2 729 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Vad är egentligen ett dolt fel?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 997 inlägg
Kåken är 56 år gammal. Under den tiden hinner mycket hända. Att det händer oönskade saker är förväntat, inte dolt fel.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det beror på utförandet. Men ofta är 60-talshusen rätt kassa vad gäller ytterväggar, t ex kan sakna luftspalt för panelen. Det ökar ju risken för vatteninträngning vid slagregn.K kattparet skrev:
Men hur är situationen, ni har öppnat en vägg och hittat mögel påväxt? Är det röta också så att träet måste bytas? Annars är det ju en smal sak att döda av möglet med Klorin när ni ändå ska återställa.
Att dra igång ett dolt-fel-projekt är inte gratis. Först och främst måste ni ge säljaren av huset möjlighet att besiktiga väggen, innan ni river vidare och går vidare i reparationsprocessen. Med hantverkare som tittar på klockan brukar det resultera i att det blir väldigt kostsamt med denna försening. Om sen säljaren håller med och betalar så är allt lugnt men sätter denne sig emot så är nästa steg en stämning. Vi talar om en låååång process med en massa skrivelser till tinget. Det är emotionellt dränerande för de flesta.
Läste på Byggahus artiklar att besiktningsmannen ofta kollar av med säljarna om åtgärder i huset som gjorts osv, konstruktionslösningar. Kan inte hitta något av detta i protokollet, och minns inte att besiktningsman kollat av med säljaren.
Nu är det ju snart 3 år sen köpet. Tyvärr lätt att vara efterklok i allt när man är ung och dum. Men kan det vara värt att försöka få ut mer information från säljaren så här långt efter? Säljarna i sig var över 80 år när vi köpte så är inte säkert att de har minnet eller orken med sig att svara dock. Men de är de enda som bott där.
Nu är det ju snart 3 år sen köpet. Tyvärr lätt att vara efterklok i allt när man är ung och dum. Men kan det vara värt att försöka få ut mer information från säljaren så här långt efter? Säljarna i sig var över 80 år när vi köpte så är inte säkert att de har minnet eller orken med sig att svara dock. Men de är de enda som bott där.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det finns inget att hämta hos besiktningsmannen i dag, det var konsulthjälp ni köpte in där för tre år sedan vid husköpet.K kattparet skrev:Läste på Byggahus artiklar att besiktningsmannen ofta kollar av med säljarna om åtgärder i huset som gjorts osv, konstruktionslösningar. Kan inte hitta något av detta i protokollet, och minns inte att besiktningsman kollat av med säljaren.
Nja, vi har inte öppnat någon vägg. Ska jag vara tydlig så är det en misstanke om fukt i väggen eller i konstruktionen då väggens yta kändes fuktig och jag sett mögel kring fönstret (förmodligen inte helt tätt där så läcker in kalluft). Det är dock enbart i detta rum där jag sett möglet.Claes Sörmland skrev:Det beror på utförandet. Men ofta är 60-talshusen rätt kassa vad gäller ytterväggar, t ex kan sakna luftspalt för panelen. Det ökar ju risken för vatteninträngning vid slagregn.
Men hur är situationen, ni har öppnat en vägg och hittat mögel påväxt? Är det röta också så att träet måste bytas? Annars är det ju en smal sak att döda av möglet med Klorin när ni ändå ska återställa.
Att dra igång ett dolt-fel-projekt är inte gratis. Först och främst måste ni ge säljaren av huset möjlighet att besiktiga väggen, innan ni river vidare och går vidare i reparationsprocessen. Med hantverkare som tittar på klockan brukar det resultera i att det blir väldigt kostsamt med denna försening. Om sen säljaren håller med och betalar så är allt lugnt men sätter denne sig emot så är nästa steg en stämning. Vi talar om en låååång process med en massa skrivelser till tinget. Det är emotionellt dränerande för de flesta.
Handen på hjärtat är jag mest orolig för att det ska dyka upp saker som en framtida köpare hittar som vi borde ha sett när vi köpte och riskera gå med förlust. Var precis vad som hände en kompis som inte kollade ordentligt (dock ett ganska uppebart och inte dolt fel) där köparen hittade mögelskador på vinden. Nu framgår inte hur besiktningen för kompisen gick men han köpte av en halvbekant så var väl lite i god tro där....
Är inte ute efter att spara pengar på själva husköpet eller jäklas med säljaren. Är mest för att undvika framtida strul.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 997 inlägg
Precis, ni köpte konsulthjälp. Ansvaret för att ta reda på för er relevant information om huset, låg helt och hållet på er.Claes Sörmland skrev:
Ni är sedan 3 år ägare till huset, och nu vilar skötsel- och underhållsansvaret helt och hållet på er. Säljarna sålde förmodligen huset för att de inte ville ha fortsatt ägande och ansvar.
Det har du helt rätt i. Det som drog igång den här historien var ju bl.a. min bekant som berättade om just sitt misstag vid köp och sälj, sen att vi började misstänkta fuktskada i väggen. Om det nu ur besiktningsmannasynpunkt antas att det inte finns fuktspärr i en sådan vägg, antar jag att det inte går att avse det som ett dolt fel?SågspånPappspikEternit skrev:Precis, ni köpte konsulthjälp. Ansvaret för att ta reda på för er relevant information om huset, låg helt och hållet på er.
Ni är sedan 3 år ägare till huset, och nu vilar skötsel- och underhållsansvaret helt och hållet på er. Säljarna sålde förmodligen huset för att de inte ville ha fortsatt ägande och ansvar.
Jag köpte tidigt 80tal ett 60årigt hus och sålde det 25 år senare då "10årsgränsen" för fel var aktuell. Vid försäljningen bifogade jag en låååång lista på alla tänkbara "fel" som inte motsvarade dagens standard. Mäklaren tyckte det var 'over-kill' men säljarens besiktningsman blev förtjust. Jag friskrev mig för rubbet! Nu var ju huset gammalt och dessutom lättsålt då det var beläget i storstad.
Om TS redan nu är bekymrad så är det vettigt att dokumentera allt som görs/ändras med huset under TS ägande inför en framtida försäljning. Det är inte så märkvärdigt: ju mer köparen får veta desto bättre och om säljaren är ärlig och uppriktig kan detta vara positivt, även ekonomiskt.
Om TS redan nu är bekymrad så är det vettigt att dokumentera allt som görs/ändras med huset under TS ägande inför en framtida försäljning. Det är inte så märkvärdigt: ju mer köparen får veta desto bättre och om säljaren är ärlig och uppriktig kan detta vara positivt, även ekonomiskt.
Lät som en väldigt bra idé. Kan ju tillägga att jag är väldigt petig, så jag hittar säkert mer än rimligt.yonna skrev:Jag köpte tidigt 80tal ett 60årigt hus och sålde det 25 år senare då "10årsgränsen" för fel var aktuell. Vid försäljningen bifogade jag en låååång lista på alla tänkbara "fel" som inte motsvarade dagens standard. Mäklaren tyckte det var 'over-kill' men säljarens besiktningsman blev förtjust. Jag friskrev mig för rubbet! Nu var ju huset gammalt och dessutom lättsålt då det var beläget i storstad.
Om TS redan nu är bekymrad så är det vettigt att dokumentera allt som görs/ändras med huset under TS ägande inför en framtida försäljning. Det är inte så märkvärdigt: ju mer säljaren får veta desto bättre och om säljaren är ärlig och uppriktig kan detta vara positivt, även ekonomiskt.
Men ahde ni nån besiktningsman eller liknande som hjälpte till att hitta fel eller var det antaganden efter egna kunskaper?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det kan dyka upp saker så är det att äga hus.K kattparet skrev:Handen på hjärtat är jag mest orolig för att det ska dyka upp saker som en framtida köpare hittar som vi borde ha sett när vi köpte och riskera gå med förlust. Var precis vad som hände en kompis som inte kollade ordentligt (dock ett ganska uppebart och inte dolt fel) där köparen hittade mögelskador på vinden. Nu framgår inte hur besiktningen för kompisen gick men han köpte av en halvbekant så var väl lite i god tro där....
När ni i framtiden säljer ser ni till att inte översälja ert hus vad gäller det tekniska och skyddar er genom att lämna en besiktning där det i princip står att allt är gammalt och kräver fördjupad undersökning. Så säljs de flesta gamla hus numera vilket utraderar rätt mycket av att köpare har börjat hävda dolda fel till höger och vänster på senare år.
(Byt tätlist på fönstret så läcker det inte in luft som kyler ned vid fönstret och får möglet att växa där.)
Du ororar dig alltså för en fuktskada som antagligen inte finns inför en försäljning som inte ens är planerad? Jag tror du ska fokusera på att släppa saker och oroa dig mindreK kattparet skrev:Det har du helt rätt i. Det som drog igång den här historien var ju bl.a. min bekant som berättade om just sitt misstag vid köp och sälj, sen att vi började misstänkta fuktskada i väggen. Om det nu ur besiktningsmannasynpunkt antas att det inte finns fuktspärr i en sådan vägg, antar jag att det inte går att avse det som ett dolt fel?
Om du verkligen tror att det är en fuktskada kan du lägga upp bilder här på forumet så kommer du säkert på bra råd. Du kan även köpa/hyra/låna en fuktmätare och kolla om väggen är fuktig.
Att oroa sig för en försäljning är bara onödigt. Att någon framgångsrikt skulle drive en process om ett dolt fel i ett så gammalt hus är väldigt osannolikt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Översälja?Claes Sörmland skrev:Det kan dyka upp saker så är det att äga hus.
När ni i framtiden säljer ser ni till att inte översälja ert hus vad gäller det tekniska och skyddar er genom att lämna en besiktning där det i princip står att allt är gammalt och kräver fördjupad undersökning. Så säljs de flesta gamla hus numera vilket utraderar rätt mycket av att köpare har börjat hävda dolda fel till höger och vänster på senare år.
(Byt tätlist på fönstret så läcker det inte in luft som kyler ned vid fönstret och får möglet att växa där.)
Då är det bättre att vänta med en ev besiktning tills framtida försäljning med andra ord? Att göra en "ombesiktning" nu är kanske inte den bästa lösningen?
Kan ju säga att vi ganska nyligen fick en fuktskada i badrummet. Badrummet var bortom teknisk livslängd och låg på listan över åtgärder. Därav kom ju en ganska stor plötslig kostnad. Detta i kombination med ökade räntor, el och matpriser har ju spätt på oron att det ska komma stora utgifter som vi inte kan mäkta med.S skamper skrev:Du ororar dig alltså för en fuktskada som antagligen inte finns inför en försäljning som inte ens är planerad? Jag tror du ska fokusera på att släppa saker och oroa dig mindre
Om du verkligen tror att det är en fuktskada kan du lägga upp bilder här på forumet så kommer du säkert på bra råd. Du kan även köpa/hyra/låna en fuktmätare och kolla om väggen är fuktig.
Att oroa sig för en försäljning är bara onödigt. Att någon framgångsrikt skulle drive en process om ett dolt fel i ett så gammalt hus är väldigt osannolikt.
Det kanske inte ens är möjligt att hitta dolda fel i så pass gamla hus som Claes säger, såvida man alltså inte har gjort någon större åtgärd på huset (t.ex. att de renoverat badrumet och fuskat med tätskiktet)?
Ja, man kan hitta det i hus från 60-70 tal. Och kan man inte se hur det är gjort eller finns dokumenterat så ska man räkna med att det kan vara så.K kattparet skrev: