3 984 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Är detta alkyd- eller akrylatfärg?
Men kan jag ens använda linolja på min befintliga panel som eventuellt består av gammal akrylatfärg? Hur går jag praktiskt tillväga? Målartvätt och skrapa bort så mycket som möjligt och sen flera påstrykningar med linoljefärg i tunna lager?F fribygg skrev:
Ja, typ.E Einh skrev:
Det beror lite på vilken linoljefärg du väljer. Traditionell linoljefärg är baserad på kokt linolja och tränger inte in så bra i träet, då är halvoljning (hälften rånlinolja och resten lösningsmedel) bra först, sen grundning med färg spädd med rå linolja.
Mer modern färg (typ Engwall och Claesson) är baserad på rå linolja och har god inträngning direkt. Är träet så slitet som ditt skulle jag fortfarande halvolja, men vid grundning späds färgen bara med lösningsmedel.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Det är klart man göra det, men då går nog en del andra önskvärda egenskaper som snabbare torktid och tjockare skikt förlorat.E Einh skrev:
En äldre målare visade mig på 80-talet hur han gjorde med snickerier som fönster, vindskivor, etc.
Då penslade han linolja/terpentinblandning på trärent i mängd utifrån hur det sög, samt mycket tunt lager på slipad färg. Och sedan dåtidens lacknaftabaserade alkydfärg, ev. ett lager grundfärg. Han ansåg att olje/terpentin var viktigare än grundfärg.
Jag gör liknande idag men använder Nordsjö impregneringsolja istället.
Rätt eller fel, för mig fungerar det.
Det viktiga är arbetet före oljning och inte måla i solsken eller vid höga temperaturer.
Då penslade han linolja/terpentinblandning på trärent i mängd utifrån hur det sög, samt mycket tunt lager på slipad färg. Och sedan dåtidens lacknaftabaserade alkydfärg, ev. ett lager grundfärg. Han ansåg att olje/terpentin var viktigare än grundfärg.
Jag gör liknande idag men använder Nordsjö impregneringsolja istället.
Rätt eller fel, för mig fungerar det.
Det viktiga är arbetet före oljning och inte måla i solsken eller vid höga temperaturer.
Produkter som diskuteras i tråden