S SueCia skrev:
Nej han har verkligen misslyckats med sitt företagande. Hur tänkte jag där?
Du menar att det är hans syn på ledarskap och hemarbete som lett till hans framgångar? Att han kräver att hans personal sover på fabriksgolvet bara för att han själv gör det? Sen går ju de flesta av hans företag inte så bra. Och de öppna breven från hans personal kanske inte direkt hyllar honom.

Med tanke på att du tror att hemmajobbare jobbar 1.5 timme om dagen så förstår jag att ni har ungefär samma skeva människosyn.

B
altaxis altaxis skrev:
Mitt pris på samma rör.
I många fall är mitt avtal via LRF bättre än avtalet som det stora företaget jag jobbar på.
och det blev bättre i år :)

B Bagdadbob skrev:
Rörmokarna som använder sig av Ahlsells utgår från Ahlsells rekommenderade prislistor till kund.
Själva har de sedan upp till 60% rabatt på det material de säljer till kund.. Sen när de fakturerar kunden så är det Ahlsells rekommenderade priser som står på fakturan. En del rörmokare brukar lägga 10-15% rabatt på rördelar till till kund, de ses ju då att verkligen bry sig om kunden och skicka rabatt vidare. Det de gör är bara att skicka en liten del av övervinsten vidare till kunden,
Sen börjar rörmokarna arbetet normalt kl 07.00, men då har de "ställtid", de måste ju hämta ut alla grejer de behöver under kommande dagen. Men under den tiden bjuder Ahlsells på en rejäl frukost och man kan sitta och snacka lite skit med andra mokare och hantverkare. Men gissa vem som betalarar? Rätt, det är du, arbetstiden börjar kl, 07 och det kommer på din faktura och det slutar inte där, dagen är lång.......luncher och eftermiddagsfikor som drar ut på tiden, de måste ju hämta delar som saknas. Och en eftemiddagsmacka och kaffe brukar alltid gå att få hos Ahlsells.

I rättvisans namn är det här ett långt gummiband som används olika mycket av olika hantverkare. allt från väldigt seriösa till de som saknar skrupler helt.
Alternativet till höga Ahlsellpriser är att du själv handlar hem materialet

S
J Jonte Karlsson skrev:
Du menar att det är hans syn på ledarskap och hemarbete som lett till hans framgångar? Att han kräver att hans personal sover på fabriksgolvet bara för att han själv gör det? Sen går ju de flesta av hans företag inte så bra. Och de öppna breven från hans personal kanske inte direkt hyllar honom.

Med tanke på att du tror att hemmajobbare jobbar 1.5 timme om dagen så förstår jag att ni har ungefär samma skeva människosyn.
Så man har skev människosyn ifall man kräver att personalen infinner sig på sin arbetsplats under arbetstid? Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, jag lär ändå dra till Ahlsell o fika strax.

S SueCia skrev:
Så man har skev människosyn ifall man kräver att personalen infinner sig på sin arbetsplats under arbetstid? Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, jag lär ändå dra till Ahlsell o fika strax.
Nu har jag inte läst så mycket om Elon Musk, men jag har förstått att han är jävligt driven men troligen har några diagnoser. Endel som har lite speciella personlighetstyper kan ju faktiskt lyckas bättre i näringslivet för att de inte funderar och känner för mycket. Om det innebär han får behålla sina anställda och de är nöjda och glada, eller han behåller dem för att han betalar en jäkla bra lön vet jag inte.

Jag har läst endel om Steve Jobs. Han var ju heller inte en direkt misslyckad företagsledare, men han hade troligen också några diagnoser och folk var ju rädda för honom.

Man har inte skev människosyn om man vill folk ska vara på jobbet 8-17. Men om man tror de ska vara lika dedicerade som någon som har privatekonomi som ett mindre land, det är kanske att tro för mycket.

Vad gäller hemarbete tror jag att några företag kommer kalla tillbaka folk, om det är tillräckligt få som gör det så kommer de som gör det att förlora en del anställda. Har man jävligt bra löner, skitfina kontor med bra läge för att ta sig in på jobbet, trevlig omgivning osv så tror jag man behåller sina anställda. Har man kontor i ett industriområde i en förort, vill ha högt akademiskt utbildade personer, betalar halvbra... Så är jag tveksam om det lyckas. Sen är det viktigt att ha ett jobb som är kul, så hellre ett roligt jobb med sunkigt kontor än fint kontor och trist jobb. Nu vet jag inte hur attraktiv jag själv är på arbetsmarknaden och vad som händer med konjunkturen närmsta året, men skulle det vara back to office 100% i höst så skulle jag nog fundera rätt rejält på om det finns andra arbetsgivare, iallafall när det vänder upp igen.

Elon är autistisk. Jag är imponerad av hans kunnande och hur involverad han är i utvecklingen. Men jag tror inte att jag skulle vilja ha honom som chef.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Sedan beror det ju också på vad det är för jobb man har, Musk och hans anställda jobbar ju i grund och botten med produktutveckling och produktion, inget av dessa två ser jag som något som lär gå bra på distans. Själv jobbar jag med mjukvaruutveckling och det går i stora drag alldeles utmärkt att göra hemifrån men det är roligare på kontoret. Dock har inget av detta med hur många timmar som läggs ner och det behövde det inte vara för Musk heller, nu har jag inte läst något om Musks tankar på området men det kan väl vara som hos oss, det blir mindre effektivt på distans, men det har ju inget med arbetade timmar att göra eller arbetsmoral bara att värdet av varje arbetad timme sjunker.

S
T TypRätt skrev:
Sedan beror det ju också på vad det är för jobb man har, Musk och hans anställda jobbar ju i grund och botten med produktutveckling och produktion, inget av dessa två ser jag som något som lär gå bra på distans. Själv jobbar jag med mjukvaruutveckling och det går i stora drag alldeles utmärkt att göra hemifrån men det är roligare på kontoret. Dock har inget av detta med hur många timmar som läggs ner och det behövde det inte vara för Musk heller, nu har jag inte läst något om Musks tankar på området men det kan väl vara som hos oss, det blir mindre effektivt på distans, men det har ju inget med arbetade timmar att göra eller arbetsmoral bara att värdet av varje arbetad timme sjunker.
Musks ord om hemarbete var i stil med detta 'Heltidsanställda skall utföra 40timmars jobb på kontoret, passar inte det kan dom låtsasjobba någon annanstans'

Ja, han använde frasen "pretend to work somewhere else"

Det är uppenbarligen ok att inte jobba på jobbet...

S SueCia skrev:
Musks ord om hemarbete var i stil med detta 'Heltidsanställda skall utföra 40timmars jobb på kontoret, passar inte det kan dom låtsasjobba någon annanstans'

Ja, han använde frasen "pretend to work somewhere else"
Låter ju inte som någon jag skulle jobba så länge för. Men han kanske helt enkelt överarbetar sin personal till den grad att de tar varje chans de kan till att tjäna tillbaka den fritid de tycker de har rätt till. Själv får jag ihop färre timmar arbete på kontoret för det dricks kaffe och blir långa luncher och bara allmänt skitsnack mellan varven. Den tid som jobbas kanske blir värdefullare. Igen, Musk kanske har fostrat en dålig arbetssituation eller allmänt låg känsla av ansvar och ägarskap hos de anställda eller så kanske det är så enkelt att han är ett control freak med bättre känsla för tech än folk?

R
S SueCia skrev:
det är alltid kul att påstå att någon är avundsjuk för att den kritiserar något, det är lätt att avskriva det jag säger som gnäll från en avundsjuk individ. Men jag hade möjlighet att jobba hemifrån under pandemin och även nu efteråt, men jag tyckte ganska snabbt att det var helt värdelöst och valde att återvända till kontoret.
Det är ok. Alla har inte disciplinen att jobba självständigt. Klistra inte på alla andra den begränsningen.

S SueCia skrev:
Känner du dig väldigt träffad av det jag skriver eller varför ger du dig på mig med obefogade påhopp? :)
Jag känner mig inte träffad. Jag har jobbat hemma deltid i över ett decennium, och i stort sett heltid i två år på grund av pandemin. Min arbetsgivare har varit mycket nöjd med mitt resultat. Prestationen har snarare gått upp under dessa år.

Och det var inget påhopp, jag var nyfiken på varifrån denna avsky mot hemarbete kom ifrån. En rimlig förklaring är just avundsjuka.

S SueCia skrev:
Har personalen på Tesla exceptionellt dålig arbetsmoral eller kan det finnas någonting bakom Elon Musks åsikter om hemarbete?
Hur det ser ut på Tesla har jag faktiskt ingen djupare kunskap om. Men jag tror att om de anställda inte är sugna på att jobba hemifrån så kommer de inte att vara mer sugna på att göra det på ett kontor. Det kanske är det "suget" jag skulle jobbat på att öka om jag vore Elon.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
Hur det ser ut på Tesla har jag faktiskt ingen djupare kunskap om. Men jag tror att om de anställda inte är sugna på att jobba hemifrån så kommer de inte att vara mer sugna på att göra det på ett kontor. Det kanske är det "suget" jag skulle jobbat på att öka om jag vore Elon.
Fast när folk jobbar hemma gör dom ju så mycket annat istället för att jobba, sitter man på kontoret har man inte den möjligheten. Du ser inte skillnaden där?

R
S SueCia skrev:
Fast när folk jobbar hemma gör dom ju så mycket annat istället för att jobba, sitter man på kontoret har man inte den möjligheten. Du ser inte skillnaden där?
Återigen, anta inte att alla andra har samma dåliga disciplin som dig. Jag jobbar när jag jobbar, även hemma. Annars skulle min arbetsgivare ganska snart inte längre vara min arbetsgivare skulle jag tro.

Jag börjar bli nyfiken på vad du "jobbar" med eftersom du uppenbart inte behöver uppvisa något resultat av ditt "jobb".

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
Återigen, anta inte att alla andra har samma dåliga disciplin som dig. Jag jobbar när jag jobbar, även hemma. Annars skulle min arbetsgivare ganska snart inte längre vara min arbetsgivare skulle jag tro.

Jag börjar bli nyfiken på vad du "jobbar" med eftersom du uppenbart inte behöver uppvisa något resultat av ditt "jobb".
Återigen angrepp på mig personligen när jag kritiserar hemarbete generellt. Försök argumentera för din sak utan personliga påhopp för du har ju bra argument.

R
S SueCia skrev:
Återigen angrepp på mig personligen när jag kritiserar hemarbete generellt. Försök argumentera för din sak utan personliga påhopp för du har ju bra argument.
Ok, så just du skulle sköta hemarbete som det ska skötas, men alla andra missköter sig? Att folk missbrukar hemarbete är inte min erfarenhet. Varken om jag ser till mig själv eller till mina kollegor.

Så varifrån får du dina uppgifter om det nu inte är en projicering?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.