D
F Farendag skrev:
Monstret lever :) Alla plattor funkade och ugnen verkade gå igång.

Ovärderlig hjälp har ni varit! TACK!

Antar att ni anser att jag ändå ska byta till perilex sladdställ?
Det blir bättre fördelning på faserna. Men inte prio 1 kanske.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Monstret lever :) Alla plattor funkade och ugnen verkade gå igång.

Ovärderlig hjälp har ni varit! TACK!

Antar att ni anser att jag ändå ska byta till perilex sladdställ?
Det räcker ju med en 5ledarsladd till din befintliga kontakt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Varför i hela friden håller du på och kopplar det här själv?! Elfirman ska skicka ut en (erfaren) jourelektriker och rätta till det de har ställt till med. Gratis.

Om du lämnar in bilen på service med oljebyte, och när du sen kör iväg så går bilen på 3 cylindrar och det rinner nåt under, plockar du fram verktygslådan och liggvagnen då och börjar skruva?

Edit: Tur att det här är behörighetskrävande, så det blir ordentligt gjort.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden håller du på och kopplar det här själv?! Elfirman ska skicka ut en (erfaren) jourelektriker och rätta till det de har ställt till med. Gratis.
Fast i det här fallet är det ju inte elfirman som har kopplat in spisen helt regelvidrigt utan skyddsjord och med gröngul ledare som fas.

Om du lämnar in bilen på service och det visar sig att belysningen på släpvagnen inte funkar efteråt så är det väl inte bilfirmans fel?




...Och det är inte behörighetskrävande att koppla in en sladd med stickpropp på en spis.
 
  • Gilla
udihow och 11 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden håller du på och kopplar det här själv?! Elfirman ska skicka ut en (erfaren) jourelektriker och rätta till det de har ställt till med. Gratis.

Om du lämnar in bilen på service med oljebyte, och när du sen kör iväg så går bilen på 3 cylindrar och det rinner nåt under, plockar du fram verktygslådan och liggvagnen då och börjar skruva?

Edit: Tur att det här är behörighetskrävande, så det blir ordentligt gjort.
Ja för det är ju naturligtvis elektrikerns fel att spisen var felkopplad, dessutom borde han ju kolla alla andra "apparater" som någon nolla kan ha varit och pillat i. För om man lejer någon att se över elinstallationen måste ju elektrikern förstå att man ska kolla ALLT som ansluts till el. Som tex TV, strykjärn, mobilladdare mm mm för dom kan ju vara felkopplade :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden håller du på och kopplar det här själv?! Elfirman ska skicka ut en (erfaren) jourelektriker och rätta till det de har ställt till med. Gratis.

Om du lämnar in bilen på service med oljebyte, och när du sen kör iväg så går bilen på 3 cylindrar och det rinner nåt under, plockar du fram verktygslådan och liggvagnen då och börjar skruva?

Edit: Tur att det här är behörighetskrävande, så det blir ordentligt gjort.
Det är inte elfirman som har ställt till med något. Det är någon som tidigare har kopplat spisen, och uttaget fel. De har nu kopplat uttaget rätt.

Det är dessutom inte behörighetskrävande. Men man ska ju veta vad man gör.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I och med att elfirman bytt uttaget som tidigare var felkopplat så tycker jag de åtminstone kunde frågat om spisen verkligen fungerar innan, alternativt verifierat. Det var ju helt felkopplat innan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I och med att elfirman bytt uttaget som tidigare var felkopplat så tycker jag de åtminstone kunde frågat om spisen verkligen fungerar innan, alternativt verifierat. Det var ju helt felkopplat innan.
De drog sannolikt ut gammalt kablage utan att kolla hur det var kopplat. Jag tycker att det är rimligt att man inte lägger tid på att leta fel i delar som tas bort.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I och med att elfirman bytt uttaget som tidigare var felkopplat så tycker jag de åtminstone kunde frågat om spisen verkligen fungerar innan, alternativt verifierat. Det var ju helt felkopplat innan.
Man kan väl alltid ta diskussionen. Men förmodligen rev man bara ut det gamla utan att titta alltför noga och utgått ifrån att det var rätt eftersom allt fungerade. Sen har man kopplat in igen på rätt sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Man kan väl alltid ta diskussionen. Men förmodligen rev man bara ut det gamla utan att titta alltför noga och utgått ifrån att det var rätt eftersom allt fungerade. Sen har man kopplat in igen på rätt sätt.
Dock var det dåligt att de inte kollade fasföljden för värmen (andra tråden).
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
D datja skrev:
Dock var det dåligt att de inte kollade fasföljden för värmen (andra tråden).
Det var faktiskt vattenpumpen, som då gick baklänges :). Luftvärmepumpen kopplade dem in och den fungerar :) men den går ju på en fas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I och med att elfirman bytt uttaget som tidigare var felkopplat så tycker jag de åtminstone kunde frågat om spisen verkligen fungerar innan, alternativt verifierat. Det var ju helt felkopplat innan.
Hade dem frågat mig om spisen fungerade så hade jag sagt Ja, för det gjorde den, även om den var lite trög men den har förmodligen ett antal år på nacken. Jag hade ingen aning om att den här felkopplingen fanns.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I och med att elfirman bytt uttaget som tidigare var felkopplat så tycker jag de åtminstone kunde frågat om spisen verkligen fungerar innan, alternativt verifierat. Det var ju helt felkopplat innan.
Där är du helt på spår och dessutom nära anslutande till det nutida sk anläggningskännedom i senare regelverken. Självklart ett grovt fel att inte undersöka på lämpligt sätt hur något man demonterar för utbyte är utfört. Oavsett det ännu värre felet som fanns i spisanslutningen finns inget försvar för att man inte kollar tex fasföljd som TS fick problem med pumpen och ev brister som i perilexen här. Jämför med att bara lossa några matningar mot centraler och sen anta att alla var lika gjort från början. Det är ju på dessa sätt det klassiska olycksfallet med tändtråd antagen PE mot handukstorken kom till.

Det är intressant att se alla som försöker släta över något som är grund 1A vid eljobb dvs att ha läget klart för sig oavsett om det är rätt eller fel utfört. Är man ute lite emellanåt och kollar hur det i olika fall går till på fältet är det inget ovanligt att liknande fel görs och rena försynen sen ger att det inte blir allvarliga konsekvenser. Har själv sett fall vid kopplingar i mellanspänningsnät där både slarv och vana som ger att man hoppar över vissa steg har varit nära olycksfall och där det i de fallen sällan ges en andra chans. I ett fall gav machokultur och lättja resultatet att personen är utan underarm på höger sida den mindre erfarne ville göra rätt men handledaren hoppade över och drabbades själv som kanske då var "välförtjänt".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Vatten pumpen håller jag med om att det var dåligt. Men i övrigt är det ju inget fel i elanläggningen. Liknelsen med tändtråden är långsökt. Det är en del i anläggningen och ska naturligtvis kontrolleras vad den är om den ansluts.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Monstret lever :) Alla plattor funkade och ugnen verkade gå igång.

Ovärderlig hjälp har ni varit! TACK!

Antar att ni anser att jag ändå ska byta till perilex sladdställ?
Jag skulle byta till ett fullkopplat sladdställ eller byta ut fyrledarkabeln till en femledarkabel. Förmodligen får du ännu bättre "fräs" på spisen då, speciellt om du använder många plattor + ugnen samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.