Hej! Har en altandörr på huset där det blivit trögt att stänga. När jag undersökt så visar det sig att den nedre kolven i spanjoletten inte fäller ut, pga att den näst nedersta inte hakar i nedre "skenan".

Jag testade att ta loss hela spanjoletten och då gick det att tvinga ihop den när allt låg plant, men sen när jag satte tillbaka ville den inte haka i längre.

Tror det är enklast att förklara med ett par bilder:
Närbild av en öppen altandörrs spanjolett som inte hakar i, synliga mekaniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trög altandörr med närbild av öppen spanjolett mekanism som inte hakar i ordentligt.
Skapa konto
Närbild på en delvis ur funktion spanjolett på en altandörr som inte hakar i korrekt.
Skapa konto
Närbild av ett problem med spanjoletten på en altandörr där den nedre kolven inte hakar i.
Skapa konto
Altandörr med en delvis urfälld spanjolett som inte hakar i nedre skenan, vilket visar problemet som beskrivs.
Skapa konto

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Tack på förhand!

Baserat på ditt inlägg, du tänker att det inte går att fixa utan att jag får beställa en ny antar jag?
På en snabb titt så ser det ut som om jag har S1151 från orderblanketten du postade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.