R Rkarlsson skrev:
Alla dina åtgärder är svindyra om man inte redan har det.
Senaste dygnet så hade en familj som kör tvätt och disk varje dag bränt säkringen om de ska göra allt på de billiga tiderna =)
Igår hade man fått stänga huvudbrytaren.

[bild]
Oavsett hur man ser det så är detta läge det nya normala, antingen agerar man efter bästa förmåga, eller så låter man bli

Jag gör det förstnämnda

• Gilla
kortis
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag kanske är helt snurrig, så ursäkta om jag är envis... Bara för att vi har lägre pris i zon4 betyder det ju inte att vi begränsar vi exporten. Varför kan vi inte ha 100öre kw/h i zon4 och ändå sälja till resten av Europa som vanligt?
Att kräva ett annat pris av exportkunder är en handelsbegränsning.

• Gilla
  • Haha
Elektra och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla dina åtgärder är svindyra om man inte redan har det.
Senaste dygnet så hade en familj som kör tvätt och disk varje dag bränt säkringen om de ska göra allt på de billiga tiderna =)
Igår hade man fått stänga huvudbrytaren.

[bild]
Jag har aldrig brännt huvudsäkringen för att jag tvättar och diskar samtidigt.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Oavsett hur man ser det så är detta läge det nya normala, antingen agerar man efter bästa förmåga, eller så låter man bli

Jag gör det förstnämnda
Kan du tipsa om hur man gör för att smartstyra min ivt som fyllde 20 år i april ;) Har gärna automatiskt avstängning när vi lämnar huset.

Jag kommer sätta solceller. Men det är en riktigt dyr historia innan vi är där. Allt material till takbyte, hyra en container och en plåtslagare. Sen kan vi sätta celler med.

D Daniel 109 skrev:
Jag har aldrig brännt huvudsäkringen för att jag tvättar och diskar samtidigt.
Min var nära när bilen laddade samtidigt på full kräm när vi lagade mat. Nu var de ju första gången för att se om den funka. Nu laddar jag bara till tiden jag kör iväg.

Det är ju inte fel med effektvakt till bilen.

MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Att kräva ett annat pris av exportkunder är en handelsbegränsning.
Så en lösning på elpriserna i zon3o4 är att sälja billigare till resten av Europa? Gör storvinst på bekostnaden av södra Sveriges befolknings känns lite omoraliskt.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte fel med effektvakt till bilen.
Sitter en pulse som styr =)

MaxHugo MaxHugo skrev:
Så en lösning på elpriserna i zon3o4 är att sälja billigare till resten av Europa? Gör storvinst på bekostnaden av södra Sveriges befolknings känns lite omoraliskt.
Hur skulle man annars göra?

R Rkarlsson skrev:
Kan du tipsa om hur man gör för att smartstyra min ivt som fyllde 20 år i april ;) Har gärna automatiskt avstängning när vi lämnar huset.

Jag kommer sätta solceller. Men det är en riktigt dyr historia innan vi är där. Allt material till takbyte, hyra en container och en plåtslagare. Sen kan vi sätta celler med.
Om du säger modell på pumpen så går det säkert att hitta en smartstyrning till den

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är väl en väldig skillnad på forskning som bedrivs på universitetet och de forskning på enskilda företag. Som jag förstår det så bedriver Energiforsk ingen forskning i egen regi utan sammanställer bara rapporter och do är det ju lätt att välja o vraka så det passar eget syfte.
Jag har lärt mig att vara ifrågasättande
Kan man ju tro, men även universitet har förväntningar och krav för att man skall få pengar till forskning. Finns ingen oberoende forskning.

Var då ifrågasättande till allt, inte bara vissa saker.

Märklig diskussion det här med zonindelningen. I norr har kommunerna byggt sönder vattendrag, skogar, kalfjäll, byar och fan och hans moster för att producera el. Att det blir fult och förstör livet är sånt man får ta. Men i söder där lägger varenda kommun snart veto mot både vind, hav och vattenkraft. Och sen undrar man varför elen är dyrare? Smäll upp 10000 snurror och dämm upp varenda å och älv till max i hela svea och götaland och sen kan vi jämföra priserna.

när det gäller de fluktuerande priserna så är det som jag förstår endast överskottet man exporterar. Vi kan ju inte spara varken vind eller kärnkraften till när den behövs, utan då exporteras den. Och när andra länder har överskott och vi saknar så importerar vi. Utan den fria marknaden hade vi alltså haft ännu större skillnader eftersom vi inte hade kunnat importera el när det behövs utan folk hade blivit utan där det inte finns produktion. Det inhemska problemet är att vi producerar för lite ström för allt det ska räcka till.

kraftverken skulle ändå ha avvecklats pga ålder inom en inte allt för lång framtid. Så det kan vi nog inte skylla på heller. Vi folkomröstade ju. Alla fick säga sitt och sen är det ju det som gäller. Därför har vi inte byggt nya för att ersätta de äldre.

svårare fråga än man tror. Med alla alternativ stora nackdelar. Vi måste göra avkall på saker. Det är vi svenskar oerhört dåliga på.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Om du säger modell på pumpen så går det säkert att hitta en smartstyrning till den
Ivt greenline typ. Till bergvärme.

Tror knappt det är lönt att bråka med den utan bara låta den jobba lugnt och fint till sista dagen, planerat byte inom en 5 års tid. Taket och paneler kommer före.

V videopac skrev:
Kan man ju tro, men även universitet har förväntningar och krav för att man skall få pengar till forskning. Finns ingen oberoende forskning.

Var då ifrågasättande till allt, inte bara vissa saker.
Det är väl iof riktigt men det finns det som är mer el mindre trovärdigt, som när energibolagen har egen forskning el sammanställning av rapporter som i det fallet.
När de som tillverkar gift att besprutar våra grödor forskar så är det ju ofarligt.
Tobaksindustrin kom ju fram till att det var nyttigt att röka och det genom forskning
Så man ska först och främst iaf kolla vilka som har betalat forskningen och vilka resultatet gynnar.
Och visst finns oberoende forskare men de har det tufft

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
C
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Märklig diskussion det här med zonindelningen. I norr har kommunerna byggt sönder vattendrag, skogar, kalfjäll, byar och fan och hans moster för att producera el. Att det blir fult och förstör livet är sånt man får ta. Men i söder där lägger varenda kommun snart veto mot både vind, hav och vattenkraft. Och sen undrar man varför elen är dyrare? Smäll upp 10000 snurror och dämm upp varenda å och älv till max i hela svea och götaland och sen kan vi jämföra priserna.
Bara för att ge en klar bild över den s.k. effektbalansen mellan elområdena:
Tabell över förväntad effektbalans per elområde i Sverige under toppbelastningen vintern 2022/2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst är det överskott i SE1 och 2, och underskott i SE3 och 4. Samtidigt är SE3 överlägset största producenten, nästan lika stor som SE1 och SE2 tillsammans. Så det är inte så att all el produceras i norrland.

• Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.