1 377 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Kan man bo med 1dm isolering?
Hej!
Jag har köpt en fastighet med ett hus som är byggt under 70 talet på plintgrund. I nuläget finns ca 100mm isolering vilket jämfört med dagens standard är väldigt tunnväggigt.. Vad jag vet brukar väl åtminstone 300mm vara standard numer.. ?
Huset är relativt litet med ca 60kvm bo area.
Tror ni man överlever där en vinter med värmepump (luft/luft) samt konvektorelement eller bör man börja med att tilläggsisolera?
Varm luft stiger ju om man väljer att tilläggsisolera hade ni börjat med tak eller väggar, alternativt golv? Motivera gärna hur du/ni tänker då jag är helt novis vad gäller hus.
detta är tänkt att bli min första bostad och slutpriset bra bit under 1 miljon ink 2,500m2 tomt tyckte jag var okej så kan skippa kommentarer om vilket skräp jag köpt.
Jag har köpt en fastighet med ett hus som är byggt under 70 talet på plintgrund. I nuläget finns ca 100mm isolering vilket jämfört med dagens standard är väldigt tunnväggigt.. Vad jag vet brukar väl åtminstone 300mm vara standard numer.. ?
Huset är relativt litet med ca 60kvm bo area.
Tror ni man överlever där en vinter med värmepump (luft/luft) samt konvektorelement eller bör man börja med att tilläggsisolera?
Varm luft stiger ju om man väljer att tilläggsisolera hade ni börjat med tak eller väggar, alternativt golv? Motivera gärna hur du/ni tänker då jag är helt novis vad gäller hus.
detta är tänkt att bli min första bostad och slutpriset bra bit under 1 miljon ink 2,500m2 tomt tyckte jag var okej så kan skippa kommentarer om vilket skräp jag köpt.
Var är det 100 mm, väggar, tak eller golv/bjälklag?
Generellt så överlever du men med dagens elpriser kan det kostnaden dra iväg beroende av var du bor och elzon.
Första som man tilläggsisolerar är tak, i regel också enklast.
Generellt så överlever du men med dagens elpriser kan det kostnaden dra iväg beroende av var du bor och elzon.
Första som man tilläggsisolerar är tak, i regel också enklast.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Varför skulle du inte överleva? Förr hade man ingen isolering alls, bara stockväggar. Bo ett år där och se hur det går innan du gör något. 60m2 kostar nog inte så mycket att värma upp om du inte kräver 23 grader i januari.
ja nej lite det som är tanken att pröva och se.. tänkte mest bara på att det är 1/3 mot vad dagens standard är så man inte behöver få panik mitt i vintern. Finns även kamin men man eldar ju inte dygnet runt..F Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Majoriteten av befolkningen bor ju inte i ett hus med dagens standard. De flesta bor i äldre hus med lite isolering. Idag lägger man till och med 500mm isolering eller mer, men det är ganska bortkastat ekonomiskt då man ändå behöver ganska stort luftombyte i huset för att klimatet ska bli behagligt.
Har sett att fler och fler energiexperter börjat rekommendera mindre isolering, max 20-25cm.
Har sett att fler och fler energiexperter börjat rekommendera mindre isolering, max 20-25cm.
Klart du kan. Vi har ett hus byggt med stående plank isolerat sågspån och treetex. Det värmer vi upp med luftvärmepump och el-element. Vi eldar lite i köksspisen också förvisso men det är nog marginellt sett till hela dygnet.
Det är lite kallt vissa dagar men man får ju ta på sig. Ylletröja och tofflor är bra.
Det är lite kallt vissa dagar men man får ju ta på sig. Ylletröja och tofflor är bra.
Grattis!
Klart du kan bo där, det har väl folk gjort förut så det går nog bra för dig med.
Om du efter första vintern upplever värmekostnaden hög eller komforten låg får du planera och genomföra de åtgärder som behövs för att kåken ska passa dig och dina krav
Klart du kan bo där, det har väl folk gjort förut så det går nog bra för dig med.
Om du efter första vintern upplever värmekostnaden hög eller komforten låg får du planera och genomföra de åtgärder som behövs för att kåken ska passa dig och dina krav
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Blandisolering i trossbotten?
Isolering -
Hur åldersbeständigt hålla ihop Tubolit isolering kring vattenrör?
Badrum -
Isolering till borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Vad borde en tilläggsisolering och ny puts av en fasad kosta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.