M Maxirati skrev:
Hej allihopa!
Har tröttnat på att knalla omkring med vanlig gräsklippare och bestämt mig för att skaffa en robotklippare. Har sökt tips här på forumet om bästa klipparen för mina behov och då har bl.a. Gardena nämnts. Men, när jag läser i denna tråd så blir man ju mörkrädd och känner att det mest problemfria är att rycka igång den gamla bensindrivna klipparen och jaga på i stället för att köpa på sig en massa problem. För det verkar ju vara en herrans massa problem som uppstår med robotgräsklippare! En tråd med över 2000 inlägg kring ett märke säger ju lite, även om en del kanske inte är kopplade till fel i produkten. Men många är det trots allt.
Nu är jag pensionär och en som inte gillar en massa appar m.m. Jag är en användare av datorer, surfplattor och mobiltelefoner - men jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta i en massa appar och hålla på med uppdateringar m.m. Jag vill helt enkelt försöka göra tillvaron lite enklare och inte dra på mig nya problem och saker som kräver en massa engagemang och skapar irritation.
När det gäller andra redskap som motorsågar, röjsågar och högtryckstvättar m.m. så har jag lagt pengar på bra produkter som bara går och går utan problem (hittills). Men när det gäller robotgräsklippare så verkar inte sådana problemfria maskiner finnas. Eller?
Vad säger ni som kör Gardenas klippare? Skulle ni köpa en sådan igen om ni stod inför ett byte? Eller vad skulle ni helst valt för maskin om ni fick göra om valet?
Ska tilläggas att min gräsmatta är drygt 1000 kvm och kommer att utökas till ca. 1500 kvm till nästa år.
Skulle jag vara tvungen att välja bort antingen min älskade robot eller ett av mina barn hade jag haft svårt att välja….
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Efter min första säsong med Gardena där jag fick justera lite efter kört annat billigare märke innan så behöver jag inte bry mig. Klipparen bara går och går. Jag har en "dum" Sileno life maskin utan appar och annat. Jag uppdaterar den om det finns uppdateringar.

Om maskinen mot förmodan stannar och ger problem så är det för att barnen antingen gödslat gräsmattan med leksaker eller att jag gjort någon justering av slingan som inte blivit perfekt.

Men är inne på 3e säsongen med min Gardena och jag skulle köpa en igen.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
Man får ju komma ihåg att Gardena är ett stort märke och att detta är ett välbesökt forum, således är tråden en samling av många användares upplevelser och olika problem. Alla upplever inte alla konstigheter. En stor del av tråden är tips och tricks inför installationen. Jag är inte övertygad om att andra märken är bättre.
 
Kamrater - var sitter krocksensorerna på en Sileno Life?
Jag hittar ofta min klippare ståendes mot ett hinder med hjulen envist snurrande...
 
Jag har lärt mig att det inte finns några krocksensorer. Roboten känner istället ökad belastning på drivhjulen och räknar ut att den har krockat. På väldigt löst underlag, t ex löst jord så fungerar det dåligt och kan slira ett tag.
 
C cergod skrev:
Jag har lärt mig att det inte finns några krocksensorer. Roboten känner istället ökad belastning på drivhjulen och räknar ut att den har krockat. På väldigt löst underlag, t ex löst jord så fungerar det dåligt och kan slira ett tag.
OK, jag har rätt hård gräsmatta men det snurrar ändå.
Jaja, jag får väl bygga öar istället. Med R40:n behövdes inte det.
 
M Maxirati skrev:
Hej allihopa!
Har tröttnat på att knalla omkring med vanlig gräsklippare och bestämt mig för att skaffa en robotklippare. Har sökt tips här på forumet om bästa klipparen för mina behov och då har bl.a. Gardena nämnts. Men, när jag läser i denna tråd så blir man ju mörkrädd och känner att det mest problemfria är att rycka igång den gamla bensindrivna klipparen och jaga på i stället för att köpa på sig en massa problem. För det verkar ju vara en herrans massa problem som uppstår med robotgräsklippare! En tråd med över 2000 inlägg kring ett märke säger ju lite, även om en del kanske inte är kopplade till fel i produkten. Men många är det trots allt.
Nu är jag pensionär och en som inte gillar en massa appar m.m. Jag är en användare av datorer, surfplattor och mobiltelefoner - men jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta i en massa appar och hålla på med uppdateringar m.m. Jag vill helt enkelt försöka göra tillvaron lite enklare och inte dra på mig nya problem och saker som kräver en massa engagemang och skapar irritation.
När det gäller andra redskap som motorsågar, röjsågar och högtryckstvättar m.m. så har jag lagt pengar på bra produkter som bara går och går utan problem (hittills). Men när det gäller robotgräsklippare så verkar inte sådana problemfria maskiner finnas. Eller?
Vad säger ni som kör Gardenas klippare? Skulle ni köpa en sådan igen om ni stod inför ett byte? Eller vad skulle ni helst valt för maskin om ni fick göra om valet?
Ska tilläggas att min gräsmatta är drygt 1000 kvm och kommer att utökas till ca. 1500 kvm till nästa år.
Jag resonerar precis likadant - grejorna skall bara leverera, med ett minimum av uppmärksamhet från "husse".
Att designa slingan på smartaste vis innan man lägger den är avgörande för hur mycket arbete det blir senare, därför vill många diskutera sådant innan man sätter igång. Särskilt viktigt om man har en "komplicerad" tomt (enklast hade varit en cirkelrund gräsmatta utan hinder).

Min rygg gillade inte installationsarbetet, men när det nu är gjort ångrar jag bara att jag inte gjorde detta tidigare. Gräsmattan mår bättre av precisionsklippning med rakblad. Och så tyst den går...
Jag har en Sileno City som kan styras med en app (via bluetooth, inte wifi), men man kan klara sig med knapparna och displayen på maskinen också. Men bekvämare att ställa schema-tider eller starta/stoppa klipparen manuellt via appen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Hej allihopa!
Har tröttnat på att knalla omkring med vanlig gräsklippare och bestämt mig för att skaffa en robotklippare. Har sökt tips här på forumet om bästa klipparen för mina behov och då har bl.a. Gardena nämnts. Men, när jag läser i denna tråd så blir man ju mörkrädd och känner att det mest problemfria är att rycka igång den gamla bensindrivna klipparen och jaga på i stället för att köpa på sig en massa problem. För det verkar ju vara en herrans massa problem som uppstår med robotgräsklippare! En tråd med över 2000 inlägg kring ett märke säger ju lite, även om en del kanske inte är kopplade till fel i produkten. Men många är det trots allt.
Nu är jag pensionär och en som inte gillar en massa appar m.m. Jag är en användare av datorer, surfplattor och mobiltelefoner - men jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta i en massa appar och hålla på med uppdateringar m.m. Jag vill helt enkelt försöka göra tillvaron lite enklare och inte dra på mig nya problem och saker som kräver en massa engagemang och skapar irritation.
När det gäller andra redskap som motorsågar, röjsågar och högtryckstvättar m.m. så har jag lagt pengar på bra produkter som bara går och går utan problem (hittills). Men när det gäller robotgräsklippare så verkar inte sådana problemfria maskiner finnas. Eller?
Vad säger ni som kör Gardenas klippare? Skulle ni köpa en sådan igen om ni stod inför ett byte? Eller vad skulle ni helst valt för maskin om ni fick göra om valet?
Ska tilläggas att min gräsmatta är drygt 1000 kvm och kommer att utökas till ca. 1500 kvm till nästa år.

Tror inte det finns någon väg tillbaka, robotarna kommer att ta över klippningen av villatomternas gräsmattor.

En robotklippare är sannolikt den mest avancerade trädgårdsprodukten, och de blir alltmer komplicerade och utvecklade.

Mycket av frågorna rör installation av klipparna, sedan kommer avbrottssproblem och felsökning på begränsningskabeln samt diverse oklara fel som kan orsakas av gammalt och dåligt batteri..

Vi har kört med robot (Gardena) i 8 år och det har fungerat mycket bra. Maskinen är inte lika robust byggd som en ex. en Klippo men den smyger fram och klipper topparna på grässtråna mer eller mindre ljudlöst.

Räkna med ett batteribyte efter 4-5 år samt att du behöver byta knivar 2-3 gånger/klippsäsong.

Nu tror jag alla klipparna har möjlighet till kommunikation via Bluetooth (max 10 m) och till en app, men det finns även tangentbord på maskinerna. Välj bort de modeller som heter något med "smart" då slipper du extra funktioner och hårdvara.
 
M Maxirati skrev:
Hej allihopa!
Har tröttnat på att knalla omkring med vanlig gräsklippare och bestämt mig för att skaffa en robotklippare. Har sökt tips här på forumet om bästa klipparen för mina behov och då har bl.a. Gardena nämnts. Men, när jag läser i denna tråd så blir man ju mörkrädd och känner att det mest problemfria är att rycka igång den gamla bensindrivna klipparen och jaga på i stället för att köpa på sig en massa problem. För det verkar ju vara en herrans massa problem som uppstår med robotgräsklippare! En tråd med över 2000 inlägg kring ett märke säger ju lite, även om en del kanske inte är kopplade till fel i produkten. Men många är det trots allt.
Nu är jag pensionär och en som inte gillar en massa appar m.m. Jag är en användare av datorer, surfplattor och mobiltelefoner - men jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta i en massa appar och hålla på med uppdateringar m.m. Jag vill helt enkelt försöka göra tillvaron lite enklare och inte dra på mig nya problem och saker som kräver en massa engagemang och skapar irritation.
När det gäller andra redskap som motorsågar, röjsågar och högtryckstvättar m.m. så har jag lagt pengar på bra produkter som bara går och går utan problem (hittills). Men när det gäller robotgräsklippare så verkar inte sådana problemfria maskiner finnas. Eller?
Vad säger ni som kör Gardenas klippare? Skulle ni köpa en sådan igen om ni stod inför ett byte? Eller vad skulle ni helst valt för maskin om ni fick göra om valet?
Ska tilläggas att min gräsmatta är drygt 1000 kvm och kommer att utökas till ca. 1500 kvm till nästa år.
Att det är många inlägg beror mest på att folk likt du frågar inför robotköp och sen även om kabelläggning. Faktiska fel är en liten andel av diskussionen.

Ska du upp till 1.500 kvm är du på gränsen till vad den största Gardenan klarar. Hur komplex gräsmattan är påverkar då om klipparen hinner med när det växer som snabbast. Att byta upp till storebror Husqvarna kan då vara en god idé. Det kan det oavsett, för de är lite bättre, utan att Gardena för den skull gör dåliga klippare. Men man får som så ofta vad man betalar för, och HQ är lite dyrare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är många inlägg beror mest på att folk likt du frågar inför robotköp och sen även om kabelläggning. Faktiska fel är en liten andel av diskussionen.

Ska du upp till 1.500 kvm är du på gränsen till vad den största Gardenan klarar. Hur komplex gräsmattan är påverkar då om klipparen hinner med när det växer som snabbast. Att byta upp till storebror Husqvarna kan då vara en god idé. Det kan det oavsett, för de är lite bättre, utan att Gardena för den skull gör dåliga klippare. Men man får som så ofta vad man betalar för, och HQ är lite dyrare.
Jo, Husqvarna blir dyrare så klart. Men inte heller dom är problemfria. Har läst ett flertal trådar och inlägg där folk är tokiga på bl.a. kretskort som ger upp och där man blir stående långa perioder i väntan på reservdelar. Känns som att utvecklingen med ständigt nya funktioner går för fort fram innan sakerna blir ordentligt testade och stabila. Men det är väl som med det mesta nuförtiden - ut med produkten snarast möjligt så får konsumenten agera testare och produktutvecklare.
 
Har precis startat upp Skalman igen då han fått vila hela förra säsongen på grund av arbete på tomten här hemma med maskiner mm. Nu är gräsmattan nästa uppvuxen igen och jag tror jag vågar dra igång klipparn.

Men, nu är frågan om jag vågar uppdatera klipparn med senaste uppdateringen? Allt har fungerat så jäkla smidigt tidigare utan några som helst problem, så jag är försiktig med att göra något om det inte absolut behövs. Gillar inte det jag läser om problem med laddning efter uppdatering.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är många inlägg beror mest på att folk likt du frågar inför robotköp och sen även om kabelläggning. Faktiska fel är en liten andel av diskussionen.

Ska du upp till 1.500 kvm är du på gränsen till vad den största Gardenan klarar. Hur komplex gräsmattan är påverkar då om klipparen hinner med när det växer som snabbast. Att byta upp till storebror Husqvarna kan då vara en god idé. Det kan det oavsett, för de är lite bättre, utan att Gardena för den skull gör dåliga klippare. Men man får som så ofta vad man betalar för, och HQ är lite dyrare.
Har tittat på Husqvarna också då dom sägs vara riktigt bra. Men efter att ha googlat runt lite om deras maskiner så har jag sett att även där har folk problem, oftast elektronikrelaterade sådana. Och som jag förstått så är det inte alltid enkelt att lösa problemen på egen hand utan då måste maskinen in på verkstad varvid flera har uttryckt missnöje över hur lång tid det tar att få ordning på dom. Jag vill som sagt ha en bra robotgräsklippare och är beredd att betala en slant, men det verkar inte hjälpa då det aldrig (eller sällan) blir problemfritt ändå. Kanske slutar med att man får plocka fram den gamla lien igen, den kan man i alla fall lita på :D. Tack för svaren så här långt (y).
 
Jag tror du tänker ”fel” på två sätt: dels kommer du bara läsa om dem som har problem, vilket gör att allt verkar dåligt, dels tar du coronaårens exceptionella komponentbrist (för allt) som ett tecken på att det kommer vara långa reparationstider även framåt.

Både Gardena och HQ bygger riktigt bra gräsklippare för lite olika behov/budget. Sannolikheten att du blir nöjd med det du köper oavsett vilken du väljer är oerhört stor.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du tänker ”fel” på två sätt: dels kommer du bara läsa om dem som har problem, vilket gör att allt verkar dåligt, dels tar du coronaårens exceptionella komponentbrist (för allt) som ett tecken på att det kommer vara långa reparationstider även framåt.

Både Gardena och HQ bygger riktigt bra gräsklippare för lite olika behov/budget. Sannolikheten att du blir nöjd med det du köper oavsett vilken du väljer är oerhört stor.
Jag är medveten om att det är de som har problem som hörs mest på olika forum. Håller med dig delvis där. Men är man som jag kvalitetsmedveten så tycker jag inte man ska behöva acceptera diverse konstifika problem med en ny och relativt dyr produkt. Har bakgrund som komponentleverantör till industrin och har sett alldeles för ofta hur man gapar efter billigast möjliga detaljer, vilket inte helt oväntat kan leda till kvalitetsproblem med slutprodukten. Men, bara jag får klart för mig vilken produkt som passar bäst för mina behov så ska jag slå till. Sedan får jag hoppas att jag blir en av dem som kan återkomma här och tala om hur nöjd jag är ;).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Har precis startat upp Skalman igen då han fått vila hela förra säsongen på grund av arbete på tomten här hemma med maskiner mm. Nu är gräsmattan nästa uppvuxen igen och jag tror jag vågar dra igång klipparn.

Men, nu är frågan om jag vågar uppdatera klipparn med senaste uppdateringen? Allt har fungerat så jäkla smidigt tidigare utan några som helst problem, så jag är försiktig med att göra något om det inte absolut behövs. Gillar inte det jag läser om problem med laddning efter uppdatering.
Jag hade inte uppdaterat. Vänta tills de fixat buggarna.

Men om du har kort tid kvar på garantin så se till att uppdatera inom garantitiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.