S svanstrom skrev:
Fråga angående L3:

Håller precis på att installera det och allt verkar funka bra, men när jag låser så låses även handtagen, det vill säga att de inte går att trycka ned. Ska det vara så? Det påverkar ju inte funktionen, men när jag kollar på t.ex den här instruktionsvideon från Yale så kan han ju trycka ned handtaget efter låsning (precis som det var på V2N): [media]
Till L3 fanns låshus DDL i början där man kunde dra ner trycket när det var låst men det förbättrade låshuset R2 har den funktionen att du inte kan dra ned trycket när det är låst och det ska vara så.
R2 låshuset infördes i produktion från 2021-05-17.
Jämförelse mellan låshus R2 och DDL för dörrar med förklaring av den förbättrade säkerhetsfunktionen i R2-modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Jag ska byta ut mitt V2N (och flytta det till garagedörren) mot ett nytt L3. Är det något särskilt man ska tänka på eller är det en enkel process?

Jag tänker främst på om L3 har samma formfaktor på låskista så att jag kan räkna med att den kommer passa utan problem där V2N-låset nu sitter?
Jag svarar på min egen fråga :giggle:

Det är väldigt enkelt att byta från V2N till L3, slutblecket kan sitta kvar och låshuset har samma dimension, jag återanvände de tillkapade skruvarna från min V2N så slapp jag hela den biten också.
 
Hej!
Sedan några dagar tillbaka har jag problem med att dörrlåset "fastnar". När jag stänger dörren som jag brukar får jag felton, utan måste dra lite extra så kan låskolven åka ut när jag vrider till "lås". När jag ska låsa upp får jag "ta ett andetag och dra ner handtaget ordentligt", annars går inte dörren upp. Kan det ha med värmen att göra? (typ nån metallbit som har expanderat en liiiiiten mikromillimeter o stör ordningen)....eller något annat? (ska tillägga att jag bor i lägenhet och min ytterdörr går till ganska svalt trapphus)
Har inte haft problem sen 2019 då jag installerade Yale doorman.
 
M miis skrev:
Hej!
Sedan några dagar tillbaka har jag problem med att dörrlåset "fastnar". När jag stänger dörren som jag brukar får jag felton, utan måste dra lite extra så kan låskolven åka ut när jag vrider till "lås". När jag ska låsa upp får jag "ta ett andetag och dra ner handtaget ordentligt", annars går inte dörren upp. Kan det ha med värmen att göra? (typ nån metallbit som har expanderat en liiiiiten mikromillimeter o stör ordningen)....eller något annat? (ska tillägga att jag bor i lägenhet och min ytterdörr går till ganska svalt trapphus)
Har inte haft problem sen 2019 då jag installerade Yale doorman.
Värme/luftfuktighet kan mycket väl påverka.
En liten justering av slutbleck kan behövas.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Värme/luftfuktighet kan mycket väl påverka.
En liten justering av slutbleck kan behövas.
Tack för tipset, har försökt men jag får inte till det.
När jag tittat noga känns det som att det är undertryck i trapphuset och dörren dras utåt. Vi får se om det blir annorlunda när vädret förändras.
Kan det gå sönder /må dåligt att man låter det vara lite trögt?
 
M miis skrev:
Tack för tipset, har försökt men jag får inte till det.
När jag tittat noga känns det som att det är undertryck i trapphuset och dörren dras utåt. Vi får se om det blir annorlunda när vädret förändras.
Kan det gå sönder /må dåligt att man låter det vara lite trögt?
Du ska ha 2-3mm glapp i slutbleck och undertryck och övertryck i trapphuset kan ställa till det.
 
Redigerat:
V Vitaminen skrev:
[bild]
Man fick plocka isär på båda sidor för att komma åt fjädern på utsidan, en fjäderringstång är bra att ha och en kompis som håller i låset på insidan (så man slipper ta isär kontakterna)

[bild]
Har själv tröttnar på mina hängande handtag och monterade isär allt. Flera skruvar hade skruvat ur sig och en av de yttre skruvarna som håller det yttre handtaget hade glappat så mycket så att gängorna hade gått sönder i handtaget. Det var skruvarna som är markerade med grön pil som skruvat ur sig och orsakat att handtaget hängde.

jag böt ut dessa mot ett par som var lite längre, ett par MRX M4x10, alltså 10mm långa. Dessa passade perfekt då hålen är ca 11 mm djupa.

som ni ser på andra bilden så hängde en skruv lös när jag tog isär det yttre handtaget.

Men nu sitter det rakt och fint igen.
 
  • Illustration av en dörrhandtagets insida med markerad skruv och löstaget yttre handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörrhandtag med nya skruvar M4x10 monterade som avbildats av grön pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
R RobertML skrev:
Har själv tröttnar på mina hängande handtag och monterade isär allt. Flera skruvar hade skruvat ur sig och en av de yttre skruvarna som håller det yttre handtaget hade glappat så mycket så att gängorna hade gått sönder i handtaget. Det var skruvarna som är markerade med grön pil som skruvat ur sig och orsakat att handtaget hängde.

jag böt ut dessa mot ett par som var lite längre, ett par MRX M4x10, alltså 10mm långa. Dessa passade perfekt då hålen är ca 11 mm djupa.

som ni ser på andra bilden så hängde en skruv lös när jag tog isär det yttre handtaget.

Men nu sitter det rakt och fint igen.
Kul, det var dom jag menade! Kan vara läge med lite loctite! :)
 
  • Gilla
RobertML
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Kul, det var dom jag menade! Kan vara läge med lite loctite! :)
Mina satt bra, iaf på insidan, men kan lösa på utsidan göra så att insidan blir att hänga lite och kännas allmänt slappt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Mina satt bra, iaf på insidan, men kan lösa på utsidan göra så att insidan blir att hänga lite och kännas allmänt slappt?
Nej, det är två skruvar till handtaget på insidan och två andra skruvar till handtaget på utsidan så dom är helt separata.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Du ska ha 2-3mm glapp i slutbleck och undertryck och övertryck i trapphuset kan ställa till det.
Nu när det var lite svalare tyckte jag att det var liiiiite annorlunda men det är inbillat önsketänkande...nu när jag summerat dagens ut o in genom dörren så är det nog rätt så irriterande läge fortfarande :crysmile:

Två skruvae på blecket satt löst och jag hoppades men det hjälpte tyvärr inte men den allra mittersta med konstig skruvhuvud sitter jättehårt så jag kan inte få loss den. Vågar inte ta i heller. Mitt handtag är inte lös men sitter inte helt tajt heller så dax att se tror jag.
 
Hej alla!

Gedigen tråd med mycket matnyttig info och empiri.

Jag har Yale v2n och vill koppla upp den mot HASS (Home Assistant). Det verkar finnas ett par alternativ…

1. Köra Verisure-modul och box och integrera via HASS-integration.
2. Köra Yale Connect-modul och plugg och integrera i HASS via August-integrationen.
3. Köra Yales z-wave-modul och integrera direkt mot HASS via en z-wave-sticka.
4. Köra Yales zigbee-modul och integrera via zigbee-sticka och t.ex. zigbee2mqtt. Dock verkar denna modul vara svår att få tag i, tycks vara slutsåld överallt.

Säkert missat något alternativ eller skrivit något fel, komplettera/rätta gärna. Men jag tänkte främst höra om era erfarenheter kring integration mot HASS och om ni då har något alternativ ni föredrar/rekommenderar. För- och nackdelar med de olika alternativen?

Som någon tidigare i tråden nämnde så vore det önskvärt att slippa cloud-lösning eller en pull-variant (som hämtar status t.ex. var 60:e sekund) - just för att slippa fördröjningar och kunna få det funka även offline. Just därför är jag inne på alternativ 3 (z-wave) just nu.

Någon här som kört på z-wave modulen mot HASS? Får man states (öppen, stängd, låst m.m.) samt actions (låsa, öppna, ändra kod m.m.)? Eller får man fler states och actions med något av de andra alternativen?

Vidare, är det någon här som har zigbee-modulen och kopplat den mot HASS? Bra/dåligt/brister/tips?

Supertacksam för tankar, idéer och tips. Återigen tack för en bra tråd.
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
J
J Jlgr skrev:
Hej alla!

Gedigen tråd med mycket matnyttig info och empiri.

Jag har Yale v2n och vill koppla upp den mot HASS (Home Assistant). Det verkar finnas ett par alternativ…

1. Köra Verisure-modul och box och integrera via HASS-integration.
2. Köra Yale Connect-modul och plugg och integrera i HASS via August-integrationen.
3. Köra Yales z-wave-modul och integrera direkt mot HASS via en z-wave-sticka.
4. Köra Yales zigbee-modul och integrera via zigbee-sticka och t.ex. zigbee2mqtt. Dock verkar denna modul vara svår att få tag i, tycks vara slutsåld överallt.

Säkert missat något alternativ eller skrivit något fel, komplettera/rätta gärna. Men jag tänkte främst höra om era erfarenheter kring integration mot HASS och om ni då har något alternativ ni föredrar/rekommenderar. För- och nackdelar med de olika alternativen?

Som någon tidigare i tråden nämnde så vore det önskvärt att slippa cloud-lösning eller en pull-variant (som hämtar status t.ex. var 60:e sekund) - just för att slippa fördröjningar och kunna få det funka även offline. Just därför är jag inne på alternativ 3 (z-wave) just nu.

Någon här som kört på z-wave modulen mot HASS? Får man states (öppen, stängd, låst m.m.) samt actions (låsa, öppna, ändra kod m.m.)? Eller får man fler states och actions med något av de andra alternativen?

Vidare, är det någon här som har zigbee-modulen och kopplat den mot HASS? Bra/dåligt/brister/tips?

Supertacksam för tankar, idéer och tips. Återigen tack för en bra tråd.
Jag har iofs Yale Linus men på det fungerade det fint att köra ZHA via home assistant tillsammans med August integration. Det är dom dom gör Yale. Det är grymt smidigt att använda en vanlig zigbeeknapp på en nyckelring och låsa/låsa upp med då. Kör sonoff zigbee usbdongel.
https://www.amazon.se/Sonoff-Universal-Zigbee-Gateway-Hemassistent/dp/B09KXTCMSC Skärmdump av hemassistentens enhetslista som visar 'Ytterdörr Keypad' med batteriprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en mobiltelefon som visar Home Assistant-integrationer, inklusive "August" och "Google Cast".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jlgr
  • Laddar…
Är precis på väg att installera(eller nåja, en hantverkare) ett Yale kodhandtag till altanen och ett L3 till huvudentren.
Kör även Verisurelarm (har microenhet redan)

1: För att integrera Yale med Verisure, behöver jag 'Verisure Smart låsmodul' eller slipper jag det med L3?
2: Är det "värt" att koppla samman Yale och verisure? För/nackdelar?

Kommer på sikt köra igång med HASS/Homey när tid finnes,

/henkson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.