T Ejmelie skrev:
Just orkar vet jag inte. Men det är trimmertråden som går av. Därför behöver jag slyklinga och det går inte att montera på DUR181.
Ett tipps gällande DUR369 (och ev andra större. maskiner) om du väljer en sådan är att låta bli autoläge och endast köra på lägsta hastighet när du kör med tråd.
Gjorde precis det då jag bara hade ett batteripar tillgängligt och ville spara batteri. Behövde inte mata tråd en enda gång, trots att jag körde in i både stenar och småträd. Fick dra ner på tempot något, men knappt märkbart.
Tryckte väl upp till maxhastighet någon gång när det var någon enstaka sly i 10mm klass.
I autoläge har jag tidigare förbrukat ganska mycket tråd.

I övrigt nöjd med 369, både med tråd och slyklinga. Vill minnas att det var enklare att byta redskap på den jämfört med 368 som jag hade innan.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
T
Jag kommer nog köra på DUR194. Den känns smidigare och jag har bara behov av klinga egentligen och inte mer kraft.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Var / vad för tråd köper man till Makita-trimmer?
Har en DUR181Z

Köper man en extra "spole" eller bara lös tråd ?

/Jocce
 
Jag köpte lös tråd på jula.

//AA
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Var / vad för tråd köper man till Makita-trimmer?
Har en DUR181Z

Köper man en extra "spole" eller bara lös tråd ?

/Jocce
Finns både spole och lös tråd. Vill du ha original så finns det på bland annat verktygsvaruhuset.
 
S saiter skrev:
Jag köpte lös tråd på jula.

//AA
Vilken köpte du? Hittade bara 1,65 ska väl vara 1.60? Men kanske inte spelar någon roll?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vilken köpte du? Hittade bara 1,65 ska väl vara 1.60? Men kanske inte spelar någon roll?


/Jocce
Det är inom tolerans. :)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
P
Ni som suktar efter Makitas stomspikpistol, så finns det lite ny info!
Denna youtuber som grävt lite, det är om den vid 07.00 ungefär!

Han surra dock i att den är gjord för XGT 40v plattformen så vi får se..Hoppas den kommer i båda voltklasserna!
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
P pleqtiz skrev:
Ni som suktar efter Makitas stomspikpistol, så finns det lite ny info!
Denna youtuber som grävt lite, det är om den vid 07.00 ungefär!
[media]
Han surra dock i att den är gjord för XGT 40v plattformen så vi får se..Hoppas den kommer i båda voltklasserna!
Jag fick höra både XGT40V och 18V. Videon tillförde ju tyvärr ingenting dock
 
T Ejmelie skrev:
Behöver köpa ny grästrimmer. Har en DUR181 idag. Men den tar tyvärr inte den värsta slyn på tomten. Behöver byta ut trimmern till någon som man kan sätta klinga på.

Vad tycker ni om Makita DUR194?
Andra förslag?

Behöver inte vara någon värsting. Så länge man kan sätta slyklinga på den.

Köpte en DUR368 för nån vecka sen. Grymt bra. Tar det mesta. Följde med både en mindre plastklinga och en i metall som är rena röjarmaskinen.
 
Behöver en Häcksax i nya huset har jag insett.

Vilken rekommenderas? Samt vart köper man den billigast?
Har Makitas 18V-system i övrigt.

Har ca 950kvm tomt med mindre häck runt halva och större buskar / häck runt bakre delen.

Ingen erfarenhet av häcksaxar osv sedan innan så tar gärna lite tips ?


/Jocce
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver en Häcksax i nya huset har jag insett.

Vilken rekommenderas? Samt vart köper man den billigast?
Har Makitas 18V-system i övrigt.

Har ca 950kvm tomt med mindre häck runt halva och större buskar / häck runt bakre delen.

Ingen erfarenhet av häcksaxar osv sedan innan så tar gärna lite tips ?


/Jocce
523 är ju lite mindre och smidigare, men inte kolborstfri. Och lite klen i mitt tycke (hade den tidigare), men det beror ju helt på vad det är för häck osv. Så DUH601 eller 602 rekommenderas, tycker 600 svärd duger gott. Jag har 601. 602 klarar marginellt mindre grova grenar men det har nog ringa praktisk betydelse. Klipper alla våra häckar 2-3 gånger utan problem på ett 5Ah batteri.

Billigast bör du hitta på prisjakt eller amazon.
 
  • Gilla
Robot2.0 och 2 till
  • Laddar…
K
T Ejmelie skrev:
Lika bra att lägga in tipset här också. Makitas nya luftblås för 1.522kr. Jag slog till :strong:.

[länk]
Synd bara att det är 40V och inte 18
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.