Vi lägger normalt sett bara nätet mellan stenarna var annan/ var tredje stenrad alternativt med meters avstånd om det är väldigt små stenar.

Så liten höjd som du har borde det gå bra utan. speciellt som du har ett hörn :)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Lagom till midsommar var murens tillräckligt färdig för att plocka ner profiler och linor och städa upp. Som alltid uppfattatas resultatet bättre när det blir en del av en helhet.

Nu ska vi vila och fira midsommar i helgen och sen kämpa vidare med det som återstår av muren och tillsist motfyll.
 
  • Nybyggd stenmur i trädgård med matbord redo för midsommarfirande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd stenmur i trädgård med träbord och stol framför, redo för midsommarfirande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd mur i sten med slät betongtopp och blomkruka framför, redo för midsommarfirande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 13 till
  • Laddar…
11 poäng av 10 från Stilpolisen! Ni förtjänar ledigt, tat lugnt med drickat så ni inte raserar den ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
11 poäng av 10 från Stilpolisen! Ni förtjänar ledigt, tat lugnt med drickat så ni inte raserar den ;)
Tackar så mycket. Jo, jag tror inte att den har en rejäl hockeytackling i sig nu innan motfyll.
 
Nu börjar det snart vara dags att fylla grus bakom muren och jag funderar på hur högt jag ska fylla. Ovanpå gruset (16-32) ska det ligga en markduk och planteringsjord. Jag vet inte vad som ska växa ovanför muren men det vore kul att kunna välja bland mer än bara de som klarar extremt lite jord. På ett ställe skulle jag gärna sätta något som kan klättra på armeringsnätet som sitter ovanför bänkskivan. Samtidigt vill jag inte riskera att jordlagret puttar om kull övre delen av muren när det fryser.

Någon som har nån uppfattning om hur tjockt lager jord jag vågar ha närmast muren? Eller hur mycket som behövs för att få något att växa?
 
Om du vill ha något som behöver mer jord på ett ställe så kan du sätta ner en kruka i lämplig storlek i gruset. En kruka som tål frost naturligtvis men dp har du iaf inte jordlagret mot muren
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Hej så som jag sett har det ibland varit en grussträng med 20cm bredd synlig uppe i toppen. någon gång har det förekommit jord mot muren i toppen men då var det 30-50cm djupt med jord direkt mot muren. Någon knottplast emellan. Dock var det fortfarande grus och dräneringsrör längre ned
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Om du vill ha något som behöver mer jord på ett ställe så kan du sätta ner en kruka i lämplig storlek i gruset. En kruka som tål frost naturligtvis men dp har du iaf inte jordlagret mot muren
Kanske inte är en dum tanke. Man skulle ju kunna tänka att man jobbar med planteringslåtdor, typ pallkragar eller liknande, ståendes bakom muren.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Hej så som jag sett har det ibland varit en grussträng med 20cm bredd synlig uppe i toppen. någon gång har det förekommit jord mot muren i toppen men då var det 30-50cm djupt med jord direkt mot muren. Någon knottplast emellan. Dock var det fortfarande grus och dräneringsrör längre ned
Med 30-50 cm djup (vertikalt) jordlager bakom muren skulle det ju gå att plantera det mesta. Frågan är bara vad det medför för risker?
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Har du grus under/bakom resterande del av muren så är det trycket från horder så pass liten att det inte påverkar muren förutsatt att den är byggt rätt.
Har du även den där knottrigaplasten mellan jord och mur blir det aldrig stående vatten närmast muren
 
N nybyggarn3 skrev:
Med 30-50 cm djup (vertikalt) jordlager bakom muren skulle det ju gå att plantera det mesta. Frågan är bara vad det medför för risker?
det mesta som inte är för stort. Många buskar och träd utgår. Däremot blommor och annat smått
 
eriksaaf eriksaaf skrev:
Har du grus under/bakom resterande del av muren så är det trycket från horder så pass liten att det inte påverkar muren förutsatt att den är byggt rätt.
Har du även den där knottrigaplasten mellan jord och mur blir det aldrig stående vatten närmast muren
Rätt byggd är det vi siktar på även om det är lite vagt för naturstensmurar. Att någon plast skulle behövas för att undvika att der står vatten bakom muren har jag svårt att se. Den är ju full av hål och vatten lär ju rinna rakt igenom. Dessutom är ju baksidan allt annat än slät.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Jag tror den plasten heter fultskyddsmatta dränering eller noppmatta på svenska. anledningen är att jorden sväller och plasten ger ett så pass stort mellanrum att tjälen inte får samma åverkan på muren.
Går ju att chansa med jorden direkt mot Sten men plasten är ganska billig.
 
eriksaaf eriksaaf skrev:
Jag tror den plasten heter fultskyddsmatta dränering eller noppmatta på svenska. anledningen är att jorden sväller och plasten ger ett så pass stort mellanrum att tjälen inte får samma åverkan på muren.
Går ju att chansa med jorden direkt mot Sten men plasten är ganska billig.
Är du säker på att man får den effekten? Fuktskydd drännering, typ Platon, har jag kvar en massa efter att jag satte på köksväggen framför muren. Den skulle jag kanske kunna sätta mellan jord och mur. Däremot tror jag inte på att sätta matta hela vägen, mellan mur och grus.
 
Aa huvudfunktionen är att inte få vatten som fryser och trycker muren. Får du plasten så att jord aldrig ligger mot muren ska det gå fint. Annars om du inte har det kan jorden bli mättat och frysa till och på så vis trycka på muren. oftast brukar våra geotekniker räkna på krafterna och alla mängder. Det känns lite som att i ditt fall är alla krafter så pass små att det går fint i vilket fall under en lång tid.
Samtidigt tänker jag att det kan vara skönt att köra på med plasten om du har den :)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.