Hej ,
Jag håller på att bygga hus och har fått förslag från elekrikern på tillval och jag undrar om priserna verkar OK. jag har ingen koll. Dimmer 750 kr , extra eluttag 450 kr , spotligts 800 kr
multimediauttag 1900 kr och lamputag ovanför fönster 450 kr.
Verkar det rimligt . Det är Eljos grejor.
Kan någon svara är ni snälla. Tillvalen går på nästan 50,000 kr och jag vill veta om priserna är
ok..

Lite dyrt kanske men inte hutlöst det ingår ju både matr., arbete, garantier men lamputtag ovan fönster är väl standard och om tillvalet går på 50000 vad är det då som ingår? en normal villa brukar kosta mellan 70-100000:-

Dubbla priset mot vad vi tar, tycker det lät fruktansvärt dyrt. Sådana priser vore finfint.

Låter dyrt och desto mer tillval ni tar så borde det bli billigare eftersom det ingår omritning av elritning och det kostar inte mer hur mycket ni än tar i tillval.

Häls Niclas (behörigelektriker)

Där finns dimmrar i "Eljo trend serien" som kostar mellan 300:- och 1700:- m.a.o. du måste titta på vad du får...(dimmaren ersätter väl en brytare som du då inte får, fast om den ersätter en kron- eller dubbel trappbrytare så blir det även en ny dosa och täckram)

Vägguttag kostar typiskt mellan 60:- och 140:- (därtill kommer ju rör, dosa, FK samt lite arbete.

Multimediauttag och spot...det beror ju helt på vilken typ...är det tillägg av några extra uttag på befintlig anläggning låter det dock dyrt.

Häller med "Elmont" attlamputtag för fönsterlampor borde vara standard...annars verkar inte 450:- helt fel, där ingår ju även lite rör, FK och brytare samt arbetet med detta

FLKR

Dyrt tycker jag. Titta vad materialet kostar beroende på vilka tilval du har beställt och räkna sedan först själv. Då har du ett förhandlingsläge. Tidsåtgång kan vara svårare för en lekman att bedöma. Men att sätta en dimmer istället för en brytare i samma dosa, det inte en minut längre än vad det tar att montera brytaren (om det inte är några specialösningar med trafos och liknande).

Lamputtagen skall definitivt vara standard.

elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
Elonline är en elbutik med elmaterial såsom strömbrytare.
elmaterial,kabel,dosor,ström,el,uttag,brytare,central,säkring,propp,internet,värme,apparatdosa,takdosa,elgrejor,

Om du har möjlighet för du själv bok för den tid som läggs ned med noggranna klockslag. Slutligen när fakturan kommer ber du om att få den detaljspecificerad så att du kan granska skäligheten i den. Betala för hantverkarens jobb men oskäliga poster bestrider du naturligvis.

Som jag skrev så tycker jag att det är dyrt med dessa tillval. Men att lamputtag skulle vara standard tyder på att ni inte arbetar för någon kataloghustillverkare, allt som inte är absolut nödvändigt och lagen kräver KAN INTE vara med, då får vi inte jobbet.

En normal villainstallation får man 50-60 tusen för. och då ingår 100-150 tim arbete = 45 tusen och material för 25 tusen.

DVS när vi fått jobbet är man back 10-20 tusen. Detta måste tillbaka, om inte så får vi söka nya jobb i en anan bransch.

Priser är exkl moms.

Jag är nästan säker på att i svensk standard säger att det ska vara lamputtag vid fönster. Och åtminstone jag bryter arm med dom stora drakarna ibland men det är inte ofta vi kommer överens. jag har i ett tidigare inlägg förklarat hur dom agerar

"Nästan säker" Du får gärna citera din svensk standard eller minimiregler.

Jag är helt säker att du har fel om inte rummet överstiger 15 m2 behövs bara en anslutningspunkt för belysning.

tack för synpunkterna. jag kan bara säga att de elekriker som varit hos mig är urkassa. de vill bara göra sitt jobb och dra vidare. fick inte ett tips om någonting . sa bara "vet inte" om man frågade något. De kunde inte ens tipsa om att sätta eluttagen 120 cm ovan mark när jag förklarade att jag skulle ha en platttv på väggen. Jag själv har fått pula med rör för att få till det med sladdar osv.....
sen ha de mage att ta ut så mycket.... otroligt

förresten . jag har dragit ett "rör" i väggen från ytan där platt tv:n skall sitta ner till golvet. Nu har jag hört att man inte får dra "strömkabel" i väggen ( dvs i röret) , får man ha kontakten till TV:n bakom väggen och komma ut nere vid golvet och sedan in i kontakten ??

Tråkigt med dåliga elektriker. Vi försöker alltid komma med mycket förslag, man brinner ju för jobbet och vill vara stolt över den färdiga anläggningen.

Gör ett hål i vägg bakom TV-placeringen och hål vid evt bänk, under. eller bygg en kanal i vägg. Där kan du dra alla kablar.

svensk standard är ju bara en rekommendation och inte någon lag. har man fått ett pris för installationen där det står att den följer s.s så är det bara att läsa vad som ingår.

elmont skrev:
Jag är nästan säker på att i svensk standard säger att det ska vara lamputtag vid fönster. Och åtminstone jag bryter arm med dom stora drakarna ibland men det är inte ofta vi kommer överens. jag har i ett tidigare inlägg förklarat hur dom agerar
Nej, det står bara att anslutningspunkt monteras antingen i tak eller på vägg. Om den monteras mitt i taket eller vid fönster specas inte.

1 ansl. <15 kvm
>15 kvm, 1 anslutning/10 kvm

Jag lägger mig platt, det var en spec från Myresjöhus som spökade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.