Det är flera som skriver om detta att ECO-programmet inte håller maskinen i trim i längden. Är det någon som tagit del av en undersökning som visar detta eller är det hörsägen från en konservativ rörmokare? För mig känns det underligt att det skulle vara svårare att hålla insidan på maskinen ren än att få disken ren.
 
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Så vad är det som oftast läcker i en maskin? Är det ventilen eller något annat?
Allt läcker i en diskmaskin.
Vad som läcker oftast beror på plattform
 
A Avemo skrev:
Det är flera som skriver om detta att ECO-programmet inte håller maskinen i trim i längden. Är det någon som tagit del av en undersökning som visar detta eller är det hörsägen från en konservativ rörmokare? För mig känns det underligt att det skulle vara svårare att hålla insidan på maskinen ren än att få disken ren.
Det sätter sig fett inuti rör och pumpar vid lägre temperaturer. Gäller också för vissa diskmedel.
Ett block diskmaskinsrengöring fixar ofta problemet
 
Vi har en Bosch diskmaskin.
70-graders programmet får svart plast att bli grå.
60-graders programmet är OK.
Däremot ska man teycka in knappen "variospeed", då blir det renare.
Programmet är då på 90 minuter, men man kan plocka ut disken redan efter en dryg timme, då sista halvtimmen är torktid.
 
C
Kör i princip alltid på tallrikar-glas-koppar 45°-programmet. Överlägset snabbaste programmet, och jag antar också det energisnålaste(?) Rensonerar som att så länge det blir rent finns ingen mening att låta maskinen stå och nöta på disken i flera timmar.
 
M magnu skrev:
Det sätter sig fett inuti rör och pumpar vid lägre temperaturer. Gäller också för vissa diskmedel.
Ett block diskmaskinsrengöring fixar ofta problemet
Jag har inte på fötterna för att säga emot dig mer än att det verkar konstigt att disken blir ren men inte maskinen. Men jag undrar fortfarande var du fått informationen från. Folk som reflexmässigt baktalar sådant som påstås vara miljövänligt är lika vanligt som att företag lovordar sina nya produkter.
 
EddieHansson
electroluxaren skrev:
Allt läcker i en diskmaskin.
Vad som läcker oftast beror på plattform
A Avemo skrev:
Jag har inte på fötterna för att säga emot dig mer än att det verkar konstigt att disken blir ren men inte maskinen. Men jag undrar fortfarande var du fått informationen från. Folk som reflexmässigt baktalar sådant som påstås vara miljövänligt är lika vanligt som att företag lovordar sina nya produkter.
I mitt fall är de ren erfarenhet. Har fått rensa avloppet och slangen från maskinen två gånger från gegga efter att ha kört Eco för lång tid (månader). Sen vi började med att köra 70c har det inte behövts. Testade efter flytten att köra Eco igen och det blir samma problem efter ett tag. Då är det alltså en annan maskin nu också.

Själva maskinen i sig ser ju ren ut innuti, precis som disken. Viktigt att göra rent silen ofta bara.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
I mitt fall är de ren erfarenhet. Har fått rensa avloppet och slangen från maskinen två gånger från gegga efter att ha kört Eco för lång tid (månader). Sen vi började med att köra 70c har det inte behövts. Testade efter flytten att köra Eco igen och det blir samma problem efter ett tag. Då är det alltså en annan maskin nu också.

Själva maskinen i sig ser ju ren ut innuti, precis som disken. Viktigt att göra rent silen ofta bara.
Tack. I ditt fall låter det ganska extremt med problem efter bara månader. Vad var det för maskiner?
 
A
A Avemo skrev:
Tack. I ditt fall låter det ganska extremt med problem efter bara månader. Vad var det för maskiner?
Eller hur skitig är disken? Maskinen kanske används som avfallskvarn?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Eller hur skitig är disken? Maskinen kanske används som avfallskvarn?
Kanske det. Men vad baserar sig ditt eget påstående på? Hur många maskiner har du sett dö efter två år där det är verifierat att det berodde på just ECO-programmet?
electroluxaren skrev:
Och så tar programmet 5,5h samt att maskinen sakta blir åderfökalkade för att slutligen dö efter 2-år
 
EddieHansson
electroluxaren skrev:
Eller hur skitig är disken? Maskinen kanske används som avfallskvarn?
Mjae, men vi sköljer inte disken innan vi stoppar in den. Däremot skrapar vi av det mesta..

Några månader var kanske att ta i. Men det kändes iaf som det när det hände andra gången :(
 
A
A Avemo skrev:
Kanske det. Men vad baserar sig ditt eget påstående på? Hur många maskiner har du sett dö efter två år där det är verifierat att det berodde på just ECO-programmet?
Jag ser ju bara maskiner som dör, hur många % av dessa som eco programmet är en bidragande faktor för jag ingen statistik över, men när electrolux går ut med att man inte skall köra snabbprogram eller lågtemp dito så kan man ju misstänka att det inte beror på att maskinen mår bra och garantiservicekostnaden icke är acceptabel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
men när electrolux går ut med att man inte skall köra snabbprogram eller lågtemp dito så kan man ju misstänka att det inte beror på att maskinen mår bra och garantiservicekostnaden icke är acceptabel.
Det är precis det här som jag vill veta mer om. Har Electrolux offentligt gått ut med detta budskap? I så fall var? Och gäller det alla deras modeller eller bara några specifika?
 
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
Jag ser ju bara maskiner som dör, hur många % av dessa som eco programmet är en bidragande faktor för jag ingen statistik över, men när electrolux går ut med att man inte skall köra snabbprogram eller lågtemp dito så kan man ju misstänka att det inte beror på att maskinen mår bra och garantiservicekostnaden icke är acceptabel.
Dom får väl se till att skaffa en inbyggd räknare som ser till att var 10:e eco disk i praktiken blir 70 grader så att avloppsslangen görs rent ordentligt emellanåt...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Det är precis det här som jag vill veta mer om. Har Electrolux offentligt gått ut med detta budskap? I så fall var? Och gäller det alla deras modeller eller bara några specifika?
Det var väl för 10-15 årsedan det uppdagades, kom någon bulletin om detta. Då var det väldigt många maskiner som efter ca 2år behövde rensas. Problemen kvarstår dock beroende på EUs envishet och brukarens förmåga att tro på propagandan att de gör skillnad för att de använder ecoprogrammet. Tänker inte längre än vad näsan är lång och inser inte att serviceteknikerns besök med råge sabbar allt med viljan att vara den med minst miljöskam. Det är inte svårt att få den mest indoktrinerade att förstå vikten med hög temperatur i såväl disk som tvätt efter första servicebesöket.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.