793 läst · 8 svar
793 läst
8 svar
Behöver råd!!
Hejsan alla kloka!
Jag håller på att bygga altan tak. Har kommit till takläggningen. Valde Halle polysol klar för jag vill ha in ljuset i vardagsrummet.
https://halle.se/produkter/halle-polysol/
Jag har byggt i tryckimprignerat virke. Nu till min fråga i monterings anvisningen står det att man skall måla ovansidan av reglarna vita eller i en ljus färg. Jag har förstått att man gör det för att inte det skall börja brinna. Måste man måla trärent virke eller gäller de rekomendationerna bara ifall man har tex svarta reglar?
Hoppas på många kloka svar
/Bengt
Jag håller på att bygga altan tak. Har kommit till takläggningen. Valde Halle polysol klar för jag vill ha in ljuset i vardagsrummet.
https://halle.se/produkter/halle-polysol/
Jag har byggt i tryckimprignerat virke. Nu till min fråga i monterings anvisningen står det att man skall måla ovansidan av reglarna vita eller i en ljus färg. Jag har förstått att man gör det för att inte det skall börja brinna. Måste man måla trärent virke eller gäller de rekomendationerna bara ifall man har tex svarta reglar?
Hoppas på många kloka svar
/Bengt
Tryckimpregnerat virke funkar att måla på men man vill ha det så torrt som möjligt. Fingervisningen brukar vara att det bör vara monterat minst en säsong, men det varierar ju självklart med väder, placering, om det fått torka innan eller är färskt från fabrik etc.
Virket är väldigt torrt inte alls som trall virke om brukar "blöda" när man skruvar. men min fråga är inte om man kan eller inte kan måla utan den är om man måste måla för brandrisken. Vill ju egentligen inte måla då jag vill ha trärena reglar.K kniv skrev:
Liknande trådar
-
Behöver jag externt motorskydd för 3-faspump i borrad brunn?
El -
Behöver råd om Trappräcke utomhus i smide
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad för packning behöver jag? Och var hittar jag? Bräddavlopp till handfat
Badrum -
Ska bygga staket, behöver konstruktionsråd
Byggmaterial & Byggteknik -
"Nybörjare" behöver råd om verktyg
Trädgård allmänt