N Nisken skrev:
Mina svar inline i ditt inlägg Bo i kursiv stil.
En trefasförbrukares effektuttag är väl tre gånger en enfasförbrukares vid samma strömstyrka? Eller sov jag på de lektionerna?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
En trefasförbrukares effektuttag är väl tre gånger en enfasförbrukares vid samma strömstyrka? Eller sov jag på de lektionerna?
Det vanliga vid trefasanslutning är att man använder "delta-koppling" dvs 400V över förbrukaren inte 230V som vid enfas ellet trefas Y-koppling.

Vid samma strömstyrka så blir då effekten 1.74 ggr högre än vid 230V eller 5.21 ggr när vi använder tre faser.
 
N Nisken skrev:
Det vanliga vid trefasanslutning är att man använder "delta-koppling" dvs 400V över förbrukaren inte 230V som vid enfas ellet trefas Y-koppling.

Vid samma strömstyrka så blir då effekten 1.74 ggr högre än vid 230V eller 5.21 ggr när vi använder tre faser.
Nu har du tvingat mig att leta fram mina 40+ år gamla böcker, och jag tror inte hag sov (det är bara matstat jag somnat på)
Jag tror jag nöjer mig med faktorn tre.

S=3×U(f)*I eller U(h)×I×sqrt(3) om vi ignorerar reaktiva komponenter.

Om du däremot har tre stycken trefaslaster, då blir det 3×sqrt(3) (5,196 och inte 5.21)
 
S sunqan skrev:
Nu har du tvingat mig att leta fram mina 40+ år gamla böcker, och jag tror inte hag sov (det är bara matstat jag somnat på)
Jag tror jag nöjer mig med faktorn tre.

S=3×U(f)*I eller U(h)×I×sqrt(3) om vi ignorerar reaktiva komponenter.

Om du däremot har tre stycken trefaslaster, då blir det 3×sqrt(3) (5,196 och inte 5.21)
Vilket är närmast tycker du? Dina "faktorn tre" eller mina 5,21? ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Vilket är närmast tycker du? Dina "faktorn tre" eller mina 5,21? ;)
Närmast?
U(h) = huvudspänning
U(f) = fasspänning
Med tre separata trefalaster, då bliir det 3*sqrt(3) vilket är 5,20 avrundat.
Med en symmetrisk trefaslast blir det sqrt(3)*sqrt(3), eller 3.
 
A
S flat7 skrev:
Ni som kopplar elen själva, har ni kopplat på plinten i utedelen och vidare in till stickropp inomhus tillsammans med slangpaketet genom väggen? Är det en ok installation i såna fall? Stickproppen kan ju vändas 180grader och då skiftar man fas o neutral. Bara en tanke att det kanske inte är lämpligt? Vet ej men lär mig gärna!
Självklart fungerar det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Vilket är närmast tycker du? Dina "faktorn tre" eller mina 5,21? ;)
Håll dig du till den exakta faktorn 3 så kommer det gå bra för dig utan att du fastnar i flugpapper du inte tar dig loss från ungefär som i stickproppsfrågan också.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Närmast?
U(h) = huvudspänning
U(f) = fasspänning
Med tre separata trefalaster, då bliir det 3*sqrt(3) vilket är 5,20 avrundat.
Med en symmetrisk trefaslast blir det sqrt(3)*sqrt(3), eller 3.
Nu gällde ju förutsättningen jag beskrev delta-koppling, den koppling man nästan alltid använder vid trefas. Vilket ger 5.2 inte 3, som invändningen mot mitt inlägg var.

Y-koppling används mig veterligen bara för mjukstart av 3-fasmotorer?, för att när motorn kommit upp i varv kopplas om till Delta och full effekt.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nisken skrev:
Elsäkerhetslagen ändrades t.ex. 2017.
Ärligt talat ... den skapades då.
En del av innehållet i ellagen (1997:857) fördes över till den nya elsäkerhetslagen, och nytt innehåll tillkom.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Det är inget som har ändrats med någon ny lag. Stickproppsanslutna apparater har varit undantagna från behörighet länge.
Alltid, skulle jag vilja påstå ...
 
Mikael_L
N Nisken skrev:
Nu gällde ju förutsättningen jag beskrev delta-koppling, den koppling man nästan alltid använder vid trefas. Vilket ger 5.2 inte 3, som invändningen mot mitt inlägg var.

Y-koppling används mig veterligen bara för mjukstart av 3-fasmotorer?, för att när motorn kommit upp i varv kopplas om till Delta och full effekt.
Nu klafsade du långt ut i tassemarkerna. Här blev det bara fel, inget rätt. ;)
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste dock anmäla att jag är lite oense med Bosse (det brukar jag ganska sällan vara).
Jag ansluter LLVP ibland med stickpropp, ibland över säkerhetsbrytare, men liten övervikt på säkerhetsbrytare.
Jag vill se en möjlighet till säker frånskiljning av pumpen vid service t.ex. Och då fungerar både säk.bryt och stickpropp utmärkt.
Vill man dansa ut ordentligt på det sluttande planet menar man att säkringen får utgöra frånskiljaren, men där har jag nog passerat min gräns (men konstigt, ty när jag monterar en PAX-fläkt i privatbostad, så menar jag för det mesta att det duger, jag är alltså inte konsekvent).

Men jag ser dessa två sätt 1-säk.bryt, 2-stickpropp, som två nästan lika goda alternativ, och brukar välja det som blir den snyggaste installation i första hand och den snabbaste installationen i andra hand.

Jag förstår mycket väl hur Bo.S menar, men samtidigt kryllar det ju av dessa slamkrypare.
Det finns massor av elradiatorer som är inkopplade med stickpropp (och 230 säljs utrustade med stickpropp), VVB är för det mesta fast anslutna, men en hygglig andel är stickproppsanslutna (med 1000W), inbyggnadsmikro och ugn är för det mesta stickproppsanslutna, och majoriteten av TM/TT, samt massor av infravärmare. Allt detta är helt, eller ganska, permanenta apparater.
Och allt detta står vettiga elektriker i alla åldrar och mängd erfarenhet från alla slags firmor för, så det går ju inte att säga att det är hempul eller polacker.

Så jag köper helt enkelt inte resonemanget att det inte skulle få vara stickpropp.
GK100 (som är en av de mest kunniga här) gillade Bo's inlägg, så jag tar gärna emot sabelhugget om du tycker jag har fel, och vill förklara varför för mig. :D

Annars hittar vi inget som förbjuder stickproppen i regelverken, utan det blir väl mest "så har vi alltid gjort!", dvs falla bak mot "god elsäkerhetsmässig praxis", men nu har ju inte elektrikerna ens varit stringenta här.
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste dock anmäla att jag är lite oense med Bosse (det brukar jag ganska sällan vara).
Jag ansluter LLVP ibland med stickpropp, ibland över säkerhetsbrytare, men liten övervikt på säkerhetsbrytare.
Jag vill se en möjlighet till säker frånskiljning av pumpen vid service t.ex. Och då fungerar både säk.bryt och stickpropp utmärkt.
Vill man dansa ut ordentligt på det sluttande planet menar man att säkringen får utgöra frånskiljaren, men där har jag nog passerat min gräns (men konstigt, ty när jag monterar en PAX-fläkt i privatbostad, så menar jag för det mesta att det duger, jag är alltså inte konsekvent).

Men jag ser dessa två sätt 1-säk.bryt, 2-stickpropp, som två nästan lika goda alternativ, och brukar välja det som blir den snyggaste installation i första hand och den snabbaste installationen i andra hand.

Jag förstår mycket väl hur Bo.S menar, men samtidigt kryllar det ju av dessa slamkrypare.
Det finns massor av elradiatorer som är inkopplade med stickpropp (och 230 säljs utrustade med stickpropp), VVB är för det mesta fast anslutna, men en hygglig andel är stickproppsanslutna (med 1000W), inbyggnadsmikro och ugn är för det mesta stickproppsanslutna, och majoriteten av TM/TT, samt massor av infravärmare. Allt detta är helt, eller ganska, permanenta apparater.
Och allt detta står vettiga elektriker i alla åldrar och mängd erfarenhet från alla slags firmor för, så det går ju inte att säga att det är hempul eller polacker.

Så jag köper helt enkelt inte resonemanget att det inte skulle få vara stickpropp.
GK100 (som är en av de mest kunniga här) gillade Bo's inlägg, så jag tar gärna emot sabelhugget om du tycker jag har fel, och vill förklara varför för mig. :D

Annars hittar vi inget som förbjuder stickproppen i regelverken, utan det blir väl mest "så har vi alltid gjort!", dvs falla bak mot "god elsäkerhetsmässig praxis", men nu har ju inte elektrikerna ens varit stringenta här.
Nej jag har heller inget att invända mot vad du skriver här tvärtom. Vore alla så eftertänksamma och insatta krävs inte mycket regler som precis som här lätt blir möjliga använda både för och emot. Jag kan heller inte försvara något strikt som skulle ge att stickproppar inte skulle få användas för liknande utrustningar. När du gör jobbet väljer du knappast att med förlängningssladdar eller grenuttag under trallen koppla in pumpen. Det är där jag främst ser nackdelarna när det snabbt läggs in och sen blir permanent kvar så. Ett välplacerat för saken anpassat och säkrat uttag är ju här lika tekniskt ok som en brytare där blir det mest ryggmärg och praxis som ger förespråkande av fastanslutning.

I slutet av tråden här var det främst vad Nisken skrev om IOT-proppar och vinglande in i behörighetsfrågan samt vrängande i rena ellärefrågor som får mig över på fasta sidan. Just att gå via tidur eller smartpluggar i uttag till såna förbrukare är exempel på där man går över gränsen. Något av fallen med brand pga elbilsladdning har ju dessa delar med i bilden som trolig orsak.

Så du slipper hugg med blanka vapen denna gången också. :)
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Nu gällde ju förutsättningen jag beskrev delta-koppling, den koppling man nästan alltid använder vid trefas. Vilket ger 5.2 inte 3, som invändningen mot mitt inlägg var.

Y-koppling används mig veterligen bara för mjukstart av 3-fasmotorer?, för att när motorn kommit upp i varv kopplas om till Delta och full effekt.
Du får exakt samma resultat om du kopplar delta eller lamda. Du är ute och cyklar. Totaleffekten på en trefaslast kan vara tre gången möjlig effekt på en enfaslast.
 
  • Älska
sunqan
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej jag har heller inget att invända mot vad du skriver här tvärtom. Vore alla så eftertänksamma och insatta krävs inte mycket regler som precis som här lätt blir möjliga använda både för och emot. Jag kan heller inte försvara något strikt som skulle ge att stickproppar inte skulle få användas för liknande utrustningar. När du gör jobbet väljer du knappast att med förlängningssladdar eller grenuttag under trallen koppla in pumpen. Det är där jag främst ser nackdelarna när det snabbt läggs in och sen blir permanent kvar så. Ett välplacerat för saken anpassat och säkrat uttag är ju här lika tekniskt ok som en brytare där blir det mest ryggmärg och praxis som ger förespråkande av fastanslutning.

I slutet av tråden här var det främst vad Nisken skrev om IOT-proppar och vinglande in i behörighetsfrågan samt vrängande i rena ellärefrågor som får mig över på fasta sidan. Just att gå via tidur eller smartpluggar i uttag till såna förbrukare är exempel på där man går över gränsen. Något av fallen med brand pga elbilsladdning har ju dessa delar med i bilden som trolig orsak.

Så du slipper hugg med blanka vapen denna gången också. :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fullgott kanske, men är det verkligen en fördel gentemot fast anslutning?

Ja,jag kan ju koppla elen själv då.

Det är inte heller ett argument eller fördel. Dessa pumpar ska inte säljas med stickpropp. Svenska importörer är inte tillräckligt kritiska idag på vad de tar in.

En elbil är inte fast monterad. En elbil har kontakter och övervakning som är avsedda för hög och långvarig ström. Laddstationen är ju fast ansluten.

Finns portabla laddstationer (har en själv) som jag har satt i min trefashandske på väggen och agerar fast laddstation. Elektrikern hade synpunkt på att kabeln ej fick klamras på väggen just för att installationen ej var fast och har skarvsladd men medgav att han skulle gjort detsamma. Schuko är inte lika lämpade för laddning som elbilens kontakt med likväl är det godkänt att maxa laddningen med vilket schuko som helst, tycker det är märkligt då dessa går varma och så småningom smälter...

En bergvärmepump drar också runt 6 A, fast från tre faser. 6, 10 eller 13 A har inte med saken att göra. Ett fast monterat värmesystem för huset har man aldrig satt stickpropp på i Sverige, det finns ingen anledning.

Hur får du dit uttaget då om du inte ringer en elfirma? Du använder väl inte en skarvsladd, och du använder väl inte första bästa uttag på godtycklig gruppledning?

Sedan vill jag återigen poängtera att elsäkerhetslagen har fler paragrafer än den om behörighet, så du kan mycket väl "åka dit" på din skarvsladd om det skulle ske en olycka eller bli ett försäkringsärende.

Du kan istället hjälpa till att lobba för att släppa fler installationsarbeten fria från krav på behörighet. Jag är väl medveten om att det är dyrt att anlita en elfirma, men det är egentligen ingen faktor i denna fråga då säkerheten går före.
Stickpropp på EKK genom väggen eller gummikabel genom väggen, vad är minst dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.