E etompau skrev:
Tveksamt. Det gick att eftermontera på de äldre modellerna (Rxx) men tror ej det går på den nya Sileno-modellerna.
"hasplåten" är frikopplad från knivdisken och har ett eget lager för att kunna fritt rotera.
Tack för återkopplingen etompau
 
Även ett till svar från Gardenas kundtjänst om LONA-upgrade. Detta i den tråden jag hade med den internationella supporten där en svensk nu svarade. Känns som det hela är färdigdiskuterat och utrett men postar det här iaf, se nedan.

Är fortsatt oklar över om det skulle vara värt det dock.

Men anledning av komponentbristen har vi valt att inte göra ett generellt erbjudande/paket för denna uppgradering.
Det du kan göra är att ta kontakt med din lokala Husqvarnaåterförsäljare så kan dem högst troligen hjälpa dig med att beställa hem delarna som du behöver.
Pris kan jag tyvärr inte hjälpa dig med utan det skiljer sig lite åt beroende på vailken återförsäljare du vänder dig till.

Med Vänliga Hälsningar
Oskar
Gardena/McCulloch kundservice
 
Tack @NEO_AMiGA och @hake57 för att ni kollade upp om uppgraderingen till Lona. Jag vet inte om det är värt generellt, men det låter som en kul feature. Jag skulle kunna tänka mig att sätta den kostnaden på kul-kontot bara för att kunna se var gräsklipparen befinner sig - vad det nu ska kunna vara bra för... :D

Min Sileno Life (smart) är årsmodellen 2020. Den bör väl vara uppgraderingsbar? Jag har inte koll på hur länge dessa modeller funnits och om något ändrats från 2020 till 2021.

Dessutom är min klippare en 1250 variant, vilket verkar vara en kundspecifik variant? Inköpt på Hornbach. Ser nu iofs att den sålts på fler ställen så jag har nog fel här..
 
F Fredrik Blomgren skrev:
Vet ni om det går att sätta på knivdisken för Husqvarna till en Gardena Life?
Det verkar inte som att grannarna som har Husqvarnas ”dubbeldäckade” knivdisk har samma bekymmer som jag med att det fastnar gräs mellan knivdisken och knivbladet vilket får till följd att kniven fastnar och inte kan rotera runt sin egna axel.

Mvh Fredrik
Är det någon som vet sett säkert? Finns det något sätt att få till detta på en Sileno?
 
X xcover5 skrev:
Hur ser det ut på baksidan av laddstationen, jag tänker då på ev extra "bra att ha" gräns- och guide-kablar ?
Om det ligger hoprullad eller på annat sätt "skräpande" kabelhärvor här kan det kanske också vara en störkälla. Om det finns överskott av kabel, gör då ringar av dessa (blanda inte olika typer av kablar) och tryck sedan ihop, med buntband, varje ring så det blir ett antal parallella ledare. Då tar magnetfälten ut varandra precis som vid anslutningen till en "ö" ute på gräsytan.

Sedan ett par långskott utan någon logisk bakgrund. Testa bara att
1) Vänd 180 grader på transformatorn i 220 V uttaget (skifta polaritet på nolla och fas).
eller
2) Ta en skarvsladd och mata från ett helt annat vägguttag, helst ett som går på en annan fas.

Om inget annat ger resultat hade jag kollat med en billig energimätare (finns på Kjell.com) hur mycket transformatorns (220 V) strömstyrka ökar vid en korrekt dockning jämfört med en misslyckad. Det kanske kan ge någon ledtråd till fortsatt felsökning.

Kom på en sak till... Har du någon kraftledning som går nära över tomten ? Det kan ju vara så att den senaste programvaran av någon anledning är mindre tolerant mot störsignaler.
Tack för många bra förslag.
Det fick mig att tänka på att jag har ett åskskydd bredvid laddstationen.
Efter att problemet återkommit trots den nya lågspänningskablen så plockade bort skyddet så att det blev rent och snyggt runt laddstationen och ett bra tag såg det ut att fungera. Tyvärr återkom felet igen.
Nu har jag dragit en förlängningssladd från ett annat uttag och fortsätter hålla tummarna.
 
Hej,
Roterar motorn åt samma håll hela tiden?
Kan man vända knivarna en gång eller rekommenderas det att byta dem?
 
M MickePettersson skrev:
Hej,
Roterar motorn åt samma håll hela tiden?
Kan man vända knivarna en gång eller rekommenderas det att byta dem?
Rotationsriktningen byts. Det finns ingen mening med att vända på knivarna.
Byt knivar och skruvar 2-3 gånger/säsong.
 
E etompau skrev:
Rotationsriktningen byts. Det finns ingen mening med att vända på knivarna.
Byt knivar och skruvar 2-3 gånger/säsong.
Tack snälla för snabbt svar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Den verkar inte så smart när den väljer vilket område den ska klippa?

Om jag har ställt in att ett område ska klippas 30% av tiden, så verkar det som att den slumpvis åker dit 3 gånger av 10, men det kan råka bli så att den åker dit tre gånger i rad, eller att den klipper 6 gånger på en dag utan att åka dit. Vore det inte bättre om den planerade sitt jobb lite bättre? Det borde vara en enkel algoritm tänker jag.
 
Jag har köpt "Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona".

jag läser att man kan sätt startpunkt t ex att den åker 60cm längs guideslingan och sedan börjar klippa.

Har för mig att jag läst i forumet att man också kan välja hur den ska vrida sig innan den börja - typ kör ut 60 cm vrid höger börja klippa. Hittar inget om det i manualen

går det att programmera så?

eller är det bara slumpmässig riktning?
 
J JanneSjo skrev:
Jag har köpt "Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona".

jag läser att man kan sätt startpunkt t ex att den åker 60cm längs guideslingan och sedan börjar klippa.

Har för mig att jag läst i forumet att man också kan välja hur den ska vrida sig innan den börja - typ kör ut 60 cm vrid höger börja klippa. Hittar inget om det i manualen

går det att programmera så?

eller är det bara slumpmässig riktning?

Nej, det kan man inte. Detta är ingen exakt vetenskap utan den kör runt åt alla håll tills allt är klippt ändå.
 
X Xoob skrev:
Nej, det kan man inte. Detta är ingen exakt vetenskap utan den kör runt åt alla håll tills allt är klippt ändå.
ok synd - det borde inte vara så svårt att fixa i mjukvara att den startar i viss irktning

att kunna styra vridning 90 grader höger och sen starta borde gå.

Men det kanske kräver hårdvara som inte finns för att beräkna antal grader vridet.

tanken var att kunna styra mot en del till höger om laddstation och guidekabeln går åt vänster.

Men det kanske löser sig bara man startar nära laddstationen
 
J JanneSjo skrev:
ok synd - det borde inte vara så svårt att fixa i mjukvara att den startar i viss irktning

att kunna styra vridning 90 grader höger och sen starta borde gå.

Men det kanske kräver hårdvara som inte finns för att beräkna antal grader vridet.

tanken var att kunna styra mot en del till höger om laddstation och guidekabeln går åt vänster.

Men det kanske löser sig bara man startar nära laddstationen
På Husqvarnas maskiner går det att ställa ut två utfartsvinklar vid start från laddstationen.
Vid start från någon punkt längs guiden så sker val av vinkel slumpmässigt.
 
E etompau skrev:
På Husqvarnas maskiner går det att ställa ut två utfartsvinklar vid start från laddstationen.
Vid start från någon punkt längs guiden så sker val av vinkel slumpmässigt.
ok då var det nog i en tråd om husqvarna jag läste det, synd.
 
Hej allihopa!
Har tröttnat på att knalla omkring med vanlig gräsklippare och bestämt mig för att skaffa en robotklippare. Har sökt tips här på forumet om bästa klipparen för mina behov och då har bl.a. Gardena nämnts. Men, när jag läser i denna tråd så blir man ju mörkrädd och känner att det mest problemfria är att rycka igång den gamla bensindrivna klipparen och jaga på i stället för att köpa på sig en massa problem. För det verkar ju vara en herrans massa problem som uppstår med robotgräsklippare! En tråd med över 2000 inlägg kring ett märke säger ju lite, även om en del kanske inte är kopplade till fel i produkten. Men många är det trots allt.
Nu är jag pensionär och en som inte gillar en massa appar m.m. Jag är en användare av datorer, surfplattor och mobiltelefoner - men jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta i en massa appar och hålla på med uppdateringar m.m. Jag vill helt enkelt försöka göra tillvaron lite enklare och inte dra på mig nya problem och saker som kräver en massa engagemang och skapar irritation.
När det gäller andra redskap som motorsågar, röjsågar och högtryckstvättar m.m. så har jag lagt pengar på bra produkter som bara går och går utan problem (hittills). Men när det gäller robotgräsklippare så verkar inte sådana problemfria maskiner finnas. Eller?
Vad säger ni som kör Gardenas klippare? Skulle ni köpa en sådan igen om ni stod inför ett byte? Eller vad skulle ni helst valt för maskin om ni fick göra om valet?
Ska tilläggas att min gräsmatta är drygt 1000 kvm och kommer att utökas till ca. 1500 kvm till nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.