3 083 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Carport utan mittstolpar.
Sida 1 av 2
Hej! Vi ska bygga carport, längd 6 meter och djup 5 meter. 7 graders lutning på taket som kommer vara högst på höger sida och lägst vänster sida sett framifrån. Vi vill inte ha mitt stolpar om det går att undvika och har tänkt bygga fackverksbalk förvatt få det tåligt. Vi bor i NV Skåne där 20 cm räknas som svårt snökaos. Vi undrar lite om dimensioner på träet fär att få det hållbart? Taket kommer vara av plåt så det väger inte många kilo.
Mvh Viktoria
Mvh Viktoria
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ska takstolarna vara 5m eller 6m?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag hittade den online.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I vilken snözon ska byggnaden uppföras, alternativt kommun?V Viktoria91 skrev:Hej! Vi ska bygga carport, längd 6 meter och djup 5 meter. 7 graders lutning på taket som kommer vara högst på höger sida och lägst vänster sida sett framifrån. Vi vill inte ha mitt stolpar om det går att undvika och har tänkt bygga fackverksbalk förvatt få det tåligt. Vi bor i NV Skåne där 20 cm räknas som svårt snökaos. Vi undrar lite om dimensioner på träet fär att få det hållbart? Taket kommer vara av plåt så det väger inte många kilo.
Mvh Viktoria
Bärningen av taket kan även utföras med enkla balkar så slipper ni bygga egna takstolar.