i karmen? Har
För mig man gjorde så på vår dörr från Traryd.

Stopskruven och kulan är höjdjustering.
Håller med till 100%.

Bästa svaret

Skruva bort de inringade skruvarna därefter hänger den endast på skruven i fyrkanten som du lossar lite på sedan kan du haka loss samt haka i igen på den skruven.
Närbild på en dörrhängesmekanism med tre inringade skruvar för demontering enligt instruktionerna.
Skapa konto

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Skruva bort de inringade skruvarna därefter hänger den endast på skruven i fyrkanten som du lossar lite på sedan kan du haka loss samt haka i igen på den skruven.
[bild]
Tack så jättemycket. Nu är dörren på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.