2 987 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
kapa klinkers
Vi gjorde ett hål för dörren innan plattsättarna la kaklet i vårt badrum och räknade då fel så hålet för dörren blev för litet. Om tröskeln ligger ovanpå klinkersen så hamnar karmarna för långt upp. Om man däremot tar bort klinkersen under tröskeln så passar det precis. Vi tänkte nu göra så! Jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på när man tar bort klinkersen. Vilka verktyg ska man använda och kan man råka skada tätskiktet?
Egentligen ska tätskiktet vara uppvikt på tröskeln vilket blir lite svårt nu. Bortsett från det borde de ju gå bra att försiktigt spåra i klinkersen med en vinkelslip med diamentklinga, alternativt gå på evighetsjobbet och göra dito med en Dremmel. Gå inte hela vägen igenom klinkersen. Spräck sedan försiktigt klinkersen i bitar och skrapa bort fixet försiktigt med en spackel. Det sista fixet går nog att ta med en blöt trasa som man mekaniskt nöter bort de blöta kornen i fixet med.
Har inte testat detta själv kanske jag ska tillägga
Har inte testat detta själv kanske jag ska tillägga
Exakt, kapa karmens ovansida med en cirkelsåg. Problemet med anslutande våtrumsbehandling återsår dock. En liten vinkelslip med diamantklinga är rena kirurgverktyget enligt mig så det funkar säkert fint...Tobbe31 skrev:
Tack för jättebra svar! Satsar nog på dörrkarmen istället! Få se hur det går...