E etompau skrev:
Aldrig sett detta beteende. Du måste ge mer fakta och historik omkring installation och felet.

Har du gjort någon med zoner etc i LONA-systemet?

Hej! Jag hade en sileno life 750 utan Lona innan som aldrig gjort detta. Den gamla ballade ur med laddning så Amazon köpte tillbaka den. Jag köpte nu en ny med Lona och den har funkat fint i en vecka.

Jag såg ett konstigt beteende en gång innan men då precis i slutet innan den körde hem så reagerade inte direkt.

Det ni ser på videon skedde efter att den klippt ett tag. Den började då köra runt i det konstiga mönstret utan att klippa samtidigt. Sen backad den tillbaka till laddstationen utan att följa guiden. Hur den hittade till den förstår jag inte… GPS?

Mönstret den kör i är inte på guiden och inte direkt vid begränsningskabeln heller. Detta är inte ett problemområden. En liten del av den stora klippytan och ganska nära laddaren.

Den hålle på att kalibrera kartan. Kan detta vara en del i kalibreringen?

Den körde så många gånger att det syntes märken i gräsmattan.
 
Grannens smart Lona 700 stannar av sig självt mitt i gräsmattan utan felmeddelande och står bara ”redo” på skärmen och trycker man på start manuellt igen i appen så klipper den igen. Min smart från förra året har aldrig haft detta problem, är det fler som har detta problem med årets Lona modell?
 
P Peter Oleander skrev:
Du hittar den större knivdisken här..
Du behöver antagligen ta bort delen under disken.. Funkar fint utan den..
Finns även stl modeller om man har tillgång till 3D skrivare.

[länk]
Tack för tipset, hade varit kul att testa, men min originaldisk är bara 140 mm och 200 mm blir för stort.
 
X xcover5 skrev:
Bytte knivar på min Sileno City idag för första gången. Och såg hur mycket utrymme det finns för längre knivar, alternativt en större knivdisk. Jag klipper så ofta att det alltid är lättklippt, så det borde inte bli för stor belastning för klippmotorn tycker jag.

Olika modeller har ju olika klippbredd, kan det vara så att Gardena "stryper" de billigare modellernas kapacitet på detta viset (på liknande vis som man varierar kapaciteten i antal arbetstimmar per dag, fast då i mjukvaran) ?

Har någon kollat / testat om det finns längre knivar att köpa, eller en större knivdisk ?
[bild]
Jag satte på en knivdisk samt skyddet från en Sileno Life vilket passar rakt på, utom skyddet som måste snidas till lite närmast alla tre hjulen så de inte ska ta i.
Men den klipper bättre då knivarna får högre hastighet då de sitter längre ut, samt mindre oklippt yta.
Klippmotor ger exakt samma varvtal på City med lilla knivdisken som den ger på Life med stor knivdisk. Har testat detta i Autocheck.

Kört så i tre år nu och det funkar kanon.
 
  • Gilla
LillaRackaren och 1 till
  • Laddar…
O Originalet skrev:
Jag satte på en knivdisk samt skyddet från en Sileno Life vilket passar rakt på, utom skyddet som måste snidas till lite närmast alla tre hjulen så de inte ska ta i.
Men den klipper bättre då knivarna får högre hastighet då de sitter längre ut, samt mindre oklippt yta.
Klippmotor ger exakt samma varvtal på City med lilla knivdisken som den ger på Life med stor knivdisk. Har testat detta i Autocheck.

Kört så i tre år nu och det funkar kanon.
Intressant ! Knivdisken finns på Clas Ohlson för 189 kr, men var köper man skyddet ?
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
H hake57 skrev:
[bild]

Men det tog tid. Fick starta om ett par gånger.
när du har kartan - kan du då ange fler startzoner än 3 st?

Kan en startzon finns i ett område utan guidekabel?

Jag har ev ett område till höger om laddaren dit guidekabeln inte går
- (guidekabeln går åt vänster)
- och det vore smidigt om man kunde styra klipparen dit ibland.

Vissa Husqvarna har möjlighet till att välja både start med meter och vridning av klipparen innan start
- det skulle fungera
- men som jag förstår det har inte Gardena möjlighet till vridning vid startläge.

Med vridning menar jag, startläge 1m vrid 170 grader, starta.
 
J JanneSjo skrev:
när du har kartan - kan du då ange fler startzoner än 3 st?

Kan en startzon finns i ett område utan guidekabel?

Jag har ev ett område till höger om laddaren dit guidekabeln inte går
- (guidekabeln går åt vänster)
- och det vore smidigt om man kunde styra klipparen dit ibland.

Vissa Husqvarna har möjlighet till att välja både start med meter och vridning av klipparen innan start
- det skulle fungera
- men som jag förstår det har inte Gardena möjlighet till vridning vid startläge.

Med vridning menar jag, startläge 1m vrid 170 grader, starta.
Det är 4 startpunkter. 3 st utefter guidekabeln + den vid laddstationen. Alltså 4 zoner.
Du måste dra guiden dit annars går den dit bara slumpmässigt.
Du kan inte välja startriktning på gardenan.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
H hake57 skrev:
Det är 4 startpunkter. 3 st utefter guidekabeln + den vid laddstationen. Alltså 4 zoner.
Du måste dra guiden dit annars går den dit bara slumpmässigt.
Du kan inte välja startriktning på gardenan.
Tack, jag kör nog alternativ 2 då där guidelina går hela vägen men laddstationen inte har optimal plats ur andra synvinklar så vet jag att det fungerar.
 
A anbr99 skrev:
Min karta har räknat ner från 30 till 4 timmar (har gått 60)och där har den parkerat i tre veckor, funderar om det är ide att starta om kartan..
Uppdatering: blev en karta till slut (efter 114 driftstimmar)
 
X xcover5 skrev:
Intressant ! Knivdisken finns på Clas Ohlson för 189 kr, men var köper man skyddet ?
Jag köpte det på jobbet då jag jobbar med robotar.
Men finns att köpa på GPL shop eller närmaste Gardena verkstad som säljer reservdelar.
Artikelnummer 5909398-01
 
  • Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som råkar känna till om motsvarande lifehack kan göras på en R70li, dvs att sätta större knivdisk och/eller längre knivar och ev större knivskydd för att öka klippbredden på klipparen? Vore ju en dröm!
 
Jag har en Lona 500, och jag har gjort om lite i tomten så har flyttat om begränsningskabel och guidekabeln från den ursprungliga installationen tidigare i år.

Håller på att mappa upp kartan, men har ett annat problem: det verkar som att den inte vill använda guidekabeln ut längre? Har testat att kalibrera guidekabeln men det bryr sig inte maskinen om, går bara rakt ut från station och börjar klippa. Det går däremot bra att följa den hem igen.

Vet någon hur man ominstallerar guidekabeln efter att man flyttat den?
 
martinhq martinhq skrev:
Jag har en Lona 500, och jag har gjort om lite i tomten så har flyttat om begränsningskabel och guidekabeln från den ursprungliga installationen tidigare i år.

Håller på att mappa upp kartan, men har ett annat problem: det verkar som att den inte vill använda guidekabeln ut längre? Har testat att kalibrera guidekabeln men det bryr sig inte maskinen om, går bara rakt ut från station och börjar klippa. Det går däremot bra att följa den hem igen.

Vet någon hur man ominstallerar guidekabeln efter att man flyttat den?
Ska ej behövas. Har du ändrar kabeldragning av beg.kabel/guide vid laddstationen?
 
E etompau skrev:
Ska ej behövas. Har du ändrar kabeldragning av beg.kabel/guide vid laddstationen?
Så har jag förstått det jag också men klipparen verkar inte hålla med. Jag har inte flyttat några kablar i närheten av laddstationen. Kanske får flytta runt lite kablar och se om det funkar bättre.
 
Hej

Vi flyttar till ett nytt hus inom kort och idag har jag en Lona 500kvm. Totala tomten är på 1500kvm men om man tar bort huset och annars så kanske det är 800kvm. Kommer min Lona klara detta?

Den är bara 6mån gammal så är ju lite tråkigt att byta direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.