888 760 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Vad jag försökte framföra är att det inte finns något egenvärde i att ha lågutbildade politiker för att spegla befolkningen. Jag försöker också hitta politiker som matchar mina åsikter, men samtidigt är så kunnig som möjligt.K kortis skrev:
Nu till hör jag inte de med lägst utbildning. Men även de borde ju vilka ha kunniga politiker med liknade åsikter som de har.
Däremot är det ju en fördel att ha politiker som har sett verkligheten för dem de representerar. Men behöver inte betyda samma utbildningsnivå.
Elförsörjning är inte någon vara som vad som helst, speciellt inte i ett så kallt land som Sverige. Det är sjuka incitament som öppnats för elproducenter som kan tjäna hur mycket pengar som helst på svenska elkonsumenters bekostnad då de kan sälja vår el mot utlandet. Även om jag inte är någon vänstermänniska så måste jag påstå att elmarknaden borde vara ett nationellt monopol. Utan krav på export. Vare sig från EU eller giriga företag.B BSOD skrev:
Att det har påverkan kan man nog förstå med sunt förnuft. Dock har man tittat på det här: https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-kunnat-ge-lagre-elpriser/K kortis skrev:
Dvs, förbud mot privata solceller och privatägda kraftverk. Jag har svårt att se att det skulle drivas bättre i statlig regi.V videopac skrev:Elförsörjning är inte någon vara som vad som helst, speciellt inte i ett så kallt land som Sverige. Det är sjuka incitament som öppnats för elproducenter som kan tjäna hur mycket pengar som helst på svenska elkonsumenters bekostnad då de kan sälja vår el mot utlandet. Även om jag inte är någon vänstermänniska så måste jag påstå att elmarknaden borde vara ett nationellt monopol. Utan krav på export. Vare sig från EU eller giriga företag.
Jag svarade på iden om statlig kraftmonopol.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Jag får väl då göra som Daniel109 och fråga: precis hur mycket har våra priser på annat vi inte är självförsörjande på gått ned sedan vi släppte elexporten fri från Norden?Dan_Johansson skrev:
Eller är det en effekt vi ska vänta i 10 år på kanske?