Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Bygger man en helikopterplatta på mark som inte är ens egen ber man nästan om att få denna sorts besökare hos sig. Skulle de bara låtit skiten vara hade de fått sin privata strand men nu tror jag tyvärr att de fått så mycket uppmärksamhet att folk kommer att fortsätta ta sig dit för att bada bara för att.
Ser inte ut att vara en alltför mysig strand just där, men rätten att bada ska utnyttjas , upp till kamp alla kalkoner!
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
T
john68 john68 skrev:
Lätt att räkna ut och det verkar vedertaget bland de som "staketar". Många utryck som inte finns i SAOL och flera tillkommer varje år... så jaha, och?
Aha, du menar som när min 6-åring säger ”lagde”?
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Aha, du menar som när min 6-åring säger ”lagde”?
Inte riktigt samma sak
Säger inte sexåringar läggde?

"Att staketa" handlar om att göra ett verb av ett substantiv, "ett staket" för att tex beskriva vad man gör när man sätter upp ett staket.

Jag har däremot ingen aning om hur vanligt det är att ord bildas på det sättet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
krillek krillek skrev:
Om du bemödat dig att läsa pressmeddelandet från kommunen som jag länkade till så hade du snabbt sett att det inte är så svart eller vitt. För övrigt är svartbyggen en sak, men du kan bygga svart även på din egen fastighet.
Du läser diplomatisk kanslisvenska dåligt, i klartext skriver de att de inte vill stöta sig med de människor de brukar gå på fest hos och att de gärna vill ha lite för att försöka lösa detta på ett sätt så att ingen förlorar ansiktet.
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du läser diplomatisk kanslisvenska dåligt, i klartext skriver de att de inte vill stöta sig med de människor de brukar gå på fest hos och att de gärna vill ha lite för att försöka lösa detta på ett sätt så att ingen förlorar ansiktet.
Nja, politiker vill bli omvalda, särskilt under valår är det viktigt att lyssna på majoriteten. Och såvitt jag vet är det fortfarande en röst per person som gäller, även i Täby.
Så om politikerna anar att de som är mot att fastighetsägarna skapat sig större strandtomter, än vad det är som är för, så tror jag att politikerna tycker det är värt att stöta sig med ett dussintal fastighetsägare, oavsett hur rika och mäktiga de är.
 
D
B b8q skrev:
Nja, politiker vill bli omvalda, särskilt under valår är det viktigt att lyssna på majoriteten. Och såvitt jag vet är det fortfarande en röst per person som gäller, även i Täby.
Så om politikerna anar att de som är mot att fastighetsägarna skapat sig större strandtomter, än vad det är som är för, så tror jag att politikerna tycker det är värt att stöta sig med ett dussintal fastighetsägare, oavsett hur rika och mäktiga de är.
Jag har vana av Täby-liknande kommun och tror inte att den balansen ser mycket annorlunda ut där, i Täby tror jag inte det finns någon större opinion mot detta, de behöver nog mer försöka dölja den sedvanliga kommunkorruptionen från omvärlden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser inte ut att vara en alltför mysig strand just där, men rätten att bada ska utnyttjas , upp till kamp alla kalkoner!
Påstår du att badkartan.se har fel?

;)

https://www.badkartan.se/
 
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det är väldigt många som är proxy-kränkta i den här tråden. Jag som själv bor i närheten har inga som helst problem med detta. Det finns flertalet badplatser för allmänheten i området, och de sköts och underhålls mycket väl av kommunen.

Däremot, något som gör mig mycket irriterad, har Länsstyrelsen inrättat naturreservat på omkring 70 000 kvm av min mark, och därigenom begränsat, eller i praktiken helt förbjudit mig att nyttja min egen mark. Detta helt utan ersättning. Allt detta enligt de lagar som länsstyrelsen kan välja att utnyttja. Detta dock inte i min bostadskommun. Om någon nu är intresserad av markägarperspektivet av orimlig annektering.
Normlat får man endera ersättning i pengar i enlighet med exproprieringsreglerna, eller så får man ersättningsmark när naturreservats bildas.

De av mina grannar grannar som drabbades nu senast, fick samtliga ersättningsmark, och var faktiskt väldigt nöjda, då det var "bättre" skog än den som blev reservat (lågproduktiv mossmark).

Brist på pengar för expropriering eller tillgång till ersättningsmark, brukar anses som hinder för att inrätta naturreservat.

Att sedan få naturreservat sköts på ett vettigt sätt, är en helt annan sak.
 
D
mattiasp mattiasp skrev:
Det är väldigt många som är proxy-kränkta i den här tråden. Jag som själv bor i närheten har inga som helst problem med detta. Det finns flertalet badplatser för allmänheten i området, och de sköts och underhålls mycket väl av kommunen.

Däremot, något som gör mig mycket irriterad, har Länsstyrelsen inrättat naturreservat på omkring 70 000 kvm av min mark, och därigenom begränsat, eller i praktiken helt förbjudit mig att nyttja min egen mark. Detta helt utan ersättning. Allt detta enligt de lagar som länsstyrelsen kan välja att utnyttja. Detta dock inte i min bostadskommun. Om någon nu är intresserad av markägarperspektivet av orimlig annektering.
Om man ska vara torr så brukar man säga att såna här saker är intecknade i priset, dvs att skogsmark värderas med denna risken i beaktande, antar att det är en fungerande marknad även på skog.
 
T
Om vi spekulerar i att allt är svartbygge och man har annekterat marken. Vem ska ha nytta av den lilla remsan strand som finns där? Det går ju knappt att komma till marken då den är omgiven av tomterna. Mycket enklare i min mening att dom som har angränsande tomt får möjlighet att köpa den ytan och då ta hand om den. Kommunen kommer ju ändå inte underhålla den marken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Om vi spekulerar i att allt är svartbygge och man har annekterat marken. Vem ska ha nytta av den lilla remsan strand som finns där? Det går ju knappt att komma till marken då den är omgiven av tomterna. Mycket enklare i min mening att dom som har angränsande tomt får möjlighet att köpa den ytan och då ta hand om den. Kommunen kommer ju ändå inte underhålla den marken.
Fast jag tycker kommunen ska behålla marken, skita i att underhålla dennich förbjuda grannen att göra det...
 
  • Haha
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Fast jag tycker kommunen ska behålla marken, skita i att underhålla dennich förbjuda grannen att göra det...
DET ÄR RÄTT !!!
Fram för mer avundsjuka.
Om inte du får använda marken så skall minsann ingen få det.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Det handlar ju om allas vår rätt till gemensamt ägd mark. När de lägger beslag på kommunal mark är det en stöld från allas gemensamma egendom.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nu var väl gränsen satt i vattenbrynet från blöjan? På många fastigheter.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu var väl gränsen satt i vattenbrynet från blöjan? På många fastigheter.
Ja, ska det bli riktigt rätt borde förstås kommunen gräva bort alla utfyllningar och återställa till 1930-talets strandlinje, och sedan skicka räkningen till fastighetsägarna. Men det lär inte hända.
 
  • Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.