Fick idag erbjudande från Solcellen.nu att byta ut panelerna i beställningen från JA Solar 365W till JA Solar 395W. Pristillägget skulle bli 950 kr/panel.

Leveranstid kunde inte anges, men det skulle bli lite lagom ospecificerat "tidigare än annars" om jag gör bytet.

Verkar pristillägget rimligt? Eller är detta bara ett sätt för dem att ta igen lite på en gammal offert, som i dagsläget är för lågt prissatt?

En panel på 365 Wp kostar ca 2400 kr nu, dvs 6,6 kr/Wp. Så det är helt orimligt mycket med ett tillägg på hela 950 kr/panel. Tillägget borde inte vara på mer än 6,6 x (395 - 365) = ca 200 kr. Kanske 300 kr/panel.

Troligen är det så att priserna för paneler har stigit kraftigt sedan du beställde och solcellsfirman kommer att göra väldigt liten vinst eller ingen på din anläggningen och försöker nu rädda situationen. Säg nej, och säg att du vill ha beställda panelerna 365 Wp som står angivna i offerten och i påskrivna köpavtalet.

Visserligen ger 395 Wp panelerna ca 8,2 % mer kWh-skörd per år jämfört 365 Wp panelrna, men till den extra kostnaden. Du säger inte hur många paneler det rör sig om. Har panelerna samma mått?

Tack för svar. Till saken hör att den nya panelen har lite andra dimensioner, så vet inte riktigt om jag får plats med lika många.

Anläggningen är på 23 paneler. Priset för 365w-panelerna är 2029 kr/panel i min beställning (efter grön-teknik-avdrag). Tillägget på 950 kr är också efter grön-teknik-avdrag och alltså blir det 2979 kr/panel för de nya 395W. Pris innan avdrag alltså ca 3500 kr/panel.

Finns några vettiga jämförelser på JA Solar 395W-paneler?

Om 950 kr/panel extrakostnad är efter 15 % skattereduktion grön teknik, ja då är det ännu orimligare.

Som du säger 395 Wp panelerna de kanske passar sämre också på ditt tak pga annat format. Du får ju med 395 Wp paneler jämfört 365 Wp paneler blott 8,2 % fler kWh/år. Det ska vägas mot extrakostnaden jämfört köppriset du redan avtalat, är det också 8 % eller lägre?

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Så du har efter avdrag grön teknik 15%:

365 Wp panel 2029 kr, är 5,7 kr/Wp
395 Wp panel 2979 kr, är 7,6 kr/Wp

Du ser 33,3 % högre pris per Wp för 395 Wp panelen jämfört 365 Wp panelen.
Så stor skillnad ska det inte vara, utan endast ca 5 % högre.
395 Wp panelen borde bara kosta dig ca 1,05 x 2029 = 2130 kr, dvs ett tillägg på 101 kr/panel.

En effektstarkare panel kostar klart mer per Wp än en effektsvagare.

Men det är säkert som jag misstänker att de inte kommer att tjäna något på din anläggning och vill försöka rädda situationen. De har sålt dig anläggningen för billigt. Det kan dessutom vara så att 365 Wp paneler är slutsålda, men då får de ge dig 375 Wp eller 385 Wp eller 395 Wp utan extra kostnad.

Titta här för jämförelse Ja Solapaneler 370 Wp black och 395 Wp black, det är bara 8,5 % högre pris för 395 Wp jämfört 370 Wp. Så din solcellsforma drar nog en vals och hoppas du hakar på.
https://www.photovoltaik4all.de/ja-solar-module

Redigerat:
  • Gilla
Markus_Lerum
  • Laddar…
Totalt oseriöst företag - undvik!
Beställde till fast pris i oktober, nu efter försening på försening så vill de byta från 360W till 390W paneler till 100% merkostnad. 9 mån sedan beställning och nu varken någon leveranstid eller något fast pris. Som många redan konstaterat, de har prisat bort sig och vill att man avbeställer eller lägger till rejält. Riktiga skojare!

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Bjopel,
Solcellens är väl ett väldigt nytt företag. Direktören har nog haft idéen om att de ska snabbt ta marknadsandelar och snabbt öka antal kunder och försäljarna har fått förhållningsregler om att hålla låga priser och sälja till varje pris.
Företagets pengar tar emellertid då snabbt slut. Direktörn har kanske spekulerat i att priser för solcellspaneler sedan mitten 2021 långsamt skulle minska, men det är precis tvärt om, solcellspanelpriserna har istället ökat ca 50 %. Nu är de möjligen i en ekonomisk rävsax. Det går inte att du föreslår dem att mot viss kompensation att du skulle vara beredd att säga upp köpavtalet, säg mot kompensation 25000 - 35000 kr eller något. Då kommer de billigt undan och du kan istället beställa från annat företag.

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Helt säkert tjänar de fortfarande goda pengar på de försäljningar de gjort. De tar rejält betalt för växelriktare och batteri, som ju ger 50% grön-teknik-avdrag.

Det står dem naturligtvis fritt att erbjuda likvärdig eller bättre ersättningspanel, men eventuell tillkommande kostnad borde vara deras eget ansvar. Att sent omsider försöka öka vinsten på försäljningen är ganska lågt.

De har själva försatt sig i situationen att de sålt långt mycket mer än de kan leverera. Då är det upp till dem att lösa det.

Markus_Lerum Markus_Lerum skrev:
Helt säkert tjänar de fortfarande goda pengar på de försäljningar de gjort. De tar rejält betalt för växelriktare och batteri, som ju ger 50% grön-teknik-avdrag.

Det står dem naturligtvis fritt att erbjuda likvärdig eller bättre ersättningspanel, men eventuell tillkommande kostnad borde vara deras eget ansvar. Att sent omsider försöka öka vinsten på försäljningen är ganska lågt.

De har själva försatt sig i situationen att de sålt långt mycket mer än de kan leverera. Då är det upp till dem att lösa det.
Att de skulle ha 50% marginal på panelerna är väl högst tveksamt, så de går nog rejält back på de offerter de givit under förra året.

Finns det någon som vet hur länge batteriet från solcellen kan bara utan ström, utan att ta skada? Jag har fått sista materialet för över 2 månader. Elektriker hittar på ursäkter. Sista samtalet var han sjuk. Jag har bokat tid med en jurist för att höra vad jag kan göra och kanske jag behöver informationen om batteriet.

S samuelrom skrev:
Finns det någon som vet hur länge batteriet från solcellen kan bara utan ström, utan att ta skada? Jag har fått sista materialet för över 2 månader. Elektriker hittar på ursäkter. Sista samtalet var han sjuk. Jag har bokat tid med en jurist för att höra vad jag kan göra och kanske jag behöver informationen om batteriet.
Litiumbatterier kan stå i åratal om de är halvladdade. Man får se över dem då och då så de förblir halvladdade.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Någon som har ny erfarenhet kring Solcellen.nu? Jag har inte hört någonting sedan deras överprissatta "erbjudande" att uppgradera till 10% kraftigare panel för >50% påslag.

På Trustpilot har det naturligtvis dykt upp flera stycken nya profiler som alla ger 5 stjärnor...

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Markus_Lerum Markus_Lerum skrev:
Någon som har ny erfarenhet kring Solcellen.nu? Jag har inte hört någonting sedan deras överprissatta "erbjudande" att uppgradera till 10% kraftigare panel för >50% påslag.

På Trustpilot har det naturligtvis dykt upp flera stycken nya profiler som alla ger 5 stjärnor...
Bara en massa nonsens från fjollbrudarna om man kontaktar dessa, ibland svarar dom inte ens.
Ska skriva en löpsedel när/om detta blir klart

Följde inte leverantörernas rekommendationer vid montage och inte heller Elsäkerhetsverkets rekommendationer hos mig!!

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Ni som har dålig erfarenhet av Solcellen, vart i landet bor ni ?Är deras okunnighet/nonchalans isolerat till något område/stad eller är det rikstäckande fel ?

• Gilla
albin89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.