F
K Krux skrev:
Har fått frågan om jag vill ha en garden. Jag får den mot hämtning. Men ägaren är inte så kunnig och jag hittar dåligt med info. Någon som vet om den är 4 takt? Jag har dålig koll på garden.Är typ en sån här
Står det inte OHV eller nåt sånt på ventilkåpan? Over Head Valve, 2T har inga ventiler.
 
Helt klart en OHV, dvs en "modern" 4takts motor.
Allt som syns skvallrar om att det är en sådan.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
K
Tack för hjälpen alls. Lyckades få ägaren att hitta en stor påfyllnadsport för olja med en oljestickan i så ingen tvekan nu
 
Min gräsklippare, 3år gammal Husqvarna, som jag kör på dagens 95, börjar hosta och dör efter kanske 20min klippning, efter att den stått ungefär lika länge så startar och går den som vanligt.

Frågade trådstartaren som funderar på om dagens 95 gör att stiftet blir för varmt och dör.
Då bör jag välja ett knäpp kallare stift och prova?
 
nino nino skrev:
Min gräsklippare, 3år gammal Husqvarna, som jag kör på dagens 95, börjar hosta och dör efter kanske 20min klippning, efter att den stått ungefär lika länge så startar och går den som vanligt.

Frågade trådstartaren som funderar på om dagens 95 gör att stiftet blir för varmt och dör.
Då bör jag välja ett knäpp kallare stift och prova?
om det inte är det som är felet...
min 12 år gamla partner gör ungefär samma sak och hade det så rätt länge, grymt irriterande. för ett par år sen tröttnade jag och slängde in den på servis. de mende att de fixade den, men såklart inte, samma sak ändå sen.
det jag dock upptäckte själv sen var att gasvajern med tiden blivit sliten och utsträckt, När jag fixerade den i max läge med en liten träkloss bakom gasarmen (eller vad det heter där vajern e fäst) kan jag köra hur länge som helst. byta vajern står på listan nu, men funkar bra så här med...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
om det inte är det som är felet...
min 12 år gamla partner gör ungefär samma sak och hade det så rätt länge, grymt irriterande. för ett par år sen tröttnade jag och slängde in den på servis. de mende att de fixade den, men såklart inte, samma sak ändå sen.
det jag dock upptäckte själv sen var att gasvajern med tiden blivit sliten och utsträckt, När jag fixerade den i max läge med en liten träkloss bakom gasarmen (eller vad det heter där vajern e fäst) kan jag köra hur länge som helst. byta vajern står på listan nu, men funkar bra så här med...
Ok ska kolla det men den är som sagt bara 3år men det är väl ingen garanti.
Ska byta stift och tömma tanken och prova med okq8 akrylatbensin
 
nino nino skrev:
Ok ska kolla det men den är som sagt bara 3år men det är väl ingen garanti.
Ska byta stift och tömma tanken och prova med okq8 akrylatbensin
tyvärr känns det som alla gamla grejer man har kommer vara kvar när allt nytt är slutkört, men husqvarna borde vara bättre kvalitet, så ngt skumt är det. min var kanske 5 eller 6 år när den började krångla.
lycka till!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Anonymiserad 433451 skrev:
centrufigalkoppling.
Den slår ut av vevaxelns rörelse.
roterar redskapet med vid startsnöre manöver så är kopplingens fjädrar kaput.
lätta att byta..

fylla på så fett finns till 75% i växeln.
Och stift, filter ska bytas, rengöras..
Annars så är det bara att köra på.

av med bygeln för styret.
bort med tornet.
Sedan lossa vajern bak på motorn.
lätta på skruvarna fram inunder tornet.
Och sedan så är det några skruvar för att lossa kåpan över trumman.
Och sen är du inne vid kopplingen..

Tänkte det var dax att byta koppling nu men jag inser att jag inte har en aning om vad tornet är?
Någon som vet

Motordriven grästrimmer ligger på gräs med synlig koppling och frågetecken klottrat på skaftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Hade isär detta på Jonsered rs51,an här och den satt där det vita möter det oranga på din.
Finns bilder här på BH i ved pellets tråden.
#584.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig som inte vet ett skvatt om båtmotorer vad dessa två svarta slangar ska gå? En av dem ger ifrån sig soppa när man försöker starta motorn (överraskning: den startar inte). Spontant känns det som att någon missat att ansluta dessa och att de är anledningen till varför inte motorn får någon bensin och därför inte startar, men vad vet jag…

Öppna svarta slangar på en Honda BF50A båtmotor med synliga motorinterna och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en Honda BF50A båtmotors inre med två oanslutna svarta slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två svarta slangar i båtmotor, en läcker bränsle, behöver anslutas, Honda BF50A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



bästa hälsningar
Klabbarparn

Edit: Det är en Honda BF50A
 
Kan vara dränering eller ventilation från förgasarens flottörhus.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Hur fixar jag det här?
Vänster framhjul hänger inte riktigt med i styrningen.
När högerhjulet är rakt så pekar vänsterhjulet åt höger.
 
  • Framhjul på bilfelsguide monterat snett, pekar åt höger, visar slitage och ojämn däckslitning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett misjusterat framhjul på ett fordon som pekar utåt jämfört med styrningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens vänstra framhjul vinklat åt höger i förhållande till fordonets riktning, visar felaktig styrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänster framhjul på fordon visar felriktning jämfört med normal styrningsaxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet bildäck nära bilens hjulinställningskomponenter med markering runt justeringsbultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det inte att justera där?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Forskade vidare och märkte att spindeln vart ful-lagad med svets en gång och den svetsen hade gott av nu.
Så jag behöver en ny spindel och "sakomojsen" den sitter fast i. Del nr 26.

Nån som vet vart man kan vända sig?
 
  • Sidoschema över frontaxeln till en VOLVO BM, som visar delar och artikelnummer, inklusive den efterfrågade spindeln (del 26).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och rostig bilkomponent med defekt svetsning och synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.