K kortis skrev:
Själv väljer jag de som har de åsikter som jag själv kan stå för och ingen politiker el parti har exakt det jag vill så man får göra det bästa och ge avkall på något. Och vet du något om kunskapsnivån i Riksdagen eller killgissar du bara. Jag tycker du ska läsa på lite här.
[länk]
Vad jag försökte framföra är att det inte finns något egenvärde i att ha lågutbildade politiker för att spegla befolkningen. Jag försöker också hitta politiker som matchar mina åsikter, men samtidigt är så kunnig som möjligt.

Nu till hör jag inte de med lägst utbildning. Men även de borde ju vilka ha kunniga politiker med liknade åsikter som de har.

Däremot är det ju en fördel att ha politiker som har sett verkligheten för dem de representerar. Men behöver inte betyda samma utbildningsnivå.

K karlmb skrev:
Hade det varit naturvetenskap eller teknik så kunde det ju börja likna något.
Påstås inte Farmanbar ha teknisk utbildning? Inte för att man märker något av det, snarare tvärtom.

• Ledsen
  • Haha
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Påstås inte Farmanbar ha teknisk utbildning? Inte för att man märker något av det, snarare tvärtom.
Det är nog inte lätt att vara ensam ingenjör bland en bunt vuxenmobbande humanister...

B BSOD skrev:
Fast påståendet var att det var de 4 avstängda reaktorerna som var huvudorsaken till de höga elpriserna.

Självklart vore det härligt om man kunde plocka russinen ur kakan med frihandel för de handelsvaror som passar oss för tillfället, men det är inte riktigt så det funkar.
Elförsörjning är inte någon vara som vad som helst, speciellt inte i ett så kallt land som Sverige. Det är sjuka incitament som öppnats för elproducenter som kan tjäna hur mycket pengar som helst på svenska elkonsumenters bekostnad då de kan sälja vår el mot utlandet. Även om jag inte är någon vänstermänniska så måste jag påstå att elmarknaden borde vara ett nationellt monopol. Utan krav på export. Vare sig från EU eller giriga företag.

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har ett otal ggr av moderaterna försökt få svar på hur många kärnkraftverk elll TW-timmar det skulle gå åt för att sänka elpriset till som det var för två år sedan men de vägrar svara.
Har måhända du ett antagande måhända?
10 st? 20st el lika stora som O1 och 02 till ex
Att det har påverkan kan man nog förstå med sunt förnuft. Dock har man tittat på det här: https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-kunnat-ge-lagre-elpriser/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V videopac skrev:
Elförsörjning är inte någon vara som vad som helst, speciellt inte i ett så kallt land som Sverige. Det är sjuka incitament som öppnats för elproducenter som kan tjäna hur mycket pengar som helst på svenska elkonsumenters bekostnad då de kan sälja vår el mot utlandet. Även om jag inte är någon vänstermänniska så måste jag påstå att elmarknaden borde vara ett nationellt monopol. Utan krav på export. Vare sig från EU eller giriga företag.
Dvs, förbud mot privata solceller och privatägda kraftverk. Jag har svårt att se att det skulle drivas bättre i statlig regi.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V videopac skrev:
Att det har påverkan kan man nog förstå med sunt förnuft. Dock har man tittat på det här: [länk]
Precis och 30% lägre pris eller så är förstås lite bättre men löjligt lite om elen kan kosta 5 kr i juli. Och än mindre lär det bli när alla nya elkablar mot kontinenten är klara.

D Daniel 109 skrev:
Dvs, förbud mot privata solceller och privatägda kraftverk. Jag har svårt att se att det skulle drivas bättre i statlig regi.
Nej, men begränsning av export sålänge som det råder dessa groteska skillnader i pris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag svarade på iden om statlig kraftmonopol.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag svarade på iden om statlig kraftmonopol.
Ja, men du plockar ju körsbär.

K karlmb skrev:
Nej, men begränsning av export sålänge som det råder dessa groteska skillnader i pris.
Tja, vi får väl anta att andra länder gör samma sak, och begränsar sin export med då... Var tror du den spiralen slutar? Jo, prishöjningar på ALLT som vi inte är självförsörjande på...

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, vi får väl anta att andra länder gör samma sak, och begränsar sin export med då... Var tror du den spiralen slutar? Jo, prishöjningar på ALLT som vi inte är självförsörjande på...
Jag får väl då göra som Daniel109 och fråga: precis hur mycket har våra priser på annat vi inte är självförsörjande på gått ned sedan vi släppte elexporten fri från Norden?
Eller är det en effekt vi ska vänta i 10 år på kanske?

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, men du plockar ju körsbär.
Nej, jag svarar på specifika inlägg. Det svaret var inte alls ritat mot dina inlägg som inte handlar om ett statligt monopol. Så tolka inte in det svaret på dina inlägg.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag band för fem år hösten 2020. Har inte ångrat det hittills.
Visste inte att det ens var möjligt att binda på så lång sikt!? Elbolaget måste ångra det oerhört!

TRJBerg TRJBerg skrev:
Visste inte att det ens var möjligt att binda på så lång sikt!? Elbolaget måste ångra det oerhört!
Går jag in på elskling.se idag och kollar så är det billigaste fastpriset på fem år 157 öre per kWh.
Vem vet, om fem år kanske det också framstår som ett oerhört bra pris?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.