12 103 läst · 53 svar
12k läst
53 svar
Är det rimligt att betala 3250 kronor för en timmes jobb jourelektriker
Med tanke på att det ofta finns en minimidebitering på fyra timmar när det kommer till hantverkare, låter det som att det inte var jourtaxa, utan snarare arbete under normal arbetstid, typ 4 timmar á 700 och 450 för servicebil.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Vad snackar du om?S sunqan skrev:
4 timmar minimidebitering har jag aldrig ens hört talas om av del elektriker, rörmokare, låssmeder jag jobbat med..
Antingen brukar jouren ha minimidebitering i timmar, eller en fast startkostnad. Åtminstone på de jourer jag träffat på inom mitt jobb.S SueCia skrev:
Jag skulle säga att TS kom lindrigt undan, det hade lätt kunnat bli det dubbla också.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Jag bytte jordfelsbrytare åt en bekant på jourtid för kanske 5 år sedan, träffade honom några veckor efter så jag frågade för nyfikenhets skull vad det blev och kosta. 3600kr inkl. jordfelsbrytaren landade det på.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Fast nu skrev ju Sunqan att det troligen rörde sig om 4 timmars arbete under normal arbetstid, något som han inte har något belägg för över huvud taget, framförallt inte när TS explicit säger att det var en jourutryckning.Scouten skrev:
Förövrigt håller jag med, det var en låg jourkostnad för att vara 2022.
En elfirma som gör jobb i hela Sverige jobbar bara jour och kör minidebitering 4 timmar + massa extra. Inget de skyltar med direkt men står i det finstilta. En pensionär i mitt område fick betala 4000 kr för att dra upp spaken på jordfelsbrytaren...S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Nu blev jag nyfiken, vad för företag tar endast jourjobb och kan man verkligen ha bra beläggning på ett sånt upplägg? :Odaddydj skrev:
Problemet här är så klart att TS/kunden inte hade koll på villkoren innan tjänsten beställdes.Scouten skrev:
Förstår inte att det skall vara så svårt att berätta vad saker och ting kostar i samband med att kunden ringer?
Om det var på jourtid är det absolut ingen anmärkningsvärd kostnad, tvärtom ganska billigt. Däremot håller jag med om att de borde informera kunden innan de åker ut.
Jag har regelbunden beredskap på mitt jobb, dock inte åt några kunder utan endast för att hålla arbetsgivarens system igång. Vi har unionens kollektivavtal men det är ungefär samma inom de flesta avtalsområden. En del får lite mindre ersättning men i gengäld en dag ledigt med lön efter varje beredskapsvecka.
Först får jag drygt 6000kr innan skatt för en veckas beredskap.
Sedan får jag 675kr/h vid utryckning, och om jag kan lösa problemet hemifrån får jag betalt för minst 2H. Behöver jag åka ut är det minst 3h.
Säg att firman har en gubbe med beredskap varje vecka, och de får i snitt 3 utryckningar per vecka.
6000kr + 675*3*3=12075kr
Sedan ska de betala arbetsgivaravgift 31.5% och tjänstepension också. Tjänstepensionen kan vara 4.5% men sannolikheten är stor att personen med sin beredskapsersättning kommer upp i brytgränsen där 30% ska betalas till tjänstepension i de flesta avtal.
Det blir ytterligare 3800kr i arbetsgivaravgift och 540 alternativt 3620kr för tjänstepension.
Denna vecka med tre utryckningar har alltså kostat arbetsgivaren minst 16415kr. Jämnt fördelat på de tre utryckningarna måste alltså arbetsgivaren fakturera ca 5500kr/utryckning exkl moms - plus bilkostnad, för att gå plus minus noll. Om utryckningarna gör att den anställde inte får 36h sammanhängande veckovila så får man också en dags ledigt med lön som arbetsgivaren får betala (vet ej om detta är lokalt avtal eller ingår i det centrala).
Sammanfattningsvis så är beredskap jäkligt dyrt för arbetsgivaren och då blir det även dyrt för kunderna. TS kostnad låter egentligen för billig för att vara på jourtid.
Jag har regelbunden beredskap på mitt jobb, dock inte åt några kunder utan endast för att hålla arbetsgivarens system igång. Vi har unionens kollektivavtal men det är ungefär samma inom de flesta avtalsområden. En del får lite mindre ersättning men i gengäld en dag ledigt med lön efter varje beredskapsvecka.
Först får jag drygt 6000kr innan skatt för en veckas beredskap.
Sedan får jag 675kr/h vid utryckning, och om jag kan lösa problemet hemifrån får jag betalt för minst 2H. Behöver jag åka ut är det minst 3h.
Säg att firman har en gubbe med beredskap varje vecka, och de får i snitt 3 utryckningar per vecka.
6000kr + 675*3*3=12075kr
Sedan ska de betala arbetsgivaravgift 31.5% och tjänstepension också. Tjänstepensionen kan vara 4.5% men sannolikheten är stor att personen med sin beredskapsersättning kommer upp i brytgränsen där 30% ska betalas till tjänstepension i de flesta avtal.
Det blir ytterligare 3800kr i arbetsgivaravgift och 540 alternativt 3620kr för tjänstepension.
Denna vecka med tre utryckningar har alltså kostat arbetsgivaren minst 16415kr. Jämnt fördelat på de tre utryckningarna måste alltså arbetsgivaren fakturera ca 5500kr/utryckning exkl moms - plus bilkostnad, för att gå plus minus noll. Om utryckningarna gör att den anställde inte får 36h sammanhängande veckovila så får man också en dags ledigt med lön som arbetsgivaren får betala (vet ej om detta är lokalt avtal eller ingår i det centrala).
Sammanfattningsvis så är beredskap jäkligt dyrt för arbetsgivaren och då blir det även dyrt för kunderna. TS kostnad låter egentligen för billig för att vara på jourtid.
Men det blir ju också billigare för företag som betalar med oskattade pengar och kvittar momsen.
Privatpersoner får betala inklusive moms och med surt förvärvade skattade pengar.
Dryga tretusen må vara billigt, men tråkiga pengar för att skruva ur en propp och ändå ha felet kvar att åtgärda.
Undrar lite om @ibsa44 fick något åtgärdsförslag och prisuppgift när ändå ett elföretag varit på plats och sett vad som behöver göras?
Privatpersoner får betala inklusive moms och med surt förvärvade skattade pengar.
Dryga tretusen må vara billigt, men tråkiga pengar för att skruva ur en propp och ändå ha felet kvar att åtgärda.
Undrar lite om @ibsa44 fick något åtgärdsförslag och prisuppgift när ändå ett elföretag varit på plats och sett vad som behöver göras?