Har övertagit 65 år gammal sommar stuga med stockpanel
Stockpanelen har krympt ifrån varandra lite så man ser pappen bakom och när det regnar så kommer det nog lite vatten emellan. De låser inte fast varandra längre ,
Stugan behandlad med cuprinol brun olja/ lasyr/ impregnering
Frågan är hur gör jag ? Ska jag ta bort ca 50 % av Stockpanelen och spika om den, säkert att några går sönder = mycket jobb.
Någon tyckte man skulle tilläggs isolera lite och spika på något nytt virke?
Behöver hjälp med tips vad som ska göras på bästa sätt ?
Har tyvärr inga bilder

L L.A.E skrev:
Har övertagit 65 år gammal sommar stuga med stockpanel
Stockpanelen har krympt ifrån varandra lite så man ser pappen bakom och när det regnar så kommer det nog lite vatten emellan. De låser inte fast varandra längre ,
Stugan behandlad med cuprinol brun olja/ lasyr/ impregnering
Frågan är hur gör jag ? Ska jag ta bort ca 50 % av Stockpanelen och spika om den, säkert att några går sönder = mycket jobb.
Någon tyckte man skulle tilläggs isolera lite och spika på något nytt virke?
Behöver hjälp med tips vad som ska göras på bästa sätt ?
Har tyvärr inga bilder
Ingen som har någon ide hur jag ska göra ? Ser att många har läst men ingen kommentar ?

Att byta till ny locklist eller lockläktpanel är nog en god idé om du inte får ner den befintliga panelen oskadd

F fribygg skrev:
Att byta till ny locklist eller lockläktpanel är nog en god idé om du inte får ner den befintliga panelen oskadd
Ja det kanske är bäst med nytt ex Lockpanel/ stockpanel .Man kanske tilläggsisolera lit grann

Sätt stående panel av ohyvlat virke och måla med slamfärg så blir framtida underhåll lätt och billigt

• Gilla
L.A.E
  • Laddar…
Om man sätter stående panel/ohyvlat virke , hur mycket ska man tilläggs isolera ?

Det eventuella isolerbehovet har nog inget med stående eller liggande panel att göra utan avgörs väl av hur mycket du använder fastigheten, om och hur du värmer, vad du har plats och råd med osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.