1 142 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Ingen egenkontroll på uppfylld tomt
Hej. Jag är i startgroparna med ett husbygge men känner mig lite osäker när det kommer till markförhållandena på tomten. Tomten är i grund och botten ett barskrapat berg som är uppfylld med sprängsten. Tomten är köpt av kommunen som jag själv arbetar på. Jag sitter i samma kontorslandskap som projektörerna som projekterat och beställt exploateringen av området där tomten ligger. Problemet som uppdagades efter att jag hade varit vid tomten med markentreprenör för husbygget var att det tydligen inte hade genomförts någon skriftligt dokumenterad egenkontroll när kommunens exploatör fyllt upp tomterna vid exploateringen. Jag har haft muntlig dialog med mina kollegor om detta och jag har även haft mejlkontakt med exploatören över mejl. Exploatören försäkrar mig om att markarbetet är korrekt utfört men det finns som sagt ingen egenkontroll så det finns inga egentliga garantier än hans utsago över mejlen. Vår markentreprenör skrev i avtalet, som är skickat till mig men inte ännu signerat från min sida, att han inte tar på sig något som helst ansvar vid eventuella sättningar. Kommunen friskrev sig även dom allt ansvar vad gäller tomtens geoteknik vid tomtköpet. Det betyder att alla "risker" vad gäller eventuella sättningar i huset faller på mig som köpare. Vilket inte känns bra, jag är ingen expert när det kommer till markförhållanden.
Jag lyfte dilemmat till mina kollegor och efter många om och men beslutade de sig för att genomföra en provtryckning på tomterna i det nyexploaterade området, problemet var bara att min tomt var för ojämn där huset ska stå vid provtryckningstillfället så de kunde bara provtrycka de tomter som var tillräckligt jämna. Det innebar att tomten till höger och till vänster om min tomt fick varsin provtryckning. Varav den till höger om min är den som, enligt min egen uppfattning, är mest snarlik när det kommer till mängden utfyllnad och övriga markförhållanden.
När resultatet kom in från provtryckningarna så pratade mina kollegor med en konsult över telefon som tolkade resultatet. Konsulten ska tydligen ha sagt att det är väldigt goda markförhållanden, explicit sa konsulten att "Man skulle kunna bygga motorväg eller lagerlokaler på dessa tomter". Även mina kollegor säger uttryckligen att de inte är det minsta oroliga över markförhållandena.
Nu till själva frågan: vad tycker ni att jag ska göra? Finns det något mer att göra? Eller ska jag vara nöjd med det underlag som jag fått och bara "tuta och köra"? Det känns som sagt inte bra att jag som privatperson tar alla risker. Skulle det bli sättningar och en rättslig fråga i och med det så är mejlkonversationer och uttalanden över telefon det enda jag har att luta mig emot... samtidigt som markentreprenör och kommun friskrivit sig ansvaret för sättningar.
Jag lyfte dilemmat till mina kollegor och efter många om och men beslutade de sig för att genomföra en provtryckning på tomterna i det nyexploaterade området, problemet var bara att min tomt var för ojämn där huset ska stå vid provtryckningstillfället så de kunde bara provtrycka de tomter som var tillräckligt jämna. Det innebar att tomten till höger och till vänster om min tomt fick varsin provtryckning. Varav den till höger om min är den som, enligt min egen uppfattning, är mest snarlik när det kommer till mängden utfyllnad och övriga markförhållanden.
När resultatet kom in från provtryckningarna så pratade mina kollegor med en konsult över telefon som tolkade resultatet. Konsulten ska tydligen ha sagt att det är väldigt goda markförhållanden, explicit sa konsulten att "Man skulle kunna bygga motorväg eller lagerlokaler på dessa tomter". Även mina kollegor säger uttryckligen att de inte är det minsta oroliga över markförhållandena.
Nu till själva frågan: vad tycker ni att jag ska göra? Finns det något mer att göra? Eller ska jag vara nöjd med det underlag som jag fått och bara "tuta och köra"? Det känns som sagt inte bra att jag som privatperson tar alla risker. Skulle det bli sättningar och en rättslig fråga i och med det så är mejlkonversationer och uttalanden över telefon det enda jag har att luta mig emot... samtidigt som markentreprenör och kommun friskrivit sig ansvaret för sättningar.