888 935 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Oavsett hur man ser det så är detta läge det nya normala, antingen agerar man efter bästa förmåga, eller så låter man bliR Rkarlsson skrev:
Jag gör det förstnämnda
Att kräva ett annat pris av exportkunder är en handelsbegränsning.MaxHugo skrev:
Jag har aldrig brännt huvudsäkringen för att jag tvättar och diskar samtidigt.R Rkarlsson skrev:
Kan du tipsa om hur man gör för att smartstyra min ivt som fyllde 20 år i april Har gärna automatiskt avstängning när vi lämnar huset.B Borgen2021 skrev:
Jag kommer sätta solceller. Men det är en riktigt dyr historia innan vi är där. Allt material till takbyte, hyra en container och en plåtslagare. Sen kan vi sätta celler med.
Det är ju inte fel med effektvakt till bilen.
Om du säger modell på pumpen så går det säkert att hitta en smartstyrning till denR Rkarlsson skrev:Kan du tipsa om hur man gör för att smartstyra min ivt som fyllde 20 år i april Har gärna automatiskt avstängning när vi lämnar huset.
Jag kommer sätta solceller. Men det är en riktigt dyr historia innan vi är där. Allt material till takbyte, hyra en container och en plåtslagare. Sen kan vi sätta celler med.
Kan man ju tro, men även universitet har förväntningar och krav för att man skall få pengar till forskning. Finns ingen oberoende forskning.K kortis skrev:Det är väl en väldig skillnad på forskning som bedrivs på universitetet och de forskning på enskilda företag. Som jag förstår det så bedriver Energiforsk ingen forskning i egen regi utan sammanställer bara rapporter och do är det ju lätt att välja o vraka så det passar eget syfte.
Jag har lärt mig att vara ifrågasättande
Var då ifrågasättande till allt, inte bara vissa saker.
Märklig diskussion det här med zonindelningen. I norr har kommunerna byggt sönder vattendrag, skogar, kalfjäll, byar och fan och hans moster för att producera el. Att det blir fult och förstör livet är sånt man får ta. Men i söder där lägger varenda kommun snart veto mot både vind, hav och vattenkraft. Och sen undrar man varför elen är dyrare? Smäll upp 10000 snurror och dämm upp varenda å och älv till max i hela svea och götaland och sen kan vi jämföra priserna.
när det gäller de fluktuerande priserna så är det som jag förstår endast överskottet man exporterar. Vi kan ju inte spara varken vind eller kärnkraften till när den behövs, utan då exporteras den. Och när andra länder har överskott och vi saknar så importerar vi. Utan den fria marknaden hade vi alltså haft ännu större skillnader eftersom vi inte hade kunnat importera el när det behövs utan folk hade blivit utan där det inte finns produktion. Det inhemska problemet är att vi producerar för lite ström för allt det ska räcka till.
kraftverken skulle ändå ha avvecklats pga ålder inom en inte allt för lång framtid. Så det kan vi nog inte skylla på heller. Vi folkomröstade ju. Alla fick säga sitt och sen är det ju det som gäller. Därför har vi inte byggt nya för att ersätta de äldre.
svårare fråga än man tror. Med alla alternativ stora nackdelar. Vi måste göra avkall på saker. Det är vi svenskar oerhört dåliga på.
när det gäller de fluktuerande priserna så är det som jag förstår endast överskottet man exporterar. Vi kan ju inte spara varken vind eller kärnkraften till när den behövs, utan då exporteras den. Och när andra länder har överskott och vi saknar så importerar vi. Utan den fria marknaden hade vi alltså haft ännu större skillnader eftersom vi inte hade kunnat importera el när det behövs utan folk hade blivit utan där det inte finns produktion. Det inhemska problemet är att vi producerar för lite ström för allt det ska räcka till.
kraftverken skulle ändå ha avvecklats pga ålder inom en inte allt för lång framtid. Så det kan vi nog inte skylla på heller. Vi folkomröstade ju. Alla fick säga sitt och sen är det ju det som gäller. Därför har vi inte byggt nya för att ersätta de äldre.
svårare fråga än man tror. Med alla alternativ stora nackdelar. Vi måste göra avkall på saker. Det är vi svenskar oerhört dåliga på.
Ivt greenline typ. Till bergvärme.B Borgen2021 skrev:
Tror knappt det är lönt att bråka med den utan bara låta den jobba lugnt och fint till sista dagen, planerat byte inom en 5 års tid. Taket och paneler kommer före.
Det är väl iof riktigt men det finns det som är mer el mindre trovärdigt, som när energibolagen har egen forskning el sammanställning av rapporter som i det fallet.V videopac skrev:
När de som tillverkar gift att besprutar våra grödor forskar så är det ju ofarligt.
Tobaksindustrin kom ju fram till att det var nyttigt att röka och det genom forskning
Så man ska först och främst iaf kolla vilka som har betalat forskningen och vilka resultatet gynnar.
Och visst finns oberoende forskare men de har det tufft
Bara för att ge en klar bild över den s.k. effektbalansen mellan elområdena:Niclas Gustafsson skrev:Märklig diskussion det här med zonindelningen. I norr har kommunerna byggt sönder vattendrag, skogar, kalfjäll, byar och fan och hans moster för att producera el. Att det blir fult och förstör livet är sånt man får ta. Men i söder där lägger varenda kommun snart veto mot både vind, hav och vattenkraft. Och sen undrar man varför elen är dyrare? Smäll upp 10000 snurror och dämm upp varenda å och älv till max i hela svea och götaland och sen kan vi jämföra priserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det överskott i SE1 och 2, och underskott i SE3 och 4. Samtidigt är SE3 överlägset största producenten, nästan lika stor som SE1 och SE2 tillsammans. Så det är inte så att all el produceras i norrland.