Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Hej!
Jag tappar trycket i min radiatorslinga. Har noterat att det droppar lite från skvallerröret (1) som går ut från påfyllningsventilen ovan bergvärmepumpen. I bilden syns även inkommande kallvatten uppifrån (2) och påfyllning radiatorslingan (3). Samlade upp med en halvlitersburk, den var överfull på ett par veckor, vattnet ser rent ut. Det står Beulco 9 bar på säkerhetsventilen som leder till skvallerröret.
Det verkar rimligt att anklaga ventilpaketet för att åtminstone spilla ut lite inkommande vatten, men jag hoppas även att ett byte av den åtgärdar tryckfall i radiatorslingan.
Vad kallas dessa ventiler, 3 st komponenter (minst)? Har jag rimliga chanser att hitta identiskt (i så fall klarar jag att byta själv)? Rimliga chanser att även hålla trycket i radiatorerna om jag byter dessa? Vad säger forumet?
Jag tappar trycket i min radiatorslinga. Har noterat att det droppar lite från skvallerröret (1) som går ut från påfyllningsventilen ovan bergvärmepumpen. I bilden syns även inkommande kallvatten uppifrån (2) och påfyllning radiatorslingan (3). Samlade upp med en halvlitersburk, den var överfull på ett par veckor, vattnet ser rent ut. Det står Beulco 9 bar på säkerhetsventilen som leder till skvallerröret.
Det verkar rimligt att anklaga ventilpaketet för att åtminstone spilla ut lite inkommande vatten, men jag hoppas även att ett byte av den åtgärdar tryckfall i radiatorslingan.
Vad kallas dessa ventiler, 3 st komponenter (minst)? Har jag rimliga chanser att hitta identiskt (i så fall klarar jag att byta själv)? Rimliga chanser att även hålla trycket i radiatorerna om jag byter dessa? Vad säger forumet?
När det är en 9 bars säkerhetsventil så gäller den bara för varmvattnet och inte radiatorslingan. Då får du leta felet på expansionkärlet, säkerhetsventilen på radiatorsidan eller läckage på radiatorsidan
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Ok, ja så som det är kopplat så är det ju ett väldigt långskott om ett läckage i värmeslingan skulle ta sig ut här.V Vector skrev:
Har grejat med golvet i pannrummet, stambytt till golvbrunnen, och har lättare att upptäcka läckage ur skvallerröret, så det kanske alltid har gjort såhär oh inte är nåt att oroa sig över?
Jag har även gjort om golv och radiatorrör i hallen. Har en inspektionslucka i golvet som samlar alla nya kopplingar. Det är rörmokaren har gjort dem. Har inte vågat öppna den luckan, men har en gnagande känsla att det är just däri det läcker.
Ska kolla säkerhetsventilen på expansionskärlet med burkmetoden också först.
Trycket i radiatorkretsen är max 2,5 bar.Karrock skrev:
Säkerhetsventilen på radiatorkretsen brukar ligga på 2,5 bar.
Trycket i inkommande kallvatten brukar ligga på minimum 3,5 bar.
Inkommande vattentryck ”ska” ligga på minst 1,5 bar vid översta tappstället men samtidigt bör inte trycket vid överlämningspunkten inte överstiga 7 bar.
Se mer följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-kommunalt-vattentryck.229197/page-2#post-3658887
I avstängningsventilen 3 brukar det sitta en backventil. Det ska sitta en backventil mellan radiatorkretsen och tappvattnet. Detta för att det inte ska kunna komma in smutsigt radiatorvattnen i tappvattnet.
I ventilpaketet 2 så ska det sitta en backventil mellan inkommande kallvatten och varmvattenberedaren. Detta för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.
I ventilpaketet 2 så ska det sitta en backventil mellan inkommande kallvatten och varmvattenberedaren. Detta för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Jag har fått för mig att såna här vinklade ventiler har inbyggd backventil.Demmpa skrev:I avstängningsventilen 3 brukar det sitta en backventil. Det ska sitta en backventil mellan radiatorkretsen och tappvattnet. Detta för att det inte ska kunna komma in smutsigt radiatorvattnen i tappvattnet.
Jag tricksade fram inspektionsluckan under golvet och hittade en pöl. Suck. En ny gängad övergång från stålrören till presskoppling i de nya rören läcker. Tätad med gängsnöre. Räknar inte med att det går dra åt och därmed vrida presskopplingen.
Liknande trådar
-
Hur täta hål mellan krypgrund och träet ovanför?
Grund & Markarbeten -
Inreda ovanvåning själv på hus från -89?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Delat bjälklag?! Går det att stabilisera ovanifrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga ovanpå jordvärmeslangar?
Värmepumpar -
Hjälp att identifiera ledning ingående vatten
Vatten & Avlopp