Jag hade klippt bort den utifrån att den ser död ut.
 
Fadai Fadai skrev:
Har en fin klätterros (glömt namnet) som har en ny gren, från marken, som ser ut så här. [bild]Resten är friska, gröna blad. Bör jag klippa bort hela grenen vid marken? Klippa en del? Låta den vara?
Vad är det för fint du har till höger om rosen? Fågelbad?
 
Fadai Fadai skrev:
Har en fin klätterros (glömt namnet) som har en ny gren, från marken, som ser ut så här. [bild]Resten är friska, gröna blad. Bör jag klippa bort hela grenen vid marken? Klippa en del? Låta den vara?
Klipp ner den. Den gör ju ingen glad. Men om du inte vill det så ta bort de fulla bladen och släng (inte på komposten). Lite svårt att se men det känns som ett vildskott? I så fall ta bort.

Det är något som angriper rosor i år och gör så där. Svärföräldrarnas rosor är drabbade och vi har en ros som är likadana. Visst är bladen liksom utsugna?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är det för fint du har till höger om rosen? Fågelbad?
Det är en liten glaserad keramikskål som sitter på ett armeringsjärn. Har två med småstenar i, som insekterna brukar dricka ur. Glaserad keramikskål för insekter på armeringsjärn bland blommande växter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal bild. P.S. Inget vildskott, men tog bort den igår. Resten är jättefin.
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Det är en liten glaserad keramikskål som sitter på ett armeringsjärn. Har två med småstenar i, som insekterna brukar dricka ur. [bild] Gammal bild. P.S. Inget vildskott, men tog bort den igår. Resten är jättefin.
Så söt!
 
Ja en sån vill jag med ha! Vart köper man sådana?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja en sån vill jag med ha! Vart köper man sådana?
Köpte mina i hantverksbutiken på Torpa Stenhus. Men vill man inte åka till ett häftigt 15-talsslott i Västergötland får man kolla utbudet bland keramiker i närheten.
 
Fadai Fadai skrev:
Köpte mina i hantverksbutiken på Torpa Stenhus. Men vill man inte åka till ett häftigt 15-talsslott i Västergötland får man kolla utbudet bland keramiker i närheten.
Som kuriosa och riktigt OT, men mina anfäder, bl.a. riksrådet Arvid Knutsson, bodde på Torpa Stenhus under 1400-1500-talet.
Släkten Stenbock skulle varit utdöd om de inte haft tjänst hos Gustav Vasa och Vasa tillät att släkten fick leva vidare då en Stenbockdotter gifte sig med en Torpa Stenhusare, Gustaf Olofsson, och blev även svåger till Vasa. Och senare "hämtade" Vasa sin tredje hustru Katarina Stenbock blott 16 år gammal i Torpa Stenhus.
(tror jag mindes rätt nu med namnen)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Som utlovat; kombon blodröd ros och mörklila klematis är så läcker tycker jag! Blodröda rosor och en mörklila klematis vid en vit pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Fadai
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Som utlovat; kombon blodröd ros och mörklila klematis är så läcker tycker jag![bild]
Verkligen läckert!
 
Maria T
Har nog skrivit om det tidigare i denna tråd, förra eller förrförra året.
Att jag är väldigt förtjust i lila är ingen hemlighet för de som känner mig, har t ex fått förbud (vänskapligt) för att köpa fler saker/kläder som är lila. Men det gäller såklart inte växter :rofl:

Andra året nu som jag har den här galanta nävan "Rozanne" i rabatten men jag är något konfunderad över det där med hur den breder ut sig.... där jag köpte den så står det 30-40 cm, marktäckande, men den här rackarn som jag har i min rabatt gillar ju att klättra! Inte mig emot, alls, men lite otippat då den nu hänger sig runt halsen på allt i dess närhet.

Nå. Lila är den färg jag gillar mest, och kombination med orange/gult (komplementfärger) är extra vackert men med grönt kommer det mest till sin rätt tycker jag. Så jag är väldigt nöjd med att nävorna nu klättrar i liljorna, som jag nu inte minns vad de heter men vackert eldiga och som jag kämpade för mot liljebaggarna.
Sen blir det en fin grön bakgrund av bladverket, men även senare mot bolltistlarna.
Lila nävor som klättrar bland orange liljor och gröna blad i en sommarrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lila nävor och knoppar av eldig orange lilja i en blomrabatt med gröna bladverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plus en "variant" av Blomman för dagen som jag vanligtvis brukar ta en vit eller ljusblå, har aldrig sett denna tidigare (och jag ska läsa på om den möjligen går att övervintra).
Lila blommor i kruka med gröna blad, sannolikt sorten 'Rozanne', bredvid en grön växt och på en solig plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har nog skrivit om det tidigare i denna tråd, förra eller förrförra året.
Att jag är väldigt förtjust i lila är ingen hemlighet för de som känner mig, har t ex fått förbud (vänskapligt) för att köpa fler saker/kläder som är lila. Men det gäller såklart inte växter :rofl:

Andra året nu som jag har den här galanta nävan "Rozanne" i rabatten men jag är något konfunderad över det där med hur den breder ut sig.... där jag köpte den så står det 30-40 cm, marktäckande, men den här rackarn som jag har i min rabatt gillar ju att klättra! Inte mig emot, alls, men lite otippat då den nu hänger sig runt halsen på allt i dess närhet.

Nå. Lila är den färg jag gillar mest, och kombination med orange/gult (komplementfärger) är extra vackert men med grönt kommer det mest till sin rätt tycker jag. Så jag är väldigt nöjd med att nävorna nu klättrar i liljorna, som jag nu inte minns vad de heter men vackert eldiga och som jag kämpade för mot liljebaggarna.
Sen blir det en fin grön bakgrund av bladverket, men även senare mot bolltistlarna.
[bild]
[bild]

Plus en "variant" av Blomman för dagen som jag vanligtvis brukar ta en vit eller ljusblå, har aldrig sett denna tidigare (och jag ska läsa på om den möjligen går att övervintra).
[bild]
Verkligen snyggt!! Lila kläder har jag inga ("fel" hårfärg för det), men lila blommor är underbara! :love:
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har nog skrivit om det tidigare i denna tråd, förra eller förrförra året.
Att jag är väldigt förtjust i lila är ingen hemlighet för de som känner mig, har t ex fått förbud (vänskapligt) för att köpa fler saker/kläder som är lila. Men det gäller såklart inte växter :rofl:

Andra året nu som jag har den här galanta nävan "Rozanne" i rabatten men jag är något konfunderad över det där med hur den breder ut sig.... där jag köpte den så står det 30-40 cm, marktäckande, men den här rackarn som jag har i min rabatt gillar ju att klättra! Inte mig emot, alls, men lite otippat då den nu hänger sig runt halsen på allt i dess närhet.

Nå. Lila är den färg jag gillar mest, och kombination med orange/gult (komplementfärger) är extra vackert men med grönt kommer det mest till sin rätt tycker jag. Så jag är väldigt nöjd med att nävorna nu klättrar i liljorna, som jag nu inte minns vad de heter men vackert eldiga och som jag kämpade för mot liljebaggarna.
Sen blir det en fin grön bakgrund av bladverket, men även senare mot bolltistlarna.
[bild]
[bild]

Plus en "variant" av Blomman för dagen som jag vanligtvis brukar ta en vit eller ljusblå, har aldrig sett denna tidigare (och jag ska läsa på om den möjligen går att övervintra).
[bild]
Antar att du odlar jätteverbena? Om inte så gör det. Den enklaste blomma jag odlat. Som ametister svävar de över andra perenner.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har ett antal av nävan Rozanne i fritidshuset och köpta vid två olika tillfällen, samt placerade så det skiljer i hur mycket sol/skugga de får. De som står i mera skuggiga växer snabbare på höjden innan de börjar blomma och kan bli en halvmeter, men behöver sedan lite stöd för att inte "falla omkull". De som står med mera sol blir mera av lägre marktäckare. Mycket tacksam växt som nu blommar och sedan fortsätter hela hösten med sin rikliga blomning.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Antar att du odlar jätteverbena? Om inte så gör det. Den enklaste blomma jag odlat. Som ametister svävar de över andra perenner.
Då kan du nog svara på en fråga: jag fick en jätteverbena av min mycket odlingskunniga svärmor för några år sedan. Hon sa att den var ettårig, men den kommer varje år ändå. Beror det på att den hos henne (mellan Sundsvall och Hudiksvall) är ettårig men inte hos mig i Östergötland? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.