Höghus Höghus skrev:
Oj!
Jag trodde Dualit var bra grejor.
Ja alltså. Maskinen funkar finfint, men dragkrokarna klarar tydligen bara typ 10 (dubbla) bagelsdegar ☺️ Och degkrokarna finns att köpa som reservdel. Så jag tycker ändå det är helt okej ändå.
 
Jag rekommenderar Kenwood Chef XL, bra maskin till både vete, råg och havredegar samt funkar fint till både mjuka och hårda kakor. Den har dessutom ett minimixer tillbehör som är super när man vill göra smoothie för en eller två (alltså typ ett glas var).
 
Höghus Höghus skrev:
Om man jämför hur Assistenten blandar deg.
[media]
Med en Kenwood
[media]ser den senare lite bättre ut

/Höghus
Manualen säger att man ska använda rullen upp till 1 liter vätska, och kroken utöver detta, men jag kör kroken på alla degar, det funkar utmärkt..

Här är en pizzadeg på 520 gram vatten..
 
  • Gilla
David777 och 5 till
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bjørn Teddy Varimixer degblandare är en riktigt bra maskin. Dock utan tillbehörsuttag. Jag har en själv och degknådning fick en helt ny dimension efter bytet från tidigare maskin.

Angående effekt så anger det endast motorns effektuttag, inte kraften i verktyget. Det är stor skillnad på en en borstfri motor och en gammaldags. Ovanstående maskin har 500W borstfri motor.
Den vita finns med uttag för köttkvarn och grönsaksskivare.
Finns även en adapter så man kan använda kitchenaid grejer.
Dock inget mixer uttag, en Bamix får sköta dom uppgifterna.

Hade först en Assistent, men som TS skriver är den ju värdelös till bakning.
Bytte till en Bosch mum6. Klart bättre för degar, men lite bökigt att diska och ta ur degar med ett torn i skålen. Kunde inte knåda mindre degar så bra, men 1-3kg gick utmärkt.
Köpte sedan en värsting från Bosch mum8 tror jag den hette då, för att få en "vanlig" skål.
Klart bättre även för mindre degar, men jag körde ihjäl den till slut. Alla dessa watt var inte mycket att hänga i granen.

Nu är det en Varimixer Teddy, nog ett av de köpen jag gjort.
Urstark, så gott som ljudlös (den mer spinner som en katt ) och blandar/vispar stort som smått utan problem.
 
P PsychoCheF skrev:
Den vita finns med uttag för köttkvarn och grönsaksskivare.
Finns även en adapter så man kan använda kitchenaid grejer.
Dock inget mixer uttag, en Bamix får sköta dom uppgifterna.

Hade först en Assistent, men som TS skriver är den ju värdelös till bakning.
Bytte till en Bosch mum6. Klart bättre för degar, men lite bökigt att diska och ta ur degar med ett torn i skålen. Kunde inte knåda mindre degar så bra, men 1-3kg gick utmärkt.
Köpte sedan en värsting från Bosch mum8 tror jag den hette då, för att få en "vanlig" skål.
Klart bättre även för mindre degar, men jag körde ihjäl den till slut. Alla dessa watt var inte mycket att hänga i granen.

Nu är det en Varimixer Teddy, nog ett av de köpen jag gjort.
Urstark, så gott som ljudlös (den mer spinner som en katt ) och blandar/vispar stort som smått utan problem.
Det finns (fanns) en hemgjord dansk adapter till Kenwoods extrauttag om jag inte har läst fel.
 
finns det inte några halv proffsmaskiner?
 
M maria01 skrev:
finns det inte några halv proffsmaskiner?
Bjørn Varimixer Teddy är just en sådan.
 
M maria01 skrev:
var inte så farligt pris euro men det är inte så storskilnad

[länk]

stabilare blandare
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bjørn Varimixer Teddy är just en sådan.
Just, Teddy är tänkt till t ex café-, catering- verksamhet och bagerilab/produktutveckling

Numera säljs de även på konsumentmarknaden
 
Höghus Höghus skrev:
Varimixern ser ut att vara en bra maskin.
Känns lite dyr för mitt sporadiska bakande bara...
Jag har börjat testa att nattjäsa en liten deg för två frukostfrallor. Jag har då använt degkrokarna på en handhållen visp. Att se hur degen förändras när man smiskar den i 10 minuter, har gett mig en ny insikt om hur mycket man behöver arbeta med degen. Assistenten kommer inte ens i närheten här.
Ska man få det bra behövs nog en dedicerad blandare, som jag redan fått till svar här.

/Höghus
När jag jäser frikostbröd över natten brukar jag inte ta fram maskinen. Bara röra ihop degen snabbt för hand och täcka bunken med plast.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
A
Är inte detta ett bygga hus forum?
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Är inte detta ett bygga hus forum?
Jo? Kan inte påstå att det här är något rekord i off topic direkt..
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo? Kan inte påstå att det här är något rekord i off topic direkt..
okej
 
Johan1975z skrev:
Är inte detta ett bygga hus forum?
Skulle säga 90% forumet inte bygger själva bara anlitar folk nu är ju tråden i vitvaror så vad är problemet?
 
Johan1975z skrev:
Är inte detta ett bygga hus forum?
Du får anmäla tråden till Mod om du inte gillar den.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.